De Juwelier Nr5-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 2 1 12 N i e u w s CHEF’SPECIAL VOLGENDE WAR CHILD AMBASSADEUR MET EIGEN BEDEL Chef’Special is hot! De band met Joshua Nolet, Guido Joseph, Wouter (Jerry) Prudon, Jan Derks en Wouter Heeren scoort hit na hit en is niet meer van de buis te slaan. Sinds vorig jaar is de enorm populaire Nederlandse band ook nog eens ambassadeur van War Child. Wij spraken een aantal van de leden van Chef’Special op de Jewels &Watches Retailbeurs waar ze aanwezig waren om hun eigen War Child bedel te presenteren. OPBRENGST De War Child armband en bedels mag wel een persoonlijk succes van Bas Verdonk genoemd worden. Samen met Marco Borsato ontwierp hij de armband en eerste bedel. De armband bestaat uit schakels gemaakt van gerecycled zilver. De schakels staan symbool voor het bundelen van krachten. Drie schakels in de armband worden gemaakt van staal verkregen door het smelten van wapens uit oorlogsgebieden. Alle partijen zetten zich belangeloos in voor de productie van de armband, alleen de materiaalkosten worden berekend. 74% van de opbrengst gaat naar War Child. “Een eenvoudig en transparant verhaal”, aldus Bas eerder daarover. “Want als dit gaat zoals wij het willen, dan krijgen de komende jaren tienduizenden kinderen in conflictzones psychosociale steun en kunnen zij een opleiding volgen. Hoe mooi zou dat zijn. Dit project is voor en door de sieradenbranche!” In totaal is er toch al €86.000,- opgehaald voor War Child inmiddels. SAMENWERKING Nu is dus Chef’Special onderdeel van dit War Child sieraad. “Onze paden kruisten elkaar toevallig eigenlijk”, zo begint Joshua Nolet. “Maar we waren gelijk verliefd op elkaar. Waarom het meteen klikte? Ik denk omdat wij ons als band al langer zorgen maken over de wereld waarin kinderen in conflictgebieden leven en War Child verbinding brengt mede door muziek. Ze helpen kinderen vrijer te zijn in hun hoofd, helpen ze om weer kind te kunnen zijn. Dat sprak ons heel erg aan en het hele verhaal klopte gewoon.’ BEDEL Dat verhaal bestond dus uit onder andere de eigen bedel die Chef’Special mocht uitbrengen. “Jan (Derks bassist red.) is samen met Bas gaan ontwerpen en zodoende kwam deze bedel eruit”, zo vervolgt Joshua. “Het was voor ons meteen perfect. De reden dat we hier op de Jewels & Watches Retailbeurs aanwezig zijn is ook om zoveel mogelijk juweliers te bereiken en ze te overtuigen om deze bedel te gaan verkopen.” “Wat deze bedel ook zo uniek maakt is dat het een praatstuk is”, zo voegt Wouter Prudon toe. “Er zit een prachtig verhaal achter en dat moet verteld worden. Het is voor ons prachtig dat we nu als ambassadeurs van War Child verbonden zijn en we gaan ons ook volledig inzetten om zoveel mogelijk verschil te maken in de levens van de getroffen kinderen. Nu in eerste instantie met deze bedel, maar we hebben ook een nummer gemaakt met kinderen die uit conflictgebieden komen, maar inmiddels in Nederland zijn. Dat was heel bijzonder om te doen en daar zagen we met eigen ogen wat War Child doet voor die kinderen. Daar willen we ons steentje aan bijdragen.” HET IS ALWEER TWEE JAAR GELEDEN DAT WAR CHILD IN SAMENWERKING MET GOUDSMID EN DESIGNER BAS VERDONK EEN BEDELARMBAND PRESENTEERDE. DEZE BEDELARMBAND INCLUSIEF EERSTE BEDEL WAS ONTSTAAN UIT HET IDEE VAN BAS EN MARCO BORSATO OM EEN ARMBAND TE ONTWERPEN DIE LETTERLIJK EN FIGUURLIJK EEN BAND VOOR HET LEVEN KAN ZIJN. DE EERSTE BEDEL EN ARMBAND ZIJN BELANGELOOS VERKOCHT DOOR EEN GROOT AANTAL JUWELIERS EN DAT HEEFT GERESULTEERD IN EEN PRACHTIG BEDRAG DAT AL AAN WAR CHILD IS GEDONEERD. DAT BEDRAG GAAT VERDER OPLOPEN NU DE TWEEDE BEDEL IS GEREALISEERD IN SAMENWERKING MET DE NIEUWE WAR CHILD AMBASSADEURS VAN CHEF’SPECIAL.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4