De Juwelier nr6 2019 online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 1 9 58 Goro’s is opgericht door Goro Takahashi. Goro werd geboren in het Japan van 1939. Tijdens zijn middelbare schooltijd werd Japan bezet door de Amerikanen en van hun soldaten leerde hij het snijden en graveren van leer. Dit werd zijn roeping en na zijn middelbare school vertrok hij naar de VS, waar hij van de Amerikaanse Indianen leerde om zilver te graveren. In 1966 keerde hij terug naar Tokyo. In de opkomende wijk Harajuku opende hij een winkel met zilveren sieraden die sterk geïnspireerd waren op de Native American lifestyle. Een stijl waar veren een hele belangrijke rol spelen. Deze veren van Goro’s werden langzaam populair toen grote Japanse rocksterren en bands ze begonnen te dragen. Inmiddels dragen wereldberoemde sterren als John Mayer en Ed Sheeran ze ook. Goro zelf overleed in 2013. Het merk werd echter voortgezet door zijn kinderen. Ondanks het overlijden van de oprichter is het merk Goro’s blijven groeien. De schare fans werd groter en groter, mede door de opkomst van social media. De kinderen bleven trouw aan de traditie van hun vader: hij wilde dat zijn juwelen uitsluitend in zijn eigen fysieke winkel verkocht zouden worden, om zo binding te krijgen met de klanten die de sieraden wilden dragen. Dit veroorzaakt nog dagelijks lange wachtrijen voor de deur. Marktprijzen overstijgen de adviesprijzen van de winkel, wat er voor heeft gezorgd dat er een quotum is van vijf stuks per persoon. De verkoopmedewerkers hebben bovendien het laatste woord over welk stuk past bij de klant, en welk stuk (dus) mag worden aangeschaft. Om de verkoop zo eerlijk mogen te laten verlopen, hebben Goro’s kinderen een systeem opgezet met strikte richtlijnen: 1. Consumenten moeten zich voor 10 uur aanmelden voor de metalen railing voor de winkel en een nummer trekken voor een loterij. Om 11 uur worden de nummers getrokken. 2. Eenmaal ingeloot, krijg men een cijfer. Dat kan als individu of als groep (van maximaal vijf personen). 3. Vervolgens gaan de verkoopmedewerkers langs de wachtende klanten voor de deur en controleren de paspoorten. 4. Dan gaat iedereen die een ticket heeft gewonnen naar de voorkant van de rij om op een iPad een volgnummer te krijgen voor die dag. 5. Er worden slechts dertig nummers uitgegeven per dag. Deze staan op rubberen armbanden. Met die armband om worden de gelukkigen weer weggestuurd tot 13 uur. Volgt u het nog? 6. De winkel zelf opent pas om 13 uur. De eerste vijf consumenten mogen naar binnen. 7. Maar wat misschien wel het allerbelangrijkste is om te weten dat de verkopers beslissen wat je mág kopen in de winkel. Dat beslissen ze aan de hand van je attitude en je kledingstijl. En, als je disrespectvol bent sturen je ze weg. Met lege handen! 8. Heeft u iets weten te vinden? Goro’s accepteert alleen contant geld. Prijzen? Vanaf zo’n €400,- tot ruim €5.000,-. Gaat u binnenkort naar Tokio en wilt u de winkel eens van binnen bekijken? Zorg dan dat u voor 10 uur aankomt op het volgende adres: 4 Chome-29-4 Jingumae, Tokio 150-0001, Japan. De winkel is op woensdag gesloten. Rest mij uw geliefden en u een fijne feestdagen en een gezond & gelukkig Nieuwjaar wensen. Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@ oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op www.OakConsultancy.com . C o l u m n – A l o n B e n J o s e p h ELKE DESIGNER DROOMT ER VAN DAT ZIJN OBJECTEN VERZAMELAARSOBJECTEN WORDEN. DAT MEN IN DE RIJ STAAT VOOR DE WINKEL OM ZE TE MÓGEN KOPEN, DAG IN EN DAG UIT. PRIJZEN DIE METEEN VERDUB- BELEN BIJ HERVERKOOP ONLINE. KLINKT DIT ALS EEN UTOPIE? HET GEBEURT BIJ SOMMIGE HANDTASSEN VAN HERMES, EN BEPAALDE MODELLEN VAN ZOWEL PATEK PHILIPPE ALS ROLEX. ECHTER, ER IS EEN SIERA- DENMERK WAAR DIT OOK VOOR GELDT: HET JAPANSE GORO’S. Alon Ben Joseph “Droomvan elke juwelier” ALON BEN JOSEPH IS EEN RASONDERNEMER. BEHALVE DAT HIJ EIGENAAR IS VAN ACE JUWELIERS, HEEFT HIJ OOK NOG TWEE TECH START-UPS OPGERICHT. HIER DEELT HIJ ZIJN VISIE OP HET PRACHTIGE JUWELIERSVAK

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4