De Juwelier nr6-2021 Online

D e J u w e l i e r n r 6 2 0 2 1 55 GEORGE VAN EKEREN We denken meestal dat het of/of is, terwijl je als ondernemer wellicht vaker en/en moet denken. Het is niet of een winkel of een website, maar een winkel en een website. Online en offline promotie. Maatwerk en trendproducten. Zelf betrap ik me hier vaak genoeg op. Bijvoorbeeld dames die witte sneakers in de winter of onder een jurk dragen. Dat ‘hoorde’ toch in de zomer? Een ‘online sieradenmerk’ als My Jewellery dat kleding gaat verkopen en winkels opent. Een oprichter van een betaalsysteem die elektrische auto’s gaat produceren en ruimtevaarten organiseert. Kan dat? Het leuke van en/en is dat er veel meer mogelijkheden ontstaan. Recente ontwikkelingen zoals Tiktok, NFT’s en de Metaverse worden plotseling interessant in plaats van vermoeiend. Zeker als externe factoren, zoals overheidsmaatregelen, jouw huidige businessmodel in gevaar brengen. De wereld blijft namelijk constant in beweging. Daarom is het verstandig om mee te deinen op deze golven in plaats van te wachten totdat de storm is overgewaaid. Hiervoor is december een mooie maand om terug te blikken EN vooruit te kijken. Maak de ervaring niet smaller met ‘of’, maar groter met ‘en’. Hoe kan ik meer beleving rondom mijn bedrijf creëren? Hoe kan ik mijn vakkennis overbrengen? Dat maakt het voor klanten interessant om betrokken te blijven. Laat de omstandigheden dus niet de toekomst van jouw juwelierszaak bepalen en maak een overgang naar omnichannel juwelier. Zo zet je in op de digitalisering van de winkel en bied je klanten steeds vaker ‘en’, ‘en’, ‘en’. En dat geeft jou als juwelier ook meer energie. DAVID RAKERS SEO voor Klantbeleving Vandaag ging ik Googelen op “Klantbeleving”. Er waren 338.000 resultaten aldus Google. Maar wie staat boven aan? That’s the question. Want niemand heeft tijd om 338.000 resultaten te bekijken toch? Iedereen drukt altijd op de eerste link. Of op de tweede link, maar daar blijft het wel bij. Wat is de truc om gevonden te worden door je SEO (Search Engine Optimization)? SEO is een marketing discipline en verzamelnaam voor technieken die eraan bijdragen dat je website beter vindbaar is. Als we het hebben over klantbeleving dan is daar ook een soort ‘SEO’ van toepassing voor de juwelier die klantbeleving naar een hoger niveau tilt. In dit geval is SEO een acroniem en staat voor S (Structuur), E (Expressie) en O (Organisatie). Structuur Over welke systemen beschikt een juwelier om klanten te trekken, te binden, te volgen en te behouden? Vooral het profiel van de klant en de klantreis moeten gevolgd blijven worden. Niets gebeurt vanzelf en alles moet intentioneel zijn. Zo zijn er voldoende aanbieders op de markt van CRM en ERP-systemen en social media platformen. En … input is nog altijd output. Dus wat met liefde en vlijt in systemen wordt ingevoerd, betaalt zich altijd uit. De klant krijgt aandacht, voelt zich gewaardeerd en blijft vooral loyaal. In deze strijd gaat het nog altijd om de gunst van de klant en herhaalbezoeken, zowel online als in de winkel. Expressie Is het imago van de juwelier nog wel actueel? Of is het ‘stoffig’? Persoonlijk zou ik best wel meer ‘pit’ willen zien. Waarom? De juweliersbranche is een van de mooiste branches! Door de mooie, actuele en vaak tijdloze producten die een leven lang of langer meegaan. Kijk eens naar de automobielbranche. Hier wordt op tv, radio, internet en magazines fel gestreden om de gunst van de klant. Maar zie ik dit bij de juwelier? Waar is die gepassioneerde expressie? Dus durf eens een sprong te wagen. Doe eens iets anders. Sla de handen in elkaar en maak eens een tv-spot a la Postbus 51 zoals de Overheid dit doet. Toon het aantrekkelijke beeld van de juwelierswereld. Organisatie Alles draait in de eerste plaats om mensen en voor de juwelier is dit zijn personeel en de cultuur van de onderneming. Welk DNA wordt ingemasseerd? Is het personeel met klanten bezig of met zichzelf en de winkel? Niets ten nadele van diegenen die wel goed bezig zijn, maar het personeel is de sleutel naar de klanten. Geef vrijheid en creativiteit om de gunst van de klant te winnen. Dit artikel is geheel anders geworden, maar dat is ok. Het begon met SEO en de vindbaarheid van een website. De SEO voor juweliers, zoals ik hierboven beschrijf zal hopelijk de klantbeleving vergroten. Dus wordt gevonden juwelier en ‘beleefd’ door je klant.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4