De bezoekers van Tendence waren afkomstig uit 88 landen, vooral uit Europa
en China. Het aantal bezoekers van de beurs was met 29.000 iets minder dan
vorig jaar (33.480). Daar staat tegenover dat de klanttevredenheid met 88%
onveranderd hoog was. Daarnaast was vooral de aankoopbereidheid gestegen.
Stephan Koziol, voorzitter van de European Lifestyle Association, verklaart het
succes als volgt: “De standaard bij zowel de exposanten als de bezoekers is
omhoog gegaan. Hoewel er minder bezoekers door de toegangspoortjes zijn
gegaan, zijn de belangrijkste mensen wel aanwezig geweest. Het is een feit dat
het aantal aanbieders daalt. Toch denk ik dat de meeste exposanten positief
verrast waren over hoe goed de zaken zijn geweest op Tendence.”
Carat
Voor juweliers was vooral
hal 9.3 interessant. Hier
vond namelijk het beurson-
derdeel Carat plaats, oftewel
het gedeelte van de beurs dat
gericht was op juwelen. Veel
high-end gouden, zilveren
en modejuwelen waren hier
te zien. Ook was er veel
jong talent op Carat. Twintig
geselecteerde nieuwe talen-
ten lieten hun innovatieve,
originele en creatieve col-
lecties zien. Het programma
‘Next’ bestond uit negen
jonge designers die de eer-
ste stappen naar succes al
gezet hebben. Het was het veertiende jaar dat er op Tendence ruimte was voor
jonge designers, en gedurende die tijd zijn ‘Talents’ en ‘Next’ uitgegroeid tot
een bron van inspiratie voor zowel de bezoekers als andere exposanten en de
talenten zelf.
Reacties
Net als op de rest van de beurs waren ook op Carat de exposanten erg te
spreken over de beurs. Maria Leonardi, manager bij juwelenbedrijf Roberto
Leonardi, zegt naar aanleiding van Tendence: “We hebben een nieuw ver-
kooprecord neergezet, ondanks het feit dat we op grotere beurzen met meer
bezoekers hebben gestaan. Zowel de terugkerende als de nieuwe bezoekers
die we hier hebben gezien waren zodanig onder de indruk van onze collectie
dat ze meer hebben gekocht dan ooit. Ook de ordergroottes waren groter, wat
heeft geresulteerd in een super resultaat van verkopen die 25% hoger waren
dan bij de Tendence van vorig jaar, wat ook een uitstekende beurs was.” Ook
voor het Zweedse The Moshi was de beurs een waardevolle ervaring. Eigenaar
Philip Ahlström: “Dit was onze tweede keer op Tendence. Onze eerste ervaring
was goed, de tweede nog beter. Ik kan zeggen dat de zaken hier goed lopen en
dat meedoen de moeite waard is.”
Op de 95.000 m² die de vakbeurs Tendence dit jaar in Frankfurt telde waren
veel nieuwe producten en trends te zien. Meer dan 1100 exposanten uit 48
landen boden allerlei producten aan uit de consumentengoederenbranche,
en met succes. De beurs kenmerkte zich dit jaar door de hoge geneigdheid
van bezoekers om bestellingen te plaatsen. Dit is erg opvallend gezien het
economische klimaat.
Veel orders geplaatst tijdens
Tendence
D
E
J
U W E L I E R
N R
5 2 0 1 5 31
N
A B E S C H O U W I N G
T
E N D E N C E