De Juwelier nr 5-2023 Online

DE JUWELIER NR 5 2023 61 George van Ekeren Duurzaamheid; kan of moet je daar iets mee als juwelier? De één zal een hogere urgentie ervaren dan de ander. Toch zijn er uiteenlopende redenen om zorgvuldig met onze bronnen om te gaan. Doe je het om klimaatverandering tegen te gaan, voor toekomstige generaties of voor je portemonnee? Ongeacht de redenen die je hebt, biedt het juweliers veel kansen om meer mensen naar de winkel trekken. Zo is het kopen bij de lokale juwelier wellicht duurzamer dan bij een webshop, omdat het weer een extra rit van de bezorger bespaart. Ook het uitvoeren van reparaties en het gebruik van gerecycled goud en labgrown diamanten sluiten aan bij milieubewustzijn. Steeds meer consumenten zijn benieuwd hoe ze bijdragen aan het milieu door juist met u zaken te doen. Heeft u daarom al een mooie pagina over duurzaamheid op uw website? Hoe mooi zou het zijn als je dit als juwelier kan ondersteunen met cijfers en er echt een community-ding van kan maken. Bijvoorbeeld ’Samen met onze klanten hebben we al voor ….. CO2-reductie gezorgd. Vijftig winkelaankopen ten opzichte van online aankopen of 1000 reparaties in plaats van nieuwe producten in 2023.’ Wellicht is het ook interessant om per merk of product te kijken hoe duurzaam het is. Zo kan u het assortiment zelf een duurzaamheidscore geven en de consument daarmee meer vertellen. Dat is weer een extra reden om te kiezen voor u als expert in plaats van de standaard informatie die overal al te verkrijgen is. Ook kan de duurzaamheidsgedachte kosten verlagen. Bijvoorbeeld het energieneutraal maken van het pand waar per gemeente subsidies voor te verkrijgen zijn. Ik liep pas voorbij een winkel met een bordje op de deur; “Natuurlijk zijn we open, maar de deur is alleen dicht om energie te besparen”. Kan je een mooi duurzaamheidsverhaal houden, terwijl je graag in het vliegtuig stapt en geen tweedehands kleding draagt? Ik vind van wel, maar blijf authentiek en benoem de redenen waarom je bepaalde keuzes maakt. Niet te veel vinger wijzen, maar vooral kijken wat je zelf kan doen. Ik kijk er naar uit om hier in de podcast verder over na te denken. Benjamin Maasland Je hebt de aarde niet geërfd van je ouders, maar te leen van je kinderen! Als je het belangrijk vindt om producten en diensten te leveren die passen bij de behoefte van je klanten, zonder hierbij de behoeftes van toekomstige generaties, hier en in andere delen van de wereld te schaden, vind je duurzaamheid belangrijk. Om te beoordelen op welke vlakken je deze waarde kan ondersteunen binnen je organisatie moet je eerst bepalen op welke processen je zelf invloed kunt uitoefenen. Binnen het assortiment van horloges kan je duurzaamheid nastreven. Neem bijvoorbeeld een horloge met mineraalglas. Na 2 jaar wil de klant dit horloge niet meer dragen omdat vanwege de krassen op het glas deze er optisch niet meer mooi uitziet terwijl het horloge technisch gezien nog jaren mee zou kunnen. Adviseer je jouw klant om een horloge met saffierglas te kopen, waar dit probleem niet bij voorkomt, zal de klant dit horloge veel langer dragen en dat is vanuit dit oogpunt dus een duurzaam advies. Een andere manier is dat je zo min mogelijk (verontreinigend) afval wilt produceren in je bedrijfsproces. Afvalstromen binnen een Juweliersbedrijf zijn o.a. die van verpakkingen van de producten en POS materialen. Regelmatig werd ik er door klanten op gewezen dat ze vinden dat BERING onnodig veel afval produceert in dit proces. Als medewerker past dit ook niet bij mijn eigen waarden. In de privésfeer scheid ik, bij wijze van spreken nog het plastic kijkvenster uit de papieren broodzak, terwijl ik na het maken van een installatie een berg afval overhoud dat ik mijzelf afvraag of mijn privégedrag wel zin heeft! Het regelmatig aan mijn directie melden hiervan heeft wel geresulteerd dat we nu wereldwijd zoveel mogelijk gebruik maken van gerecyclede verpakkingsmaterialen, al blijft er mijns inziens nog wel ruimte voor verbetering in dit proces. Als je binnen je bedrijf bewust met duurzaamheid omgaat communiceer dit dan ook naar je klanten en medewerkers. In het huidige sentiment dat we in Nederland hebben kan dit zeker in je voordeel werken. Zorg er wel voor dat je oprecht bent en dat je verhaal ook klopt. Als je bijvoorbeeld het eerder genoemde argument voor duurzaamheid gebruikt hebt bij de upsell van het horloge naar die met saffierglas zou het een enorme afbreuk zijn voor je verhaal als je het horloge vervolgens verpakt in een hard plastic verpakking en het meegeeft in een plastic tasje van jouw bedrijf. Tip: Organiseer eens een vergadering rondom het thema duurzaamheid met je medewerkers en een groep vaste klanten. Vraag hen wat zij belangrijk vinden en wat voor ideeën ze hebben hoe dit thema een rol kan (gaan) spelen in de processen binnen jouwwinkel.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4