De Juwelier Nr5-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 5 2 0 2 1 64 J u w e l i e r i n B e e l d we bijna veertig merken hier. Toen ben ik toch bij mijzelf te raden gegaan en besloot ik het roer helemaal om te gooien, met als grote inspiratie de horeca. Je had vijftien jaar geleden bij veel restaurants enorme boekwerken dat het menu moest voorstellen. Dan kon je uit 36 verschillende voorgerechten en 32 hoofdgerechten kiezen. Hoe meer, hoe beter, maar dan moet je ook alles in huis hebben om het je klant te kunnen bieden. Dat is niet meer van deze tijd. De goede restaurants werken met hele kleine kaarten, of het liefst zonder menu, want dan heeft de chef verse ingrediënten in huis waarmee hij of zij je verrast. Zij zijn de specialist en weten wat goed en lekker is. Dat had ik ook voor ons voor ogen. In 2017 hebben we rigoureus verbouwd en zijn we ons écht gaan focussen. We hebben gekozen voor diepgang met hoogwaardige niche merken. Dus veel minder merken, maar wel grote collecties en voldoende voorraad.” JUWELIER GASTRONOOM De horeca diende ook voor het winkelconcept als voorbeeld. “Je wordt welkom geheten in onze winkel aan de koffiebar, waar je verder geen zitjes of een toonbank vindt. Je ontmoet elkaar, maar je moet niets. Als we wat meer privacy willen en mensen even in een rustige setting wat willen laten zien hebben we twee luxe lounges om te zitten. En als we het wat exclusiever en gezelliger willen maken met een lunch, een diner of een drankje om onze klanten in alle rust een collectie te laten zien, dan kunnen we gebruik maken van de wijnbar. Dan laten we de heerlijkheden van chef Sander Spruit van restaurant De Burgemeester komen om klanten een gastronomische ervaring te kunnen bieden. Wij noemen onszelf dan ook ‘Juwelier Gastronoom’. We willen onze gasten een unieke ervaring geven bij de aankoop van een sieraad of horloge. Dat is nog steeds iets dat ze niet echt nodig hebben, maar wat wel heel leuk moet zijn om te kopen. Voor zichzelf of voor een ander.” NICHEMERKEN Adriaan geeft aan dat hij de keuze om zich te focussen op een aantal onderscheidende merken eigenlijk noodgedwongen heeft genomen. “Wij willen alles weten van de merken die we voeren en we willen bij de bestverkopende dealers horen. Dan moet je ook wel bijzondere merken hebben willen mensen naar Oudewater rijden. Je moet uitblinken in hetgeen je doet. Heel eerlijk: voor Ti Sento komt iemand uit Utrecht echt niet hierheen gereden, maar voor een limited edition Christiaan van der Klaauw komen onze gasten uit Hamburg of Knokke. Dat is de keuze die we gemaakt hebben en waardoor we nu tien keer zoveel omzet draaien als twintig jaar geleden. We hebben intensieve samenwerkingen met prachtige merken met een verhaal, waarmee we directe lijnen hebben en waar we snel mee kunnen schakelen. Wij committeren ons aan die merken, maar we verwachten er ook wat voor terug.” LIMITED EDITIONS Adriaan benoemt een aantal bijzondere projecten die hij gedaan heeft in het recente verleden, waarbij zijn ‘Real Moon Tides Inter Scaldis edition’ met Christiaan van der Klaauw eruit springt voor hem. “We hebben inmiddels al twee gastronomische limited editions gerealiseerd met Van der Klaauw. Dat is ter ere van onze enige twee driesterren restaurants Inter Scaldis en De Librije. De top dus van Nederland waarbij we samen met de chefs Jannis en Jonnie hebben gekeken naar het ontwerp van het horloge en alles zelf hebben bepaald. Ik houd de regie in deze samenwerkingen graag zelf in handen, want ik loop de risico’s. Het gaat ook meer om het spel dan om de knikkers. Ik vind het leuk om te doen, ik heb de spanning nodig om mezelf uit te dagen om de desbetreffende horloges te verkopen en het is voor onze klanten een beleving waarmee wij wat extra’s kunnen bieden buiten een prachtig horloge. Een arrangement bij de beste restaurants van Nederland, waar je met een helikopter wordt gebracht, dineert, je horloge krijgt, overnacht, ontbijt en weer naar huis wordt gevlogen. Een ervaring voor het leven.” De Ateliers deMonaco Admiral Chronograph Flyback Stradivari Adriaan Reijersen van Buuren

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4