De Juwelier nr6 2019 online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 1 9 57 We groeiden goed door en de omzet groeide mee en op een gegeven moment kregen we de kans om trendjuwelier.nl over te nemen. Dat paste goed in onze onlinestrategie en we konden een gat opvullen qua bereik dat we nog niet hadden.” CONTENT In drie jaar tijd wisten Stephan en Ab zich te ontwikkelen van traditionele juwelier tot een online aanbieder die zich kan meten met de grote namen in Nederland. “We zijn geen Brandfield, maar we doen inmiddels serieus mee. We hebben ook geen enorme investeringen gedaan in marketing en dergelijke. We weten behoorlijk wat er benodigd is om goed gevonden te worden, maar makkelijk is het zeker niet. Je hebt de middelen én de mensen nodig om alles te kunnen faciliteren. Het is echt heel veel werk om alles rondom de webshop te organiseren. Kijk alleen naar de content op onze pagina’s die we moeten blijven updaten. We hebben op beide platforms ongeveer 100.000 producten in ons systeem staan, dus we moeten om unieke content te creëren voor 200.000 producten een goede omschrijving hebben en het liefst ook met wat beleving, dus niet sec de specificaties. Dat vergt nogal wat werk zoals je kunt bedenken.” OMNICHANNEL JUWELIER Daarom zijn er inmiddels ook 17 mensen in dienst, verdeeld over de webshop en de winkel. “De overstap van offline juwelier naar omnichannel juwelier brengt nogal wat vraagstukken met zich mee. In de eerste plaats voorraadbeheer, logistieke issues, maar ook andere rotatievoorwaarden dan die we gewend waren. Wil je alles rendabel houden en rendement halen, moet je een hogere omloopsnelheid hanteren. Dat zijn maar een paar dingen waar je in het begin tegenaan loopt. Ik zal je alle details besparen, maar nog steeds zijn we continu aan het schakelen in onze processen, technieken en automatisering, maar ook door zoiets basaals als ruimte. Want zoals je ziet, ruimte hebben we niet over hier”, zegt Stephan terwijl hij om zich heen wijst. GEEN DAG ZONDER PROBLEMEN De ruimte waar Stephan op doelt is gesitueerd boven de winkel en het is inderdaad flink behelpen voor de mensen die er werken. Een vier man sterke klantenservice zit in een kleine ruimte bij elkaar. “We zijn echt uit ons jasje aan het groeien en verhuizen is enkel een optie op de langere termijn. We hebben wel gekeken om een deel onder te brengen op een andere locatie, maar dat gaat niet met ons systeem. We moeten creatief zijn met de ruimte die we nu hebben, maar zo moeten we met alles creatief zijn. We zijn pas vier jaar bezig en we groeien hard. Maar we moeten ook elke dag veranderingen doorvoeren en leren van de fouten in onze processen. Er is hier geen dag zonder problemen. Als klein voorbeeld: net nog wilden we een pakket sturen naar een adres waarvan PostNL zegt dat het niet bestaat, maar waar het toch echt naartoe moet. Dat soort zaken kom je tegen, maar daar dealen we mee en we lossen alles zo goed mogelijk voor onze klanten op.” CRITERIA VOOR LEVERANCIERS Er is veel veranderd voor Juwelier Wieringa, zo mogen we wel stellen. “Het is zeker anders. De omgang met leveranciers bijvoorbeeld. Wij stellen tegenwoordig criteria aan onze leveranciers voordat we zaken met ze willen doen. Hebben ze hun productomschrijvingen bijvoorbeeld wel goed op orde? Zijn er goede foto’s van de producten? Allemaal verzoeken vanuit ons, waar een leverancier het liefst aan moet voldoen. De wereld is langzaamaan omgedraaid. Zo komen leveranciers ook naar ons toe om te vragen of we bepaalde merken willen aanbieden via onze online webshops. Maar niet alleen leveranciers, ook een partij als de eerder genoemde VD.nl (de ‘oude’ webshop van het failliete warenhuis V&D red.) is zelf bij ons gekomen voor een exclusieve samenwerking. Ze zochten een partner die in het middensegment op horloge- en sieradengebied via hun site wilde verkopen. Dat past in onze strategie, dus doen we dat.” HARD WERKEN Het klink allemaal zo makkelijk, maar dat is het zeker niet, zo onderschrijft Stephan nogmaals. “We snappen heel goed dat een dergelijke webshop niet voor iedereen is weggelegd. Je moet naast de financiële middelen ook veel kennis hebben van het product en wellicht nog belangrijker: heel veel kennis over de werking van het internet en overige technische zaken. Daar huren wij deels ook externe partijen voor in. Op internet zijn vele winkels bereikbaar geworden voor heel veel consumenten, wat er voor zorgt dat er op internet meer prijsconcurrentie plaatsvindt. Dit wordt vooral door de fysieke winkel als bedreigend ervaren. Het is echter de tendens van het consumentengedrag en voor ons is het duidelijk dat we moeten meebewegen, zeker ook gezien het feit dat consumenten steeds meer online shoppen. Daarentegen zal de webshop nooit de beleving van de winkel kunnen evenaren en ik ken juweliers in Nederland die het alleen met hun fysieke winkel bijzonder goed doen. Ik denk dat naast een redelijke collectie vooral de vestigingsplek van doorslaggevend belang is. Dat is mij onlangs wederom zeer duidelijk geworden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4