De Juwelier nr.5 2017

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 1 7 66 MIJN INSPIRATIE VOOR DEZE COLUMN KREEG IK DOOR MIJN ZOEKTOCHT NAAR EEN OER-HOLLANDS PRODUCT. EEN PRODUCT DIE WIJ JUWE- LIERS ALLEMAAL (VROEGER) VERKOCHTEN: ZILVEREN CADEAU-ARTIKELEN. EN, IK BEN ZEER POSITIEF VERBAASD DOOR EEN VAN ONZE COL- LEGA’S IN NEDERLAND. IK HEB HEEL LANG ZITTEN TWIJFELEN OVER DE TITEL VAN DIT ARTIKEL. BIJNA HEB IK ERVAN GEMAAKT: “MAAK VAN UW ZWAKTE UW KRACHT”, MAAR HEB TOCH GEKOZEN VOOR BOVENSTAANDE TITEL. DIT OM EEN SIMPELE REDEN: DEZE COLUMN IS EEN LOF- ZANG VOOR ONZE COLLEGAE VAN RIKKOERT JUWELIERS IN SCHOONHOVEN, EEN WARE KONING VAN DE NICHE! Koning van de niche Graag neem ik u mee in mijn belevingswereld als zowel ondernemer/inkoper/ juwelier en als consument. Voor mij, net zoals waarschijnlijk velen van jullie, was de eerste juweliersklus het poetsen van zilver. Maar tegenwoordig is er niet veel poetsbaar zilver meer te vinden. In onze eigen juwelierszaken is het enige dat van (eerste gehalte) zilver vervaardigd is: de rammelaars, bekers en bestek die gegeven worden voor geboortes en zilveren fotolijstjes en misschien servet- ringen voor huwelijken. De laatste keer dat ik een zilveren bestekcassette heb verkocht is in de vorige eeuw en de laatste keer dat zilveren kandelaars door mijn handen zijn gegaan is tijdens mijn huwelijk geweest, omdat mijn echtge- note en ik ze cadeau kregen. De combinatie van het stijgen van de koersen van edelmetalen en verandering van consumentengedrag heeft ervoor gezorgd dat de vraag naar (groot) zilverwerk enorm is gedaald. En daarom, tot mijn spijt, heb- ben groothandels amper nog voorraad en produceren fabrikanten steeds minder. Een specifieke markt die heel hard krimpt. Persoonlijk ben ik relatief traditioneel ingesteld en hecht ik veel waarde aan zowel rituelen als kwalitatieve en tijdloze producten (dus ik heb het juiste beroep gekozen). Zo geef ik vrienden nooit geld of waardebonnen als cadeau en bij huwelijken en geboortes al helemaal niet. Negen van de tien keer kies ik eigenlijk een zilveren product dat te personaliseren is met een gravure. Gekscherend rie- pen mijn collegae laatst dat mijn echtgenote en ik de grootste klant zijn van Ace Juweliers als het gaat om zilverwerk. Recentelijk is er een zeer goede jeugdvriend van mij getrouwd en ik wist zeker dat zijn verloofde en hij het fantastisch zouden vinden om als verrassing een oer-Hollands massief eerste gehalte zilveren bonbonschaal te mogen ontvangen. Waarschijnlijk heeft u net als ik favoriete leveranciers waar u als eerste aan denkt als u een aanvraag krijgt voor producten die u niet vaak verkoopt. Voor zilverwerk denk ik altijd aan de firma Bos & Zoon in Amsterdam. Bij binnenkomst van de huwelijksuitnodiging heb ik meteen de fa. Bos & Zoon gebeld om een zilveren bonbonschaal te bestellen, maar ik kwam van een koude kermis thuis. Toen belde ik mijn nummer twee van favoriete leveranciers voor zilverwerk: Zilverstad. Een kermis die nog ‘kouder’ was. Die hadden amper nog massief zilveren artikelen leverbaar, bijna alle producten zijn verzilverd. Toen sloeg de paniek toe: wat nu? Meteen heb ik al mijn collegae op de zaak gevraagd waar ik terecht zou kunnen. Uiteraard werden Bos & Zoon en Zilverstad het meest genoemd, maar ook de naam Huis van St. Eloy werd genoemd. Helaas was dit bedrijf niet te bereiken. En toen had ik geen andere keus meer dat dat te gaan doen wat alle consumenten doen als ze niche-artikelen zoeken: Googlen! Mijn initiële zoekopdracht voor ‘leverancier zilverwerk’ en ‘zilveren bonbon- schaal’ leverde eigenlijk alleen marktplaats.nl -resultaten op en een dame die handelde in antiek. Daar zat veel tweede gehalte zilver tussen. Nadat ik mijn zoekopdracht had aangepast naar de twee woorden “zilver juwelier” domineer- den de sites van Rikkoert Juweliers de eerste pagina van de Nederlandse Google zoekresultaten. Na het uitvoerig doorzoeken van hun zeven (!) verschillende web- shops, was ik zwaar onder de indruk en heb ik de zaak opgebeld. Ik kreeg een zeer vriendelijk heer aan de lijn toen ik vroeg om de zilverexpert. Na mijn intro- ductie gedaan te hebben, hebben wij lang, uitvoerig en gezellig gesproken over het prachtige vak dat wij beoefenen. Wat bleek, in het verleden heeft ons bedrijf Rikkoert Juweliers geholpen met een artikel en de heer Rikkoert was heel blij dat hij mij een gunst terug kon doen. Om een lang verhaal kort te maken, mijn vriend heeft nu een prachtige eerste gehalte zilveren bonbonschaal thuis staan! Wat kunnen wij hiervan leren? Laten wij beginnen met de definitie van niche: “specifieke, kleine sector waarin producten of diensten worden geproduceerd en afgezet.” Wij kunnen allemaal beamen dat de markt voor zilverwerk een kleine sector is. Wij kunnen uit mijn verhaal concluderen de familie Rikkoert een aantal zaken heel goed heeft gedaan. Ten eerste hebben zij van hun zwakte, hun kracht gemaakt. Uiteraard is het onze (juweliers) zwakte dat wijzelf amper voorraad hebben in (hoogwaardig) zilverwerk, zo ook dat de groothandelaren en uiteindelijk de producenten daarom minder/ amper produceren. Dus in plaats van met de markt mee te gaan, is de familie Rikkoert tegen de stroom in gaan zwemmen en zijn zij zich gaan onder- scheiden door een grote (misschien wel de grootste) collectie van zilverwerk op voorraad te houden. Ten tweede hebben zij van ‘de zwakte’ van hun vestigingsplaats (geen Triple-A winkelgebied met veel passanten) tot kracht gemaakt: Schoonhoven is namelijk Zilverstad van Nederland en dat onder- strepen zij met een zeer royale zilvercollectie. Ten derde hebben zij heel goed begrepen dat de consument van vandaag 95% van de tijd het oriënta- tieproces online begint, dat geldt helemaal voor niche goederen. Dus zij heb- ben niet slechts één webshop gebouwd, maar maar liefst zeven verschillende niche webshops met hoogwaardige (eigen) fotografie. Tot slot hebben zij hun omnichannel strategie heel goed uitgevoerd, want zij hebben niet gekozen voor slechts één niche, die van zilver, maar nog een aantal andere catego- rieën, waar de zeven fysieke winkels op ingericht zijn en zo ook de daarbij aansluitende webshops. Ik kan maar een ding zeggen: petje af voor de familie Rikkoert. Er zijn vast niches waar u veel passie voor heeft en/of de regio waar u in gevestigd bent in uitblinkt. Misschien is het de moeite waard de koning of koningin te wor- den in die specifieke niche. Ik kan mij voorstellen dat een vakbroeder in Volendam zich specialiseert in Volendamse dracht juwelen en zo ook een Zeeuwse juwelier weer in klederdracht en streeksieraden. Persoonlijk denk ik dat op een dag zakhorloges terug in de mode komen en wie de grootste col- lectie heeft de koning in deze niche weer is. Misschien bent u dat wel? Alon Ben Joseph Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@ oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op OakConsultancy.com. C o l u m n A l o n B e n J o s e p h

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4