De Juwelier nr6-2020 Online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 2 0 58 Al meer dan een decennium zien we dat vintage en retro designs het goed doen. Niet alleen bij horloges en sieraden, maar ook in bijvoorbeeld mode, sneakers, meubels en zelfs auto’s. Dit is geen trend die zomaar verdwijnt. Het lijkt zelf steeds sterker te worden. Dit gaat niet alleen om re-edities en retro’s, maar ook om daadwerkelijk occasions, tweedehandsjes en ‘new old stock’ (producten die echt oud, maar nooit gedragen zijn). In ons familiebedrijf ruilen wij al sinds 1975 juwelen en horloges in, om deze na een opfrisbeurt weer te verkopen. In de afgelopen jaren is de wereldwijde vraag echter exponentieel toegenomen. Het aanbod is meegegroeid, net als het aantal aanbieders. Tweedehands is tegenwoordig -kort gezegd- serieuze business. Een paar voorbeelden; Merken gaan zelf hun eigen gebruikte modellen opkopen en zelf verkopen In het afgelopen jaar kondigde het ene na het andere high-end merk aan in de markt voor gebruikte horloges te stappen. Namen als F.P. Journe, Audemars Piguet, MB&F en Zenith kopen inmiddels horloges van het eigen merk op, om deze vervolgens via eigen kanalen weer te verkopen. MONO-BRAND BOUTIQUES VAN OCCASION HORLOGES In navolging van bovenstaande opent het luxe horlogemerk Richard Mille, in samenwerking met een onafhankelijke juwelier in Londen, binnenkort zelfs haar eerste mono-brand boutique voor gebruikte horloges van eigen merk. Vanzelfsprekend worden deze eerst in tiptop conditie gebracht door de horlogemaker ter plekke, en wordt het horloge met fabrieksgarantie verkocht. GROTE JUWELIERS STAPPEN IN Waar vele juweliers, net zoals mijn vader, al heel lang geleden juwelen en horloges inruilden zijn de grote spelers in de wereld pas recentelijk begonnen met dit ‘spelletje’. Zo is de grootste juwelier in de wereld, het Zwitserse Bucherer kort geleden begonnen met ‘Certified Pre-Owned’. Na een experiment online zijn ze bestaande winkels gaan inrichten met een hoek waar uitsluitend occasions verkocht worden. Onze gewaardeerde collega’s van Schaap & Citroen hebben recentelijk zelfs een complete winkel geopend waar uitsluitend occasions verkocht worden. VINTAGE HORLOGEHANDELAREN Waar van oudsher Amsterdam Watch Company de meest vooraanstaande handelaar in vintage horloges was, hebben zij de laatste jaren veel concurrentie gekeken. Niet alleen in de vorm van nieuwe -fysieke- speciaalzaken in Amsterdam, maar ook van beginnende hobbyisten die zich met een combinatie van een Instagram plus Chrono24 account tot ware horlogehandelaar dopen. OCCASION JUWELEN VIA INSTAGRAM Het verkopen van gebruikte juwelen was altijd een ondergeschoven kindje. Sociale media als Instagram en Pinterest hebben echter een nieuwe generatie handelaren het perfecte platform gegeven om dit te doen veranderen. Gebruikte sieraden zijn inmiddels booming. Kijk eens naar de dames van TheMoonStoned. com en FareWellFineJewelry.com, die op volle toeren draaien. Wat overigens wel noemenswaardig is dat dit jaar de eigenaren van Chrono24 de stekker getrokken hebben uit hun dochtermaatschappij FineJewels24. Na jaren en jaren geld gestoken te hebben in dit project, vonden ze blijkbaar dat ze aan een dood paard trokken. Ze hebben besloten eieren voor hun geld te kiezen en zich te focussen op hun kaskraker Chrono24, wat wereldwijd de marktleider is voor verkoop van occasion horloges. Waarom is de vraag naar gebruikte horloges en sieraden nou zo toegenomen? Zelf denk ik dat dit komt door de enorme belangstelling van de Millennials en Generatie Z. Zij hebben enorme hang naar design van hun jeugd, of zelfs nog daarvoor. Daarbij vinden ze deze producten authentieker. En, niet onbelangrijk, op paar uitzonderingen na (zoals bijvoorbeeld Rolex horloges en Cartier juwelen), zijn ze lager in prijs. Mocht u er zelf dus aan gedacht hebben nieuwe inkomstenbronnen aan te boren, overweeg dan eens pre-owned/pre- loved/occasion/vintage (of gewoon op zijn Hollands: tweedehands) horloges en/of juwelen te gaan verkopen. Mocht u het ook al net als wij al heel lang verkopen, dan ben ik benieuwd naar succesverhalen. Veel zakelijk succes gewenst! Rest mij uw geliefden en u fijne feestdagen en een gelukkig & (vooral) gezond Nieuwjaar wensen. Reageren op deze column is mogelijk door een e-mail te sturen naar alon@oakconsultancy.com of te bellen naar Oak Consultancy, tel. 020-2602100. Aanvullende informatie is ook beschikbaar op www.OakConsultancy.com. C o l u m n – A l o n B e n J o s e p h IN MIJN VIJFDE COLUMN VAN 2018 VOOR DIT PRACHTIGE VAKBLAD HEB IK AL GESCHREVEN WAAROM RETRO ZO IN IS. DAARIN BEHANDELDE IK WAAROM ZO VEEL MERKEN OUDE DESIGNS UIT DE KAST TREK- KEN EN DIE WEER OPNIEUW UITBRENGEN. NU WIL IK HET OVER IETS ANDERS HEBBEN: (JONG-) GEBRUIK- TE HORLOGES EN SIERADEN. DE MARKT HIERVOOR IS STERK GROEIENDE, EN OOK U ALS JUWELIER KUNT HIER VAN PROFITEREN. Alon Ben Joseph “TWEEDEHANDS IS HOT” ALON BEN JOSEPH IS EEN RASONDERNEMER. BEHALVE DAT HIJ EIGENAAR IS VAN ACE JUWELIERS, HEEFT HIJ OOK NOG TWEE TECH START-UPS OPGERICHT. HIER DEELT HIJ ZIJN VISIE OP HET PRACHTIGE JUWELIERSVAK

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4