De Juwelier nr 6-2023 Online

DE JUWELIER NR 6 2023 53 Kwaliteit is voor iedere leverancier die wij gesproken hebben heel belangrijk, zo ook bij WP Horlogebanden. “Kwaliteit staat boven alles. Als de kwaliteit van een band niet goed is en de klant moet terugkomen, dan gaat dat uiteindelijk ten koste van de tevredenheid van de klanten. Daarom is bij ons de afspraak dat, als er eens een keer een band te snel kapot gaat, er altijd een nieuwe band gegeven kan worden. Wij leveren alleen banden waarvan wij zelf de kwaliteit kunnen garanderen. Zelfs de goedkoopste banden die wij leveren zijn dus van goede kwaliteit. We houden korte lijnen met onze klanten. Het persoonlijke contact staat bij ons hoog in het vaandel. We leveren maatwerk voor elke klant. Onze kennis van het product "horlogeband" is daar een belangrijke factor bij. ‘Een horlogeband is de finishing touch voor uw horloge’ is onze leus. Vaak wordt vergeten hoeveel mogelijkheden er zijn. Er is een grote variatie in kleur, materiaal en stijl mogelijk en dat in diverse prijsklassen. De juiste band voor een horloge vinden vergt daarom wel wat aandacht en kennis van het product. Als de juwelier die kennis ook heeft, is het plezierig om een klant in de winkel aan de juiste band te helpen. Elke klant die een nieuwe batterij laat zetten is een potentiële koper van een nieuw bandje.” Band en Batterijservice (BBS) BBS heeft in Nederland ook een groot aantal klanten dat het bereikt en Frans Horsten timmert aan de weg met zijn eigen assortiment. Hij is geen lid van de Facebook-groep Juweliers Online, maar heeft de discussie wel meegekregen. “Ik heb van de discussie gehoord en enkele screenshots van klanten doorgestuurd gekregen. Ik snap de vraag ook. Als je geconfronteerd wordt met wéér een prijsverhoging, afnemende marge, verkoop direct aan de consument, toenemende portokosten en matige aftersales, dan ga je zoeken. Als voormalig juwelier ken ik de punten waaruit ergernis kan ontstaan en een matige marge is er zeker een van. BBS is als enige aanbieder in Nederland, zelf fabrikant. Wij bepalen zelf hoe onze collectie eruit ziet en zijn niet afhankelijk van buitenlandse merken. Wij bepalen de kwaliteit, de beschikbaarheid van maten en kleuren en de prijsrange van de collectie. Bovendien doen wij de horlogebanden "er niet even bij". Wij hebben volledige focus voor de productgroep horlogebanden en batterijen. Een andere eigenschap waarmee wij ons ook onderscheiden is onze automatisering. We hebben een eenvoudige maar heel toegankelijke webshop, een klantenportaal waarin orders, facturen en bestelhistorie terug te vinden is, volledige integratie met JUPA, Diamond-R, PrismaNote en Clarity & Success maar ook de BBS-app. Bovendien kan een ondernemer via onze website de labels scannen van verkochte banden. Op die manier duurt een her-bestelling slechts enkele minuten. Naast het digitale geweld hebben we ook gewoon vertegenwoordigers die de winkels bezoeken voor aanvulling en/of advies. De menselijke interactie is ook heel belangrijk! Samenvattend zou je kunnen zeggen dat BBS als nieuwkomer een moderne bedrijfsvoering heeft gecombineerd met gedegen kennis van de markt en de beste eigenschappen van de verschillende aanbieders in de markt.” Wat is de marge die BBS voert? “Als oud winkelier snap ik heel goed dat een goede marge belangrijk is. De moeilijkheid is altijd om die belangrijke balans te vinden tussen product en prijs. Zo kan het voorkomen dat we voor twee verschillende banden, exact dezelfde prijs betalen, maar dat we ze verschillend uit prijzen; het gevraagde bedrag moet in balans zijn met het geboden product. Al onze producten zijn voorzien van een advieswinkelverkoopprijs waarbij de winkelier doorgaans een marge 3 maakt. Deze marge is altijd ons uitgangspunt geweest om de productgroep horlogebanden een gezonde winst te laten maken bij de juwelier. Bij onze prijsstelling rekenen we dus terug. Wat mag dit kosten (waarbij we kijken naar de markt, onze klanten, de concurrentie) en waarvoor moeten we het dan verkopen als de juwelier een marge 3 heeft? En dan een belangrijke vraag; kunnen we dan nog iets verdienen? Bovenop de marge 3, bieden we ook nog een staffelkorting op het einde van het jaar. Bij een omzet van €5.000,- of meer, loopt dat op tot 10% die in de vorm van een creditnota op het eind van het jaar wordt verstrekt. Je marge is daarmee 3.3 geworden. Met die marge, in combinatie met een goed product, hebben we een ijzersterk aanbod. Nu hoor ik mensen al zeggen; “Wij kopen een product zonder advieswinkelverkoop dus wij maken veel meer marge”. Doorgaans gaat het hier om wat goedkoper gemaakte producten. Je kunt een betere marge voor jezelf bepalen, maar hoeveel heb je nu echt winst gemaakt? Bovendien krijg je op verschillende verkooppunten, verschillende prijzen voor hetzelfde product en loop je het risico dat de balans tussen prijs en kwaliteit, scheef loopt. Wij hebben daar dus niet voor gekozen.” Hoe is service geregeld? “Service staat bij ons hoog in het vaandel. We heten niet voor niets Band en Batterij Service. Het openbaart zich op allerlei wijzen, maar het sleutelwoord is ontzorgen. We bieden een gratis om-label service waarbij we uw oude collectie voorzien van gelijksoortige labels bij een overstap naar BBS. We stellen gratis presentatiemateriaal beschikbaar waaronder een meubel met verlichting. Via de website of via het speciale whatsapp nummer kun je chatten met de binnendienst. We hanteren een omruilgarantie voor het geval je een band toch niet hebben wil, ongeacht de reden en we hebben een ruimhartige garantie als een band kapot gaat.” In hoeverre is kwaliteit leidend? “Alle randvoorwaarden zoals we die hierboven besproken hebben, stellen niets voor als je product niet goed is. Wij verkopen in het juwelierskanaal en ons aanbod is qua prijs en kwaliteit, overeenkomstig. Hier is de eerder besproken balans weer van belang. Een goede prijs is fijn, een goede marge ook, maar het product moet wel voldoen aan de verwachting die bij de prijs hoort en liever nog overtreffen.” Waarom denkt Frans dat marge op dit moment bij sommige juweliers de doorslag geeft in hun keuze? “Ook hier gaat het denk ik om balans. Kleine veranderingen in marge zijn bespreekbaar, maar er spelen natuurlijk nog meer factoren. Betaal je een beetje meer voor je band, maar krijg je een uitstekende service, prachtige presentatie of andere dingen die je als juwelier belangrijk vindt, dan kun je daar waarschijnlijk goed mee leven. Echter, als er op die punten ook haperingen ontstaan, dan gaan mensen kritisch kijken naar alle aspecten van de leverancier en wordt er ook naar de marge gekeken; sommige zijn zich rot geschrokken en wisten niet hoe laag die soms is geworden. Dat praat zicht rond en zorgt voor een sneeuwbaleffect. Voor je het weet heb je een discussie op Facebook en een stuk in De Juwelier.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4