De Juwelier nr 6-2023 Online

DE JUWELIER NR 6 2023 51 binnen het merk waaronder tussen breedtes, extra lengtematen, banden van exotische diersoorten, de optie om custom made banden te bestellen, presentatiemogelijkheden in de winkel én een hogere gemiddelde verkoopprijs. Over het algemeen ben ik van mening dat de juwelier altijd haar klanten goed moet bedienen en van goede service en uitmuntende kwaliteit moet voorzien. Dit geldt niet alleen voor horlogebanden, maar voor alles. Wij denken ook altijd met onze klant mee, want wij zien het als een partnerschap. Hierbij kijken wij samen waar de mogelijkheden liggen om een zo sterk en succesvol mogelijk aanbod te hebben voor de consument. Hirsch staat voor innovatie, duurzaamheid, super kwaliteit, ambacht en historie. Alles wat nu standaard is in een horlogeband was ooit uitgevonden door Hirsch. Hirsch streeft altijd de hoogste kwaliteit na en dat zorgt dat zij automatisch zes maanden garantie geven op de banden! Tevens is Hirsch marktleider in het produceren van banden voor de gehele Zwitserse horloge industrie en die kwaliteit zit ook in de Hirsch producten. Hirsch heeft reeds in 2012 de mijlpaal van 250 miljoen (!) geproduceerde banden bereikt en heeft inmiddels meer dan 400 werknemers in dienst in hun fabriek in Oostenrijk.” Hoe zit het met de marge bij Hirsch? “De marge voor Hirsch horlogebanden is 2,1. Dat is overigens zo voor alle Hirsch dealers in de wereld. Daarbij krijgen onze klanten boven een bepaalde Hirsch omzet 10% extra korting op vrijwel alle banden uit het assortiment. Als laatste heeft onze klant ook de mogelijkheid voor een automatische incasso waarvoor wij 1% extra factuurkorting geven. Het is dus vrij reëel dat een marge voor Hirsch al ruim over de 2,3 gaat. Ik vermoed dat marge een doorslag kan hebben omdat er in eerste instantie gekeken wordt naar wat er op dat moment onderaan de streep overblijft. Echter is dat niet helemaal juist omdat er op een iets duurder artikel wellicht iets minder marge zit, maar meer nettowinst onder aan de streep overblijft dan een goedkoper artikel met meer marge. ” Wat biedt Weisz Group met Hirsch nog meer? “Wij bieden onze partners een langdurige partnerschap waarbij wij graag kijken naar het totale pakket van zowel de juwelier als ons portfolio wat beschikbaar zou zijn. Dus dit is of kan een breder plaatje zijn dan enkel Hirsch horlogebanden. Tevens zijn wij als distributeur sterk voorraadhoudend en kunnen daarom ook veelal erg snel leveren waardoor de juwelier haar klant ook snel kan bedienen.” Ik denk zeker dat juweliers horlogebanden als belangrijk onderdeel zien van hun assortiment, echter vaak als een service- of bijproduct. Wij zien Hirsch horlogebanden niet als een service product, maar als een merkproduct. Het is een meer dan gerenommeerd merk met een zeer rijke historie vol met innovatie en expertise van het hoogste niveau. Daarvoor hebben wij ook een aparte Hirsch afdeling bij ons ingericht met twee mensen die enkel met Hirsch bezig zijn. Wij zijn van mening dat er daarom nog meer succes zit in de horlogebanden. Er zijn juweliers die meer omzet maken met horlogebanden dan met sommige horlogemerken en dat geeft al aan dat horlogebanden echt in de spotlight moeten komen. Mede daarom heeft Hirsch geweldig mooie en zeer praktische displays/molens waarmee zowel de aandacht versterkt wordt alsmede de omzet hierin stijgt. De ruimte die een display/ molen in de winkel in beslag neemt zal de beste 0,5m2 zijn van de winkel. Wat wij wel als een serviceproduct zien en leveren zijn horlogebatterijen. Via Hirsch leveren wij Murata batterijen welke van zeer goede kwaliteit zijn voor een schappelijke prijs.” Morellato Morellato werd opgericht in 1930 en is een van de oudste Italiaanse horlogebandenbedrijven. De hoge kwaliteit en het Italiaanse vakmanschap zijn duidelijk zichtbaar in de collecties van Morellato. Horlogebanden met het fijnste gelooid leder en de prachtigste afwerkingen. Met een breed en divers assortiment van banden is er voor iedere wens een passende oplossing. Al jaren wordt gebruik gemaakt van materialen van hoogwaardige kwaliteit als leer, metaal, siliconen en antiallergische gespen. Het uitgebreide assortiment bestaat uit diverse collecties zoals easy-click, sport, green en rubber. Aansluitend op de laatste trends voegt Morellato veel nieuwe banden toe aan het assortiment met de zogenoemde easy-click push pennen. De horlogebanden uit de Green collectie zijn gemaakt van hoogwaardige synthetische materialen, volgens strikte ecologische normen. De gebruikte materialen zijn vergelijkbaar met de weerstand en duurzaamheid van echt leer en zijn 100% vegan, niet geheel onbelangrijk tegenwoordig. Maar hoe zit het met de marge die Morellato biedt? En hoe moet dat gezien worden in verhouding met andere merken? Jeffrey Asamoah: “PDA Group manifesteert zich als totaalleverancier van horloges, sieraden en aanverwante artikelen. Morellato horlogebanden vormen een belangrijk segment binnen de PDA Group als aanverwant artikel en het merk kenmerkt zich als zeer kwalitatief hoogwaardige met een breed assortiment van een leren horlogeband in de klasse basic tot een luxurieuze leren band. De horlogebanden zijn in een veelvoud aan kleuren verkrijgbaar in een prijsopbouw van €20,- tot €259,-. Morellato is een innovatief merk dat naast een zeer grote collectie leren banden ook een uitgebalanceerde ‘Save the nature collectie’ op de markt brengt die van gerecycled materiaal zijn gemaakt.” Welke marge hanteert PDA Group voor Morellato? “De PDA Group hanteert een marge 3.0. Marge is voor iedereen belangrijk en zeker in een branche waar de totaalomzet onder druk staat en marge het verschil in winst en verlies kan maken. Horlogebanden en batterijen zijn een zeer belangrijk onderdeel voor het assortiment. De omzet van banden wordt vaak onderschat, maar de ervaring leert dat horlogebanden, batterijen en reparaties ongeveer 25% van de omzet bij een juwelier realiseren. De verkoop van horlogebanden is voor de juwelier dus niet alleen een serviceartikel, maar zorgt er ook voor dat een consument voor andere producten naar de winkel terugkomt. Een goede opbouw van horlogebanden en een zichtbare presentatie kan er zeker voor zorgen dat daar nog winst in te behalen is. Wat de juwelier van een samenwerking mag verwachten? De juwelier werkt samen met een specialist in horlogebanden (37 jaar werkzaam binnen de juweliersbranche) lees verder op de volgende pagina ►

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4