Previous Page  42 / 52 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 52 Next Page
Page Background

C

O L U M N

L

A U R E N S

V A N

D E

V

I J V E R

D

E

K

A P P E R

N R

1 2 0 1 6

42

Omnichannel. Dit is hét buzz-woord waar het in retailland op dit moment

over gaat. Iedere winkelketen breekt hier momenteel zijn hoofd over. Wat

bedoelt men met dit woord en is dit ook van toepassing op de kapperswereld?

Door een steeds verdere vervlechting van online kanalen in de communicatie

en verkoop, heeft de klant steeds meer contactmomenten met merk en for-

mule. Door de grote hoeveelheid verschillende momenten, ontstaat enerzijds

de uitdaging om in alle kanalen een consistente merkbeleving te creëren en

anderzijds ligt er een uitdaging om verschillende kanalen – fysiek en digi-

taal – elkaar te laten versterken. In Nederland is een merk als Hunkemöller

vooruitstrevend op dit gebied, waarbij vooral de app die het bedrijf heeft ont-

wikkeld continue de brug slaat tussen de fysieke en digitale wereld. Kortom,

omnichannel gaat verder dan de deuren van een winkel of de virtuele omge-

ving van een webshop.

Interessant hierbij is dat steeds meer merken en ketens proberen om hun

fysieke wereld te verrijken door toevoeging van digitale kanalen. Hiervoor

kijkt men naar het verder verbeteren van websites, maar vooral ook naar het

actief integreren van social media en lanceren van webshops. Interessant

is ook dat de zogenaamde ‘pure players’ – partijen die begonnen zijn met

alleen online winkels – eenzelfde ontwikkeling richting de fysieke wereld

maken. Vanuit deze omnichannel-strategie hebben recentelijk onder andere

Ace & Tate, Cool Blue en ook het grote Amazon fysieke winkels geopend.

Heeft deze trend ook betrekking op de kapperswereld? In mijn ogen zonder

meer! Hier liggen ook voor de kapper enorme kansen! Alhoewel de consu-

ment natuurlijk niet online kan worden geknipt, is het extreem belangrijk dat

een klant, ongeacht het kanaal, een afgestemde en naadloze ervaring heeft.

Dit betekent dat uitstraling, content en beleving altijd en overal gelijk moeten

zijn. Wil de klant een online booking doen, dan kan dat. Wil de klant die

in je salon staat een artikel dat alleen online beschikbaar is, dan is dat ook

mogelijk.

Wave International is hierin met haar ketens Cosmo Hairstyling en TEAM

Kappers baanbrekend werk aan het verrichten. Het feit dat Wave door de

resultaten op dit gebied genomineerd is voor de prestigieuze Europese

Omnichannel Awards, geeft aan dat hier in kappersland nog een hele wereld

te winnen valt. In onze visie is een dergelijke vernieuwende aanpak bij uit-

stek de manier waarop wij als franchisegever waarde kunnen creëren voor

onze franchisenemers.

*Wave International is het moederbedrijf van de ketens Cosmo Hairstyling en

Team Kappers, die samen over 157 vestigingen beschikken. Sinds zijn aan-

stelling in 2013 heeft Laurens (samen met zijn team) beide ketenbedrijven

rigoureus vernieuwd. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die Wave

International biedt aan ondernemende franchisers? Ga dan naar www.wave-

international.com/franchisen

LAURENS VAN DE VIJVER IS COLUMNIST VOOR VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER. DAAR ZIJN WE BEST TROTS OP, WANT LAURENS IS NIET ALLEEN

ALGEMEEN DIRECTEUR VAN WAVE INTERNATIONAL* MAAR OOK EEN ERVAREN MARKETEER DIE WEET WAT ER OP MARKETINGGEBIED

NODIG IS OM SALONS SUCCESVOL TE LATEN ZIJN. IN ZIJN COLUMN GAAT LAURENS DUS VOORAL IN OP THEMA’S ALS ONDERNEMEN IN

DE KAPPERSBRANCHE, LEIDING GEVEN, TEAMBUILDING, NIEUWE MANIEREN OM KLANTEN AAN DE SALON TE BINDEN EN HET STIMULEREN

VAN DE BEZOEKFREQUENTIE. DOE ER UW VOORDEEL MEE!

“Omnichannel biedt enorme kansen”

Laurens van de Vijver