De Juwelier 5 2019 online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 1 9 12 N i e u w s BAS VERDONK EN MARCO BORSATO ONTWERPEN WAR CHILD BRACELET OP DE JEWELS & WATCHES RETAILBEURS IN UTRECHT, LANCEER- DE ONZE VASTE COLUMNIST, GOUDSMID EN DESIGNER BAS VERDONK EEN BEDELARMBAND DIE HIJ IN SAMENWERKING MET MARCO BORSATO ONTWIERP VOOR WAR CHILD. DOOR HUN VRIENDSCHAPPELIJKE BAND EN LIEFDE VOOR WAR CHILD KWA- MEN BAS VERDONK EN MARCO BORSATO OP HET IDEE EEN ARM- BAND TE ONTWERPEN DIE LETTERLIJK EN FIGUURLIJK EEN BAND VOOR HET LEVEN KAN ZIJN. Bas Verdonk is toch wel heel hard op weg om dé ambassadeur voor de sieradenbranche te worden. Bas initieert allerlei activiteiten om de siera- denbranche in de picture te zetten. Met zijn laatste project is hij daarmee zeker geslaagd, want als je iemand als Marco Borsato zover kunt krijgen om naar de Jewels & Watches Retailbeurs te komen, dan zorg je automa- tisch voor een bak exposure. “Dag in dag uit vertel ik het verhaal over War Child”, vertelde Marco Borsato tijdens de presentatie van de War Child Bracelet op de Jewels & Watches Retailbeurs. “Omdat het verteld móet worden. Het gaat om miljoenen kinderen die allemaal een naam hebben maar niet in staat zijn te spreken over het onrecht dat hen wordt aange- daan. Een kind hoort niet thuis in de oorlog, nooit.” Bas vertelt zijn kant van het verhaal: “Wij hebben het in Nederland zo goed. Onze kinderen kunnen worden wat ze willen en dat lijkt van- zelfsprekend, maar dat is het niet. De verhalen van Marco raakten mij. Toen kwam het idee voor de armband en in no time waren we aan het tekenen. Voor het vervaardigen van de armband is een mooie groep van enthousiastelingen gevormd; René Verhoeven, meester in het 3D-tekenen, Bas Stijnis voor de schakels en de Vakschool Schoonhoven die zich inzet voor de afwerking. Daarnaast hebben bedrijven als Smaac, Jaarbeurs en de Federatie Goud en Zilver zich actief aangesloten. Een prachtige groep mensen die samen strijden voor een geweldig initiatief waarin onze bran- che een verschil kan maken. ” GESMOLTEN WAPENS De armband bestaat uit schakels gemaakt van gerecycled zilver. De schakels staan symbool voor het bundelen van krachten. Drie schakels in de armband worden gemaakt van staal verkregen door het smelten van wapens uit oor- logsgebieden. Marco: “Hoe mooi zou het zijn als we de wapens letterlijk en figuurlijk uit de strijd halen, het metaal gebruiken voor onze armband zodat dat nooit meer gebruikt kan worden als wapen.” Het is de bedoeling dat de komende jaren meerdere ambassadeuren van War Child bij het project wor- den betrokken die een bedel voor de armband ontwerpen. De eerste bedel komt van de hand van Marco en staat voor peace, love & music. Gedurende de komende vijf jaar zullen per jaar twee bedels uitgebracht worden. Marco: ”Ik wil daarom een beroep op de sieradenbranche doen en hoop dat jullie allemaal intekenen op dit fantastische initiatief. We vragen een commitment van een aantal jaren. We hebben de kinderen beloofd dat we niet voor de korte termijn helpen en dat is een belofte die nagekomen moet worden. Ik hoop dat ik op jullie kan rekenen!” GEEN DRUPPEL OP DE GLOEIENDE PLAAT “Elke euro is goed besteed”, benadrukt hij verder. “Het is geen mooi-weer- verhaal. War Child heeft niet voor niets jaren achtereen prijzen gewonnen voor transparantie. Onze methode wordt telkens verfijnd en is inmiddels zelfs wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd. Als de armband in de winkels een mooie plek krijgt, kunnen we tienduizenden kinderen helpen en dat is geen druppel op de gloeiende plaat. Ik ben regelmatig terug gegaan naar Oeganda en heb met eigen ogen de voorbeelden gezien van getraumatiseerde kinderen die opgegroeid zijn tot evenwichtige jong- volwassenen. Die nu meewerken aan stabiliteit in hun land, soms zelfs advocaat zijn geworden omdat ze vinden dat er rechten in hun land zijn die moeten worden nageleefd.“ EENVOUDIG EN TRANSPARANT Alle partijen zetten zich belangeloos in voor de productie van de armband, alleen de materiaalkosten worden berekend. 74% van de opbrengst gaat naar War Child. “Een eenvoudig en transparant verhaal”, vervolgt Bas. “Want als dit gaat zoals wij het willen, dan krijgen de komende jaren tienduizenden kinderen in conflictzones psychosociale steun en kunnen zij een opleiding volgen. Hoe mooi zou dat zijn. Dit project is voor en door de sieradenbranche! ” Wilt u uw steentje bijdragen? U kunt zich als juwelier aansluiten bij dit initiatief voor War Child door te mailen naar: bas@basverdonkjewels.nl . Bas Verdonk en Marco Borsato (foto: Ron Eskens)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4