De Juwelier Nr5-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 2 1 61 GEORGE VAN EKEREN Hoe houd ik contact met mijn klanten buiten mijn winkel? Het is bijna zover! Binnen een maand zullen mensen zich weer oriënteren voor de feestdagen. Weet u al waar u heen gaat voor inspiratie en om te kopen? De consument oriënteert zich voornamelijk online. Dus zorg ervoor dat uw producten op de website staan. Zo kan de klant ook ’s avonds vanaf de bank in uw etalage kijken. In een wereld waar mensen via het web met elkaar zijn verbonden, is het voor uw juwelierszaak essentieel om stappen te zetten met digitalisering. Zo kan je contact houden met klanten buiten de winkel. De eerste stap is om automatisch het assortiment online te tonen. De tweede stap is om zoveel mogelijk e-mailadressen en 06-nummers te verzamelen. Dit gaat sneller in de winkel dan online door bijvoorbeeld vragen te stellen als ‘Wilt u de bon per e-mail ontvangen?’ of ‘Mag ik u Whatsappen als de reparatie klaar is?’ “Dit is alleen maar meer werk zonder dat het omzet oplevert”. In de eerste instantie is dit een terechte gedachte. Het aanmaken van een klant en het online zetten van producten kost tijd. Desalniettemin brengt u op deze manier een ‘rollende diamant’ in beweging. Klanten klikken namelijk vanuit de e-mail naar uw website, oriënteren zich en laten in de winkel hun smartphone zien en zeggen ‘deze wil ik’. Zo bespaart u dus direct tijd met de oriëntatiefase en verhoogt u het aantal contactmomenten. Stuur daarbij nieuwsbrieven en post op Social Media en u gaat in Q4 als een raket. Toch is dit niet de enige reden waarom digitalisering een interessant onderdeel is van de perfecte klantbeleving. We moeten steeds meer inspelen op de zelfredzaamheid van klanten en automatisch klantcontact. Dat ervaren we met PrismaNote ook. Als je één klant aan de lijn hebt of je reageert op een e-mail, kan je een ander niet helpen. Door informatie en diensten digitaal beschikbaar te maken, creëer je transparantie en inzicht dat de snelheid ten goeden komt. Zo krijg je tijd om echt het verschil te maken voor de klant. Maar daarover de volgende keer meer. DAVID RAKERS Klantbeleving anno 2025! We schrijven het jaar 2025. De economie is goed op stoom en hersteld van de afgelopen periode. Ook de retail, en met name de juwelier, heeft een bijzondere transitie ondergaan. Dit heeft onder meer te maken gehad met de huurkosten van winkels, de komst van nieuwe technologische mogelijkheden, verschuiving binnen het demografisch speelveld (oud maakt plaats voor jong) en de impact van de afname van grondstoffen en edelmetalen zoals zilver, goud en diamanten. Na de shake out binnen de juweliersbranche als gevolg van de situatie in 2020 en 2021, zijn er in 2023 zogenaamde ‘clusterjuweliers’ ontstaan. De grondgedachte van deze clusters is de bundeling van krachten en het ‘centraal’ werken met behoud van het individuele imago van de juwelier. Centraal betekent centrale inkoop, personeelsbeheer, marketing, productie, social media en e-commerce (collectieve webshops). Snelheid, flexibiliteit en pricing zijn dé koopnormen van de consument in 2025. Een aankoop en fabricage op maat van bijvoorbeeld een ring is binnen 22 minuten geregeld. Dit werd mogelijk doordat het speelveld en het ecosysteem van de clusterjuwelier in 2024 veranderde door de komst en het gebruik van 3D printing en Augmented Reality (het digitaal zien). Nu (2025) kan een clusterjuwelier (trouw)ringen, kettingen, broches, oorbellen, horloges en zelfs diamanten centraal laten maken en binnen 24 uur via dropshipping (fulfilment via drones) in kraakvrije drop containers van de consument of afhaalpunt ‘droppen’. ‘Droppen’ heeft de Dikke van Dale (analoog en digitaal woordenboek) in 2024 als meest populaire en meest gebruikt Google woord verkozen. EEN KLANT AAN HET WOORD In dit artikel delen we de beleving van Jeroen Bleikens. Vraag 1: ‘Hoe oud ben je en wat heb je gekocht bij de clusterjuwelier?’. Antwoord 1: ‘Ik ben 19 jaar en heb in mei 2025 een smart watch gekocht’. Vraag 2: ‘Hoe tevreden ben je over deze clusterjuwelier?’ Antwoord 2: ‘Ik ben heel tevreden! Ik kon via Augmented Reality goed ‘zien’ hoe mijn smart watch op mijn pols eruitzag. Dat hielp mij enorm om een keuze te maken. De juwelier stuurde mij ook nog een link waarmee ik online kon zien hoe mijn watch 3D werd geprint. Ik kon zelfs tijdens het printen wisselen van een witte wijzerplaat naar een zwarte wijzerplaat! Ik had binnen 1 dag mijn horloge om mijn pols. Lekker snel!’. Vraag 3: ‘Ga je nog meer bestellen?’. Antwoord 3: ‘Ja. Ik wil samen met mijn zus een zegelring voor mijn vader kopen! Hij wordt in november 60 jaar. De clusterjuwelier heeft mij gisteren 3D modellen gemaild. Voor een klein bedrag krijg ik twee 3D printzegelringmodellen thuisgestuurd. Ik kan niet wachten op de reactie van mijn vader!’. Epilogue. Wat verandert er? Klantbeleving! Consumenten zijn adaptief en passen zich aan wat er gebodenwordt. Ook de rol enmarkt van toeleveranciers, agenten, vastgoed en software aanbieders verandert! Verandering ken geen expiration date! Sela!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4