De Juwelier nr6-2022 Online

DE JUWELIER NR 6 2022 66 Merkenpolitiek en de kansen en bedreigingen ervan, bevriende collega Ruud Heemskerk schreef de vorige doorgeefcolumn en wilde graag weten hoe wij hier tegenaan kijken. Mijn antwoord is in alle eerlijkheid: je hebt er weinig over te zeggen. Merken ontwikkelen een visie en sterke merken groeien steeds harder. Een individueel verkooppunt meer of minder maakt niet het verschil. Maar dat betekent niet dat je geen invloed hebt op een bestaande samenwerking. Samenwerken gaat over partnerschap. Dat is een belangrijke voorwaarde voor succes en continuïteit. De kans die je als individueel verkooppunt hebt, is duidelijke keuzes maken en de partnerschappen die voor jouw bedrijf waardevol zijn verder verdiepen. Zorg dat je een visie hebt over waar je als juweliersbedrijf voor staat, waar je naar toe wil, en hoe je dat zou willen doen. Deel deze visie met je partnerleveranciers, wees er open, eerlijk en realistisch over. En maak ook echt keuzes. Jouw klant weet daardoor waarvoor hij bij je terecht kan én waarvoor niet. Consumenten zijn tegenwoordig zeer goed geïnformeerd en zoeken naar dé specialist voor het product dat ze zoeken. Een specialist zijn voor heel veel merken of productgroepen kan niet. Dus goed naar de cijfers kijken, je doelgroep smaller maken, en met je sterke merken een super samenwerking creëren, is dan hetgeen je wil doen. Dat is volgens ons een kans op succes in ieder segment. En als je deze inspanning doet, laat zien dat je je ontwikkelt, concentreert, bouwt aan een duidelijke boodschap aan de consument en daarin succesvol bent. Dan word je voor meer merken aantrekkelijk en val je op. Maar al deze inspanningen zullen geen garantie zijn tot succes. Het is geen plan waarbij je aan het eind een vinkje zet en het gevoel hebt dat het af is. Je moet er constant mee bezig zijn. Al is het niet altijd even actief, maar het moet je aandacht houden. En dan nog loop je altijd het risico dat een merk zijn of haar visie verandert en zul je jezelf weer opnieuw moeten uitvinden. En dat is ook precies wat het zelfstandig ondernemen zo boeiend houdt. Het is dynamisch en onuitputtelijk interessant. Graag horen wij in de volgende column het verhaal van Carlo Schilder van Juwelier Schilder-Vlugt uit Volendam. Aan hem stel ik de vraag: hoe hebben zij zichzelf opnieuw uitgevonden na het grotendeels wegvallen van het toerisme in de corona tijd? RUUD HEEMSKERK, VAN HEEMSKERK JUWELIERS IN PIJNACKER, WILDE GRAAG HET VERHAAL VAN BART EN AMY MILIKAN HOREN. ZIJN VRAAG AAN HEN WAS: “MIJN COLLEGA BART MILIKAN EN ZIJN VROUW AMY VAN JUWELIER VAN DER WEERD-JANSSEN TE ZEIST HEBBEN EEN PRACHTIGE WINKEL MET VEEL TOP MERKEN. IK VRAAG MIJ OF HOE ZIJ HET TERUGDRINGEN VAN DE GROTE MERKEN ERVAREN EN OF ZIJ HIER BEDREIGINGEN OF JUIST KANSEN IN ZIEN?” ZIJN ANTWOORD DAAROP LEEST U HIERONDER. “SAMENWERKEN GAAT OVER PARTNERSCHAP” Bart Milikan COLUMN IN DEZE DOORGEEFCOLUMN GEEFT EEN VAKMAN OF -VROUW ZIJN OF HAAR VISIE OP DE BRANCHE EN TOELICHTING OP ZIJN OF HAAR WERKZAAMHEDEN. WAT ZIJN DE ONTWIKKELINGEN? WAAR GAAT DE BRANCHE NAARTOE? LEES HET HIERONDER.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4