De Juwelier nr 5-2023 Online

DE JUWELIER NR 5 2023 59 COLUMN De juiste muziek, een aangename geur en inspirerende visuele content zorgen voor een zintuigelijke winkelbeleving waar geen webshop tegenop kan. Maar wat voor hardware is daar precies voor nodig? Marijn Bosman, Senior Director & Supervisor EU Solutions & Design bij Mood Media, vertelt hoe de juiste apparatuur bijdraagt aan het creëren van een aantrekkelijke ambiance in de juwelierszaak. Het audiovisuele advies van Marijn is een belangrijk samenspel van strategie en technologie, die naadloos op elkaar aan moeten sluiten. “We gaan altijd met de klant om tafel. Wat willen ze, waarom willen ze dat en wat willen ze bereiken? Vervolgens kijken we wat de ruimte nodig heeft. Veel winkelpanden hebben een ingewikkelde akoestiek, dat vraagt om een professioneel ontworpen en geïnstalleerd geluidssysteem. Strategisch gekozen muziek komt niet tot zijn recht als het geluidsysteem niet toereikend is, hetzelfde geldt voor visuele content. Het is daarom belangrijk dat de audiovisuele apparatuur aansluit op de zintuigelijke winkelstrategie. Welke strategie dat is, verschilt enorm per type winkel. Het enige advies dat voor alle winkels geldt: wat je budget ook is, kies ten alle tijden voor professionele oplossingen. Een veel gemaakte fout is dat winkeliers, vaak uit kostenoverweging, consumentapparatuur plaatsen. Professionele systemen hebben een langere levensduur, zijn van hoge technische kwaliteit en zijn vele malen duurzamer. Neem bijvoorbeeld het verschil met een standaard televisie: professionele schermen zijn ervoor gemaakt om 24/7 in de winkeletalage te draaien, met minimaal energieverbruik. Ze zijn nog jarenlang leverbaar, kunnen makkelijk worden gerepareerd en hergebruikt, hebben een hele lange levensduur en een goede garantie. Consumentenschermen verouderen snel en zijn niet gebouwd voor continue gebruik. Een LED-wall kan zomaar tien jaar draaien, als er een LED stuk is hoef je vaak alleen dat ene lampje te repareren of vervangen in plaats van het hele scherm. Een goedkoop scherm zonder service, garantie of met een korte levensduur is uiteindelijk een duur scherm.” Naast dat professionele audiovisuele hardware duurzamer is en een langere levensduur heeft, kan het ook de kloof tussen online en offline winkelen overbruggen. Marijn legt uit: “Veel consumenten willen een sieraad eerst zien en voelen, maar gaan niet direct tot aankoop over. We plaatsen regelmatig in-store apparatuur die ontworpen is om het winkelbezoek te vergemakkelijken, maar waar je desgewenst thuis mee verder kan. Denk bijvoorbeeld aan grote interactieve touch screens waar je na het passen en het zien van de materialen je sieraad kan customizen. Met behulp van een QR-code kan je het gekozen sieraad thuis verder aanpassen of aanschaffen, al dan niet na een nachtje bedenktijd. Zo komen de voordelen van fysiek winkelen en het comfort van online shoppen mooi samen. Het wordt steeds belangrijker om de aandacht van consumenten te trekken en vast te houden. Geavanceerde technologieën helpen om de winkelbeleving naar een hoger niveau te tillen. Van sensoren die ervoor zorgen dat er informatie over het sieraad of horloge verschijnt als het opgepakt wordt, tot grote videomuren met inspirerende content waardoor de consument als het ware in de wereld van een merk stapt. Met de juiste apparatuur is er heel veel mogelijk.” MAAK WINKELBELEVING COMPLEET MET AUDIOVISUELE APPARATUUR Column Mood Media Marijn Bosman Sr Director & Supervisor EU Solutions & Design Mood Media

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4