De Juwelier nr 4 Online

DE JUWELIER NR 4 2023 10 INTERVIEW KLAAS KLEIN – AUMENTUM We zijn natuurlijk even onze archieven ingedoken, want het is niet de eerste keer dat we Klaas interviewen. In 2015 waren we al eens op bezoek bij hem in Zwolle om zijn verhaal op te tekenen. “We zijn er nog steeds”, is zijn nuchtere reactie. We zijn weer naar Zwolle gereisd, zij het naar een andere plek in de stad, waar Klaas woont en het kantoor van Aumentum gevestigd is. Als ‘workaholic’ – want zo mogen we Klaas wel omschrijven – is het altijd fijn om je werk dicht bij huis te hebben. “We zijn de afgelopen jaren best wel gegroeid als organisatie en we zijn van drie naar acht mensen gegaan op kantoor. Dat ontlast mij ook een beetje, waardoor ik wat meer tijd heb voor andere zaken af en toe. Ik werk altijd en dat vind ik ook gewoon leuk om te doen. Werken is mijn passie en Karma is mijn kindje.” Eigen visie Klaas startte in 2009 met Aumentum. Voor iemand die niet uit de branche kwam een hele stap, maar hij bleek een gouden formule te hebben: de juiste producten met een goede marge. Dat is natuurlijk wat kort door de bocht, want er komt veel meer kijken bij het starten van een merk. “We hebben destijds van nul af een merk gecreëerd met onze eigen middelen en volgens onze eigen visie. Die visie is gestaafd op het ontzorgen van onze dealers en hen een product geven waarmee ze omzet en marge kunnen draaien. Ik kan het zo mooi mogelijk verpakken, maar dat is het echte verhaal. Er is bij ons ook geen poespas of blabla. We zijn altijd onszelf en het credo ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ past zeker bij ons. Dat zal veel mensen aanspreken en sommige mensen ook niet, maar het is wie wij zijn.” “KARMA IS ECHT VOOR IEDERE JUWELIER INTERESSANT” Het voelt niet zo, maar Aumentum (het bedrijf achter Karma) bestaat alweer bijna vijftien jaar. Heel gek, maar je hebt het gevoel dat het avontuur van Aumentum en Klaas Klein pas net begonnen is. Toch heeft het bedrijf serieuze stappen gezet en is het ook niet meer weg te denken uit het assortiment van de juwelier. Het zal deels te maken hebben dat Klaas zelf niet snel op de voorgrond treedt, maar verder is Karma natuurlijk een gevestigde naam en een echte traffic generator in de winkel. Zelf blijft Klaas graag bescheiden, maar wij durven zeker wel uit te spreken dat het ongekend knap is wat hij voor elkaar heeft gebokst met zijn team om van niks, een prachtig merk op te bouwen. Voor zover de superlatieven van onze kant, want we horen ook graag van Klaas zelf waar Aumentum en Karma staan en wat de toekomst in petto heeft. Hecht team De bescheidenheid van Klaas kennen wij zeker. Al vaker hebben we hem benaderd voor een interview, want het succes van Karma intrigeert ons ook. Zijn antwoord was altijd: “Ik heb niet zoveel te vertellen’. Waarom nu wel zijn verhaal doen? “Het is goed om af en toe wel op de voorgrond te treden. Ik ben de man die achter de schermen alles regelt, maar zonder mijn team ben ik niks. We hebben onze agenten – die al jaren geweldig werk verrichten voor ons – en zij zijn het gezicht naar buiten. Dan praat ik over Ingeborg, Anne en Maaike, waar Judith onze eigen vertegenwoordigster is en Martijn Frank ook nog wat voor ons doet. Op kantoor werk ik nauw samen met Saskia, Emjay, Lorenza, Christa en Robin die hier alles in goede banen leiden en dan ben ik er zelf nog. We vormen hier met zijn alleen een heel hecht team, hebben het gezellig met elkaar, maar bovenal werken we heel hard om te zorgen dat onze klanten niks tekort komen. Dat is ook belangrijk om te vertellen.” Assortiment Het avontuur Karma begon ooit met hippe handgeknoopte armbandjes met edelstenen en kristal, producten die nog steeds de basis vormen. Inmiddels is het assortiment allesomvattend en vind je zilveren oorsieraden, enkelbandjes, colliers, ringen, beads armbanden en nog

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4