De Kapper nr1 2024 Online

DE KAPPER NR 1 2024 57 maken, niet per se om alleen maar haar eraf halen. En dat weggooien van de opzetstukjes is natuurlijk wat overdreven, soms ontkom je er niet aan om ze te gebruiken. Maar we proberen dat zo min mogelijk te doen." Nieuwe generatie Een van de jongens aan wie het verhaal van de opzetstukjes is verteld, is Sjors, de zoon van Ronald. Sinds zijn zestiende zit hij in het vak én werkt hij in de zaak van zijn vader. Nu, tien jaar later, wordt hij steeds meer betrokken in de bedrijfsvoering. “Toen ik aan de kappersopleiding begon en zelfs toen ik bij mijn vader aan de slag ging, is eigenlijk nooit ter sprake gekomen dat ik het ooit over zou kunnen overnemen. Dat is de laatste jaren pas zo gegroeid", vertelt Sjors. "Een eventuele overname was dan ook niet de reden dat ik de opleiding ben gaan volgen. Waarom wel? Omdat ik het een prachtig vak vind. Als kleine jongen was ik vaak creatief bezig en leek het beroep me geweldig. Tijdens de opleiding, waarbij ook het damesvak een onderdeel was, kwam ik er al snel achter dat mijn passie echt bij het herenvak lag. Creatief bezig zijn met haar, maar ook met de klant, vind ik ontzettend leuk. Gedurende een kappersbezoek probeer je jouw klanten te lezen en te leren kennen, om uiteindelijk voor hem het beste kapsel te kunnen creëren. Het is vooral het leukst wanneer je een jarenlange relatie met iemand opbouwt en iemand ziet veranderen, zowel qua uiterlijk als qua levensfase. Daar moet je als kapper op inspelen om iemands persoonlijkheid te kunnen versterken, met de nieuwste trends in gedachten." Dat Sjors is ‘besmet’ met de passie voor het vak, is wel duidelijk. Op de vraag of dat ook zo is op het gebied van ondernemen, antwoordt hij: “Ik denk het wel. Zeker de laatste jaren ben ik zelf ook steeds meer bezig met het ondernemersaspect. Ik sta, samen met een collega, in één van de zaken van mijn vader en daar kan ik echt mijn eigen stempel drukken en ideeën tot uiting brengen. Natuurlijk maken we belangrijke beslissingen wel samen, maar ik vind het tof dat ik samen met mijn vader kan sparren over wat ik daar wil uitstralen, zowel in de zaak als naar buiten toe, en hoe we dat kunnen realiseren”, aldus Sjors. “We denken over veel dingen hetzelfde, maar hebben op bepaalde aspecten absoluut een andere visie. Dat is denk ik een generatiekloofje”, grapt Ronald. Sjors vult aan: “Ik richt me bijvoorbeeld wat meer op de jongere generatie, terwijl mijn vader beslissingen maakt met een wat oudere doelgroep in gedachten. Daarin vullen we elkaar denk ik goed aan. We streven er namelijk naar om voor iedereen toegankelijk zijn”, aldus Sjors. Ronald is ontzettend trots op zijn zoon en is ervan overtuigd dat hij het succes van de Zwarte Raaf, samen met hem, verder zal uitbouwen. “Natuurlijk ben ik ontzettend blij dat hij de ambitie heeft om het bedrijf ooit over te nemen, maar als dat niet zijn wens was geweest, was dat eveneens helemaal prima geweest. Hij moet doen waar hij zich goed bij voelt, en voor mij is het fantastisch dat hij ervoor kiest om dit samen met mij te doen. Ik heb alle vertrouwen in hem, maar voorlopig is hij nog niet van mij af”, lacht Ronald. “Maar dat hij steeds meer zijn stempel zal gaan drukken op het ondernemerschap, dat staat vast.” Toekomstplannen Voorlopig zal Ronald nog niet uit de zaak verdwijnen, omdat hij er nog steeds ontzettend veel plezier in heeft. “Het contact met mijn vaste klanten vind ik nog altijd het allerleukste en daarnaast haal ik enorm veel voldoening uit de Academy. Het is fantastisch om mijn passie en ervaring door te geven, of dat nu voor mijn eigen winkels is of niet. Via de Academy wil ik barbiers in eerste instantie natuurlijk opleiden voor mijn barbershops, maar ik kan niet altijd garanderen dat ze bij mij aan de slag kunnen. Toch wil ik ze met mijn opleiding voorbereiden op het vak en toekomstperspectief bieden. Het draait niet alleen om mijn winkels; het gaat om de toekomst van het herenvak. Daar wil ik mijn bijdrage aan leveren. Daarnaast ben ik ook druk bezig met mijn eigen herenmerk, Black Raven, waar binnenkort nieuwe producten aan het assortiment worden toegevoegd. En wat ik ga doen als ik mezelf echt te 'oud' voel voor wat ik nu doe? Daar ligt al een plan voor klaar”, vertelt Ronald met een brede glimlach. “Maar dat zit nog in de pijplijn. Eén ding is zeker: ook in dat concept zal het draaien om de passie voor het vak én de mensen die in de stoel zitten.” Meer informatie: De Zwarte Raaf info@de-zwarteraaf.nl www.de-zwarteraaf.nl Sjors de Bont

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4