De Juwelier nr 6-2023 Online

DE JUWELIER NR 6 2023 52 ACHTERGROND die adviseert, het assortiment bijhoudt en ervoor zorgt dat de bestsellers altijd op voorraad zijn. Morellato heeft daarnaast een breed assortiment in presentatie mogelijkheden die gratis worden meegeleverd. Wij denken heel erg mee en is er sprake van garantie dan wordt de band omgeruild. Kwaliteit is voor ons leidend en ook de reden waarom wij Morellato banden distribueren.” WP Horlogebanden WP Horlogebanden heeft al 42 jaar een uitgebreid assortiment horlogebanden, waarmee het mogelijk is om voor elk horloge een mooie horlogeband te vinden. WP Horlogebanden biedt de keuze uit een zeer groot assortiment modellen, die leverbaar zijn in verschillende soorten leer. Van leren banden in alligator, kroko, hagedis, teju, haai, struisvogel, python, stier, geit en buffel tot metaal, zoals edelstaal, bicolor, technogold, technoblack en titaan. Je vindt alles terug in het assortiment van WP Horlogebanden, net zoals goud en zilver, PU, plastic, siliconen en nylon banden, maar ook vegan en andere duurzame alternatieven. De breedtes van de banden lopen van 6mm tot en met 40mm en er zijn verschillende lengtes (XL en XXL, XS-banden) en een grote variëteit van aanzetten. Het kleurenpallet binnen het assortiment van WP Horlogebanden is óók zeer divers, want naast zwart, bruin, blauw, grijs, wit en rood, zijn er nog veertien andere kleuren horlogebanden. WP Horlogebanden voert onder andere de merken Rochet, Eulit, Barington, originele Rowi Fixoflex, REWA en Fluco. Suzanne Lauwerier-Piters heeft de discussie op het Juweliers Online platform ook gevolgd, maar mengde zich niet erin. “Ik heb de discussie gevolgd. Het is interessant om te zien hoe onze klanten kijken naar een product als horlogebanden. Ik vind het jammer dat er zo de nadruk op de marge werd gelegd, waar het product horlogebanden het ook zeker waard is om naar kwaliteit en diversiteit te kijken. Help je een klant goed met een horlogeband en een batterij, komen ze ook terug voor andere grotere uitgaven.” Hoe onderscheidt WP Horlogebanden zich van andere aanbieders volgens Suzanne? “Wij hebben als doel dat wij elke klant kunnen helpen. Daarvoor betrekken wij van meerdere leveranciers onze banden en hebben wij een heel scala aan banden in huis. We leveren leer, staal, siliconen, perlon en veganbanden. Zowel in leer als in staal kunnen we banden leveren met speciale aanzetten. Als onze klanten om hele speciale banden vragen, kunnen wij die laten maken. Dat heeft natuurlijk zijn prijs en levertijd. We willen het credo ‘Als WP het niet heeft, is het er echt niet’, graag behouden.” “Service is bij ons altijd inclusief”, vervolgt Suzanne haar verhaal. “Klanten kunnen bij ons altijd advies krijgen. Ze kunnen ons bereiken via telefoon, mail, website of whatsapp. Daarnaast komen we bij vaste klanten regelmatig persoonlijk langs. Bij elk contact kunnen onze klanten hun wensen vertellen. Ook lastige problemen lossen we graag in overleg met hen op. Wij zoeken banden die bij de wensen passen. Vaak sturen we een foto van de passende banden via whatsapp of sturen een zichtzending. In overleg met de klant wordt de basiscollectie voor in de winkel bepaald. Elke winkel heeft daardoor een unieke collectie die past bij het publiek dat er komt. Als wij een klant bezoeken, zorgen we dat hun verkoopstandaard wordt aangevuld. Zo nodig passen we in overleg met de klant de inhoud aan. Onze service omvat ook de vlotte levering. In principe hebben wij alle banden op voorraad. Wat we niet op voorraad hebben - zoals hele speciale kleuren en maten - kunnen we normaliter binnen twee weken leveren.” Welke marge hanteert WP Horlogebanden? “De marge bepaalt onze klant zelf: onze prijzen zijn adviesprijzen. Die zijn gebaseerd op 2,5 maal de inkoopprijs. Wij rekenen onze vaste klanten verder geen aanvullende kosten zoals administratiekosten of portokosten. We weten dat het niet makkelijk is om in deze tijd een bedrijf te hebben. De wereld is veranderd door de pandemie: tekort aan personeel, hoge kosten, klanten met andere wensen. Dan ga je alles nog eens onder de loep nemen en voor jezelf alles op een rijtje zetten. Ik snap dat wel, maar ik pleit er toch voor om niet alleen naar de marge te kijken: houd het totaalbeeld voor ogen. Een hoge marge is leuk, maar veel verkopen is nog leuker. Dat doe je vooral met kwaliteit en aandacht geven aan je klanten. Dan komen ze bij je terug.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4