De Juwelier nr 5-2023 Online

DE JUWELIER NR 5 2023 60 ONDERNEMEN Voor onze rubriek Ondernemen gaan wij in elke uitgave voor u op zoek naar antwoorden op vraagstukken die voor u als ondernemer van toepassing zijn. Inmiddels gaan we ook in De Juwelier podcast ‘Verdieping in Ondernemen’ nog dieper in op deze vraagstukken. In deze uitgave en in de aankomende podcast die snel online komt, beschrijven en bespreken George van Ekeren (van PrismaNote), David Rakers (Business Consultant bij davidrakers.com) en Benjamin Maasland (Bering & Luis & Freya) het thema duurzaamheid en in welke mate dit zeer brede thema in de juweliersbranche ook een rol speelt. David Rakers Ik zit regelmatig in de auto, onderweg naar opdrachtgevers voor business coaching, training of om les te geven (ik ben namelijk gastdocent in het HBO en MBO). Onderweg zijn doe ik waarschijnlijk met zo’n 80% van alle Nederlanders. Onderweg heb ik vaak behoefte aan een kop koffie en stop ik bij een tankstation voor een heerlijke latte. Hier zie ik allerlei heerlijkheden, zoals broodjes, snoep, flesjes en drinks, maar ook opladers, oortjes en kabels en alles netjes ingepakt in plastic. Zo’n 80% schat ik in. En dit is niet anders bij supermarkten en toeleveringsbedrijven die hun goederen in plastic verpakken. Maar hoe is dit voor de juwelier of binnen de retail? Welke plastic verpakkingen worden er (nog steeds) gebruikt? Dus … hoe duurzaam (sustainable) zijn we met z’n allen op dit moment? Gelukkig is er een groeiend besef dat we met z’n allen de aarde aan het vernietigen zijn met plastic en CO2 uitstoot, en is er verandering aan de horizon te bespeuren. Denk aan initiatieven zoals Clean Ocean dat startte in 2001, een duurzaamheidsproject. Reden? Miljoenen tonnen plastics uit oceanen komen uiteindelijk in onze rivieren terecht en raken vervuild. Dit heeft grote gevolgen op midden- en lange termijn voor onze ecosystemen, gezondheid en economieën. Zo heeft een bekend Nederlands havenbedrijf (vervoer, opslag en overslag) haar duurzaamheidsintentie geuit in haar slogan “Connecting the world, building together a tomorrow with a sustainable port”. Ook de overheid heeft een nieuwe regel ingesteld: statiegeld op kleine plastic flesjes. Maar is dat genoeg? Ik heb mijn bedenkingen. Ik vat deze samen in geld, gedrag en generatie. Geld Willen we (echt) veranderen? Willen we deze wereld op het gebied van duurzaamheid en plasticgebruik veranderen? Want veranderen kost geld! Heel veel geld! Vele industrieën zijn nauw betrokken met plastics. Denk aan auto’s, verpakkingen, food, woningen etc. Wie gaan de alternatieven betalen? Want het maken van plastic is weliswaar een relatief goedkoop proces, maar de bouw van een plastic fabriek kost wel miljarden. Wie neemt het voortouw? Wie geeft het voorbeeld? Wie durft? Ik zie het nog niet gebeuren! Gedrag Gedrag veranderen kost tijd en is intensief. Het vraagt commitment. Gedrag en gewoonteveranderingen kosten vaak zo’n 90 dagen. En dit betreft een ‘eenvoudige’ change. Duurzaamheid grijpt heel diep in op bijvoorbeeld consumentengedrag. Durven we het goedkopere product ingepakt in plastic te laten liggen en een duurder duurzaam product te kopen? Voor mensen met een laag inkomen is dit geen optie. Gedragsverandering werkt alleen bij belonen of sterk bestraffen. Durft het bedrijfsleven, een bepaalde economie of land impopulaire maatregelen te treffen (bijv. hogere belastingen of productprijzen) om draagvlak te creëren voor een gedragschange? Mensen met lagere inkomens vervallen hierdoor in armoede. De armoedegrens in Nederland is enorm gestegen. Hogere belasting … ja, dat durf ik wel te voorspellen, maar dan de echte beoogde gedragsverandering? I wonder … Generatie In het bijzonder de volgende generaties (onze kinderen en kleinkinderen). Wat laten we na? Als we in Nederland geen moeite hebben om begrotingstekorten door te schuiven naar de volgende generaties (of kabinetten), waarom zal dit dan ook niet gebeuren met het duurzaamheidsvraagstuk? Dus betaalt de volgende generatie(s) de rekening? De rijken worden rijker en de armen armer! Wie trekt er dan aan het kortste einde? ChatGPT: “Het creëren van een duurzame wereld vereist collectieve inspanningen van individuen, gemeenschappen, bedrijven en overheden”. Een aantal voorbeelden: Verminder, hergebruik en recycle; conserveer energie, water en vervoer, geef opvoeding en training. DUURZAAMHEID; KAN OF MOET JE DAAR IETS MEE ALS JUWELIER?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4