De Juwelier Nr5-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 2 1 11 OPTIEK Jaap maakte na zestien jaar gewerkt te hebben bij de Fossil Group een uitstapje naar de optiekbranche. “Ik heb in totaal vijf jaar gewerkt in de optiek, maar het verhaal van Joyce én het merk VNDX sprak mij zo aan, dat ik mijn vaste baan heb opgezegd en sinds 1 september hier aan de slag ben gegaan als sales manager. Joyce en ik hebben door de jaren heen altijd contact gehouden als ex-collega’s en ik heb zoals gezegd de gedaantewisseling van VNDX gevolgd, waardoor ik deze stap wilde maken. We spreken dezelfde taal, hebben dezelfde werkwijze en gaan voor de lange termijn relatie met onze klanten. Het voelt heel goed, een beetje zoals de begintijd bij de Fossil Group. We werken met een klein, hecht team van mensen die een stapje extra voor elkaar zetten en allemaal één doel hebben. De klant zo goed mogelijk helpen om onze producten zo succesvol mogelijk te verkopen.” FAMILIEBEDRIJF Joyce vult aan: “De kracht van ons bedrijf zit in onze authenticiteit en de drive die we met elkaar voelen om succesvol te worden. Wij zijn geen grote corporate organisatie waar mensen ‘werken’, wij zijn een familiebedrijf waar iedereen met ziel en zaligheid zich inzet. De kracht zit hem dus in ons team met mensen, allemaal met verschillende karakters die elkaar aanvullen. Zoals Basma die heel punctueel en stipt is, of Robert die heel attent en sociaal is, ‘onze relatieman’ op de weg. Jaap en ik sturen de club aan, maar deze jonge mensen houden ons scherp en zorgen voor nieuwe inzichten. Samen maken we veel lol, maar zorgen we ook voor elkaar en we zijn rete ambitieus.” “DE KRACHT VAN ONS BEDRIJF ZIT IN ONZE AUTHENTICITEIT EN DE DRIVE DIE WE MET ELKAAR VOELEN OM SUCCESVOL TE WORDEN. WIJ ZIJN GEEN GROTE CORPORATE ORGANISATIE WAAR MENSEN ‘WERKEN’, WIJ ZIJN EEN FAMILIEBEDRIJF WAAR IEDEREEN MET ZIEL EN ZALIGHEID ZICH INZET” hele assortiment aanbieden en sturen wij het bestelde horloge direct toe. We zijn geen concurrent van onze eigen dealers en dat zullen we nooit worden, maar online kunnen we elkaar enorm versterken. Samenwerken op nog bredere schaal dus.” TEAM Dat zijn de belangrijkste lessen die Joyce beleidsmatig heeft meegenomen uit de afgelopen crisisperiode. “Persoonlijk ben ik daarbij gewoon heel trots op de mensen hier. Afgelopen voorjaar werd Robert ziek wat een grote impact op ons allemaal heeft gehad. Dan zie je uit welk hout de mensen hier gesneden zijn. Basma werkt normaal in de binnendienst, maar besloot eigenlijk zelf in haar auto te stappen om onze klanten te gaan bezoeken. Samen zetten we de schouders eronder. Nu is Robert gelukkig weer terug en is Jaap er dus bijgekomen, waardoor we echt kunnen doorpakken.” JEWELS & WATCHES RETAILBEURS Tijdens de Jewels & Watches Retailbeurs kon VNDX al op héél veel belangstelling rekenen. “Het was geweldig om weer iedereen in onze eigen belevingswereld te mogen ontvangen en de reacties waren allemaal zo positief. We waren gewoon een beetje overweldigd. We hebben ook een groot aantal nieuwe dealers gemaakt en nu zijn we volop bezig met het opvolgen van de verdere belangstelling. Ik wil hier ook nog even alle credits voor de goed verlopen beurs geven aan Loes Kelders. Wat heeft ze weer een geweldige prestatie geleverd voor ons als exposant en alle PERSOONLIJKE AANDACHT De afgelopen anderhalf jaar is er ook bij VNDX veel veranderd. “Toen de coronapandemie toesloeg waren we allemaal in onzekerheid. Ik heb toen ook al snel een persoonlijke boodschap opgenomen voor onze klanten, dat we hier samen uit gingen komen. We hebben altijd veel vertrouwen vanuit onze dealers gekregen, mede doordat we ook gewoon doen wat we zeggen. In deze unieke en voor iedereen nieuwe situatie zijn we gaan kijken naar tailor made oplossingen. Persoonlijke aandacht is altijd belangrijk, maar zeker in de coronatijd hebben we onze klanten nog meer persoonlijk benaderd. Flexibel als wij zijn als bedrijf hebben we onze klanten een abonnementsstructuur aangeboden, zodat de juwelier de mogelijkheid kreeg om de investering in nieuwe collecties te spreiden, maar daardoor ook in stapje ‘newness’ kreeg, verspreid over de maanden. Dat heeft heel goed gewerkt om onze klanten door moeilijke tijden te helpen, niet door stil te zitten en af te wachten, maar door te blijven vernieuwen en te verrassen.” ONLINE EXPOSURE De coronaperiode heeft bij VNDX – zoals dat waarschijnlijk voor iedereen geldt – voor nieuwe inzichten gezorgd. “Wat wij ook heel erg hebben gemerkt is dat er vanuit de branche logischerwijs meer en meer focus op onlineverkoop en -exposure is gekomen. Daar hebben wij het voortouw in genomen voor onze klanten die nog niet helemaal thuis zijn in die wereld door onze online kanalen verder te optimaliseren. Daarvoor is Jordan – tevens mijn zoon – verantwoordelijk. Hij heeft het afgelopen jaar onze exposure met VNDX via onze eigen website en socials, maar ook voor onze klanten door dagelijks social media content aan te leveren, enorm vergroot. Daarbij hebben we voor onze klanten werk uit handen genomen door dropshipping aan te bieden. Dat houdt in dat wij bij de juwelier bestelde producten rechtsreeks naar de consument sturen. Zo kan de juwelier ons bezoekers. Het is enorm jammer voor onze branche en voor Jaarbeurs zelf dat ze er mee stopt, want ze heeft de Jewels & Watches-beurs weer op de rails gekregen en ons in ieder geval overtuigd van de meerwaarde.” 2022 Nu alles eigenlijk op ‘rolletjes’ loopt, heeft Joyce de blik op volgend jaar gericht. “We gaan onze collectie nog verder versterken en nog meer een eigen gezicht geven. We hebben ons skull-logo geïntroduceerd waarmee we nog meer herkenning gaan geven aan onze uitingen en het merk. Vernieuwing is het sleutelwoord. We moeten elke maand newness brengen om de grillige consument te bedienen en te verrassen en om VNDX actueel en relevant te houden. De collectie blijft stoer en rebels, maar er zitten echt hele grote verrassingen aan te komen. Dat wordt zo leuk, ook voor de juwelier. Met VNDX kan je je als ondernemer echt onderscheiden. Zeker door ook de zichtbaarheid van ons merk in de winkel te vergroten. We gaan dan ook met tailor made campagnes voor onze juweliers werken en we zijn druk bezig met het ontwikkelen van shop-in-shop formules.” “Het mag in de winkel ook allemaal wat rebelser”, vult Jaap aan. “Wij presenteren onze collecties op een opvallende manier, met stalen, zwarte kasten. Stoer, maar ook met bijpassende thema’s. Ik vind dat de juwelier nog heel braaf is met presentatie, maar wij gaan het spannender maken en vernieuwen. Dat is een belofte en als we het vertrouwen krijgen van onze klanten, gaan we samen geld verdienen.” Meer informatie: VNDX Tel. +31 (0)73 690 83 07 info@vndx.nl www.vndx.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4