De Juwelier nr 4 Online

DE JUWELIER NR 4 2023 91 ONDERNEMEN AI: Zegen of Vloek? Het volgende las ik in een artikel dat NOS Nieuws plaatste op zaterdag 13 mei van dit jaar: ’AI-race’ leidt tot zorgen bij experts, die ook in het duister tasten’. De strekking van het artikel was dat AI (Kunstmatige Intelligentie) straks de mensheid kan vernietigen. Daarnaast vermeldt het artikel dat regulering vanuit het Europees Parlement nodig is, dat de macht en invloed van big tech’s (Google en Microsoft) rondom AI (te) groot is/wordt, en dat we niet weten wat er mis kan gaan met AI-technologie. De aanleiding was de komst van ChatGPT, een AI-tool. Wat is AI? AI is een containerbegrip voor taken die computers uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is. Bijvoorbeeld het herkennen van patronen of het analyseren van situaties. AI kent toepassingen zoals aanbevelingen op je streamingaccount ontvangen, besturen van zelfrijdende auto’s en oplossingen en/of inhoud bedenken. Maar we mogen nooit vergeten dat AI door mensen geschreven software is. Tel daarbij de grotere rekenkracht van laptops, PC’s en mobieltjes op en wereldwijde gekoppelde databases, dan lijkt AI binnen microseconden betere en snellere oplossingen te David Rakers Voor onze rubriek Ondernemen gaan wij in elke uitgave voor u op zoek naar antwoorden op vraagstukken die voor u als ondernemer van toepassing zijn. Inmiddels gaan we ook in De Juwelier podcast ‘Verdieping in Ondernemen’ nog dieper in op deze vraagstukken. In deze uitgave en in de aankomende podcast die snel online komt, beschrijven en bespreken George van Ekeren (van PrismaNote), David Rakers (Business Consultant bij davidrakers.com) en Benjamin Maasland (Bering & Luis & Freya) de mogelijke invloeden die Artificial Intelligence op de wereld en specifiek op de juwelier kan gaan hebben. Naast onze vaste gezichten, hebben we dit keer ook een gastcolumnist die vanuit zijn ongekende kennis en expertise antwoord geeft op dit toekomstbeeld. In welke mate gaat Artificial Intelligence invloed hebben op de juweliersbranche? kunnen creëren dan wij 'mensen' zouden kunnen. Wat is mijn ‘take’ op AI? Ik noem er drie en enige voorbeelden. 1. Ontwikkeling. AI is niet te stoppen. Net zoals AR (Augmented Reality) niet is te stoppen of in de tachtiger jaren, de komst van de PCenhet internet.Uiteraardmogentechnologischeontwikkelingen nooit ten koste gaan van vrede, gezondheid en onze natuur- lijke balans. 2. Regulering. De overheid wil overal haar hand in hebben en wil als centraal orgaan alles controleren en reguleren. Ik ben wel voor richtlijnen, maar niet voor een ‘Overkill controle’ van de overheid want dat leidt vaak tot beperkende wetgeving. 3. Automatisering. Ik geloof dat AI een rol kan spelen bij automatisering waarbij routinematige/repeterende zaken uitgevoerd worden door AI-processen of robots. Dit laatste zien we bij de inzet van lasrobots in de Automotive industrie. Wat is HET ‘gevaar’ als het gaat om AI? Dat de mens (straks) buitenspel komt te staan bij het nemen van eindbeslissingen en deze niet ongedaan kan maken, dus overruled wordt door AI. Een voorbeeld hiervan is de film ‘WarGames’ waarbij een persoon per ongeluk (en zonder te weten) op een computer van het Pentagon terechtkomt en het online AI spel ‘Global Thermonuclear’ meespeelt. Hierdoor ontstond bijna een nucleaire vernietiging van de wereld. Het Pentagon kon niet ingrijpen omdat AI elke inmengingsactie als vijandig zag en atoombommen wilde inzetten. Een programmeur was AI vergeten te vertellen dat het een game was. Scary … Tot slot. AI en de juwelier! Ik heb ChatGPT de volgende vraag gesteld: "Hoe komen AI-toepassingen de juweliersbranche ten goede?", “How can AI applications benefit the jewellery industry?”. ChatGPT kwam met het volgende. Design: Creëren van ingewikkelde en innovatieve sieraden, Voorraadbeheer: Voorspellen van trends en vraagpatronen, Prijzen: Optimale prijsstrategieën ontwikkeling, Marketing: Gedragsanalyses van consumenten, Virtual Try-On’s, Data gedreven beslissingen nemen etc. Door AI-toepassingen te integreren in verschillende aspecten van de juwelenindustrie kan men de efficiëntie, creativiteit, klantbetrokkenheid en concurrentiekracht verbeteren. Al met al biedt AI de juwelier veel voordelen maar vereist nadenkwerk ‘hoe en waar’ toe te passen. Is AI dus een zegen of vloek? Ik denk dat dit afhangt in welke ‘handen’ AI uiteindelijk terecht zal komen!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4