De Kapper nr1-2023 Online

DE KAPPER NR 1 2023 33 ALGEMEEN DIRECTEUR DA VINCI SALONAUTOMATISERING Hoe gaat het dan nu eigenlijk? Het jaar 2022 is voorbij, dus we kunnen goed zien hoe het hele jaar is verlopen. Het jaar ziet er aan de omzetkant aardig positief uit. Na een klein dipje van -2% in oktober heeft november een plus laten zien van 5%. December is zelfs nog positiever, met 69% meer omzet! Hoe dat kan? Weet je nog dat we de laatste twee weken van het jaar 2021 dicht moesten? Gelukkig voelt dat alweer als een eeuw geleden en beginnen we 2023 ook positief met, zoals het hoort, salons die open zijn. ‘HOE GAAT HET BIJ ANDEREN?’ Lidwien Heersink OMZETVERGELIJKING OMZETVERGELIJKING VAN DE KAPPERSBRANCHE DOOR DA VINCI SALONSOFTWARE TIJD VOOR OLIEBOLLEN Vanuit de ramen van het Da Vinci-kantoor zie ik ieder jaar de rijen staan bij de bakker net iets verderop. Ze hebben buiten een kraam staan en er worden twee dagen lang alleen maar oliebollen gebakken. Er zijn wel andere bakkers hier in het dorp, maar daar staan geen rijen. Hoe kan dat? Ik ben op onderzoek gegaan en heb natuurlijk ook zo’n oliebol uitgeprobeerd, inderdaad een fijne oliebol. Er hing echter ook een bord: ‘Beste Oliebollen-bakker van het jaar’. De bevestiging dat ik op de juiste plek ben. Blijkbaar heeft deze oliebol zelfs een award gekregen. Natuurlijk zijn er niet alleen de bakkers die dit soort certificaten in hun zaak hebben hangen. Denk maar aan menig hotel waar een bord hangt met de tekst ‘Onze gasten geven ons gemiddeld een 9’. Dan weet je dat je als klant goed zit, toch? Even terug naar je eigen kapsalon. Heb jij daar al zoiets hangen? Om je klanten de bevestiging te geven dat ze goed zitten? In onze eigen kapsalon hangt zo’n certificaat net als in menig hotel. Hoe we daaraan komen? Natuurlijk door Da Vinci. Want wist je dat we bij Da Vinci al vele jaren de Salon Consumer Awards uitreiken? Dat alle salons die op BarberBooking.com of Bjootify.com staan ieder jaar van ons een certificaat krijgen met hun gemiddeld reviewcijfer erop vermeld? Het cijfer dat op het certificaat staat, wordt gebaseerd op reviews die de klanten van die salon hebben gegeven. Het werkt zo: een klant maakt een online afspraak in je salon. Nadat de klant geweest is, krijgt diegene een verzoek om een review te geven. Als je klant een review schrijft, is deze online te lezen op de pagina van de salon op BarberBooking.com of Bjootify.com. En we weten allemaal hoe belangrijk reviews zijn om nieuwe klanten te overtuigen naar een salon te gaan. Dus dat is al stap 1. Verder krijgt iedere salon die reviews heeft verzameld, zodra een jaar voorbij is, een certificaat met het gemiddelde reviewcijfer erop om op te hangen in de salon. En, je doet meteen mee met de BarberBooking Awards! Dat betekent dat je een prijs kan winnen voor de beste salon in je regio. Hartstikke mooi om in je salon te zetten en gratis reclame. Doe je nog niet mee? Dan wordt het tijd! Kijk maar eens op www.dvi.nl/awards. ‘HOE GAAT HET EIGENLIJK BIJ ANDEREN?’ DAT IS NOG STEEDS EEN VEELGESTELDE VRAAG BIJ DA VINCI AAN DE HELPDESK. DA VINCI GEEFT INZICHT IN HOE HET ERVOOR STAAT IN DE BRANCHE. DIT DOEN WE DOOR DE OMZET VAN BIJNA 1700 SALONS IEDERE MAAND ANONIEM TE VERGELIJKEN MET DEZELFDE MAAND EEN JAAR EERDER. BIJVOORBEELD: DE MAAND NOVEMBER 2022 WORDT VERGELEKEN MET DE MAAND NOVEMBER 2021.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4