De Juwelier nr.5 2017

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 1 7 65 wat aan dan van je eigen ouders, dus heb ik bij andere juweliers gewerkt. Eugene van Baal in Nijmegen en Juwelier Visser in Lelystad en Emmeloord en Godfried Brouwers in Malden zijn daar voorbeelden van. Ik heb daar enorm veel geleerd en ik ben blij dat ik daar ervaring heb opgedaan.” PEXHORBA “Na vijf jaar bij Juwelier Eugene van Baal gewerkt te hebben heb ik een andere rich- ting gekozen”, zo vervolgt Hubèrt. “Ik kreeg de mogelijkheid om bij PeXhorba te gaan werken. Ik heb deze kans aangegrepen, want het leek me leuk de andere kant van de branche te leren kennen. Ik reisde in het zuidoosten van Nederland voor PeXhorba met de horlogebanden en ik moet zeggen dat het een hele leuke tijd was. Acht jaar lang had ik veel contact met juweliers en van die tijd heb ik heel veel opgestoken. Door mijn achtergrond als juwelier dacht ik actief met de juweliers mee en zij gaven mij interessante informatie over bijvoorbeeld merken die goed liepen. Ik mis die tijd af en toe nog wel een beetje, maar op een gegeven moment kwam de vraag vanuit mijn ouders of ik de zaak wilde overnemen.” JPC-WINKEL Hubèrt had een paar wensen voordat hij daadwerkelijk de winkel over wilde nemen. “Ik heb niet getwijfeld om de winkel over te nemen – het was juist altijd de bedoe- ling – maar ik wilde wel graag dat mijn ouders wat veranderingen doorvoerden. Mijn ouders bestierden een zogenaamde ‘JPC-winkel’ en ik voelde er weinig voor om deze in die vorm voort te zetten. Dus mijn ouders hebben drie jaar voor de daadwerkelijke overname het assortiment mondjesmaat aangepast en gemoderniseerd naar mijn wens. Fossil, Pandora, Trollbeads, Diesel en nog een paar merken kwamen erbij en zo kon ik stapje voor stapje de winkel al wat naar mijn eigen hand zetten. Ook heb ik, toen ik acht jaar geleden begon, de winkel verbouwd en verruimd. De winkel was wat klein en ik wilde graag meer winkeloppervlak. Dat is gerealiseerd met behulp van familie en vrienden. Er is veel werk verzet, maar zo is het wel mijn eigen winkel geworden.” Acht jaar geleden was het natuurlijk niet een ideale tijd om je als zelfstandig onder- nemer in deze branche te begeven. Ook Hubèrt ondervond veel last van de crisis in het begin. “Ik had geen vet op de botten, maar door het assortiment aan te passen heb ik het destijds wel overleefd. Buddha to Buddha, Swarovski, Ti Sento, Blush, MelanO en nog wat andere merken werden toegevoegd en daarmee spraken we een nieuwe doelgroep aan. Gelukkig zie je nu de markt aantrekken. De vraag naar gouden sie- raden neemt zienderogen toe en daar richten we ons dan ook op. Mooie gouden sieraden met briljant is iets dat je als juwelier toch het liefst verkoopt.” ‘IK HEB LIEVER WAT MINDER MERKEN DIE IK HEEL BREED KAN PRESENTEREN EN VOORRADEN VAN HEB, DAN VEEL MERKEN DIE IK MAAR HALF VOER’ AANPASSINGEN Nu Hubèrt acht jaar als juwelier opereert heeft hij het gevoel dat hij de winkel ook daadwerkelijk naar zijn hand heeft gezet. “Ik heb wat zaken aangepast, maar ik heb ook geen schrikbarende veranderingen doorgevoerd. Juwelier Huijsen heeft al zeventig jaar een hele goede naam in Zevenaar en omstreken en we hebben trouwe klanten. We zijn een ‘dorpsjuwelier’ en moeten een brede doelgroep kunnen bedienen. Daar is ons assortiment nu ook goed op afgestemd. Er is natuurlijk wel veel veranderd de afgelopen jaren en klanten weten steeds beter wat ze willen, voordat ze de winkel inkomen. Dat is wel eens lastig, want ze weten alles al. Je wilt graag de specialist zijn, maar daar heeft internet toch wel het één en ander in veranderd.” Om klanten in ieder geval goed te bedienen, kiest Hubèrt voor speci- alisatie. “Ik heb liever wat minder merken die ik heel breed kan pre- senteren en goede voorraden van heb, dan veel merken die ik maar half voer. Ik wil een klant geen ‘nee’ te hoeven verkopen. Als je het niet op voorraad hebt, ben je je klant kwijt. Keuzes maak ik in mijn merkenpakket op basis van vraag van mijn klanten, beursbezoeken, het lezen van de vakbladen, maar ook door te sparren met collega’s en vrienden. Dat is heel waardevol voor mij.” VET OM DE BOTTEN We vragen Hubèrt of hij nog wensen heeft wat betreft zijn merken- pakket. “Een mooi Zwitsers horlogemerk zou ik wel willen toevoegen en het assortiment wellicht wat upgraden, maar verder ben ik heel tevreden. Wat betreft de winkel heb ik nog wel wat meer wensen. Ik ben nu druk bezig met de verdere professionalisering. Automatisering is daarin het sleutelwoord. Stapje voor stapje gaan we zo verder met het optimaliseren van alle processen. Ook zou ik de voorpui een keer een opknapbeurt willen geven, maar dat komt allemaal wel. Het positieve is dat we nu wat meer vet om de botten hebben gekregen en dat we duidelijk merken dat het betere tijden zijn. Ik zie de toekomst dan ook echt rooskleurig in”, zegt Hubèrt tot slot.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4