De Kapper nr1 2024 Online

de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) COVERSTORY CURLS CONTROL: 'EENVOUD IS ONZE KRACHT' barbermerken Special Vaktijdschrift voor de totale kappersbranche | Februari 2024 | 24e jaargang no. 1 | Pr i j s € 10, 50

@KEVINMURPHYNL @KEVINMURPHY.NL @KEVIN.MURPHY.NL WWW.KEVINMURPHY.NL The next level in colour care

DE KAPPER NR 1 2024 3 Colofon en De Visie De visie de kapper Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) COVERSTORY CURLS CONTROL: 'EENVOUD IS ONZE KRACHT' barbermerken Special Vaktijdschrift voor de totale kappersbranche | Februari 2024 | 24e jaargang no. 1 | Pr i j s € 10, 50 Vaktijdschrift voor de kappersbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.dekapper.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Guusje Arts (hoofdredacteur) g.arts@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Kapper heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Kapper besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/ of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Guusje Arts Hoofdredacteur vaktijdschrift De Kapper g.arts@gpmedia.nl Onlangs heb ik de nieuwe vestiging van Gallery Salon Studios in Utrecht bezocht, mijn eerste kennismaking met een van hun locaties. Ik moet eerlijk toegeven dat ik aanvankelijk wat sceptisch was toen het concept in 2020 werd gelanceerd. Waarom? Omdat ik niet overtuigd was van het idee om verschillende beautyondernemingen, waaronder kapsalons, onder één dak te huisvesten. Immers, je concurrenten zitten in hetzelfde pand, slechts een deur verderop. Hoe kun jij je dan onderscheiden? Tijdens mijn bezoek kon ik met eigen ogen aanschouwen dat de ondernemingen binnen Gallery Salon Studios allemaal uniek en onderscheidend zijn. De recent geopende vestiging is de vierde in de reeks, wat aangeeft dat er duidelijk een groeiende vraag is naar zelfstandig ondernemerschap. Hoewel we al enkele jaren een aanzienlijke toename zien van zelfstandige ondernemers, is het belangrijk op te merken dat er evenveel verdwijnen. Tegelijkertijd valt op dat er een stabiele groep blijft bestaan: salons die zich aanpassen aan de moderne tijd en waarde hechten aan kwaliteit en persoonlijke aandacht. Het middensegment lijkt geleidelijk te verdwijnen. VOORZICHTIG KUNNEN WE CONCLUDEREN DAT ER VOOR DE 'VAN-ALLES-WAT'-SALONS GEEN PLEK MEER IS Overigens blijkt, als we de cijfers erop natrekken, dat dit fenomeen niet beperkt is tot de kappersbranche, maar zich uitstrekt over de gehele retailsector. Het aanbod neigt steeds meer naar specialisatie en exclusiviteit, of juist naar massaproductie met een snelle en betaalbare benadering. Voorzichtig kunnen we concluderen dat er voor de 'van-alles-wat'-winkels, en dus ook de 'van-alles-wat'-salons, geen plek meer is. Het is dan ook niet verrassend dat de trend van zelfstandig ondernemerschap ook van toepassing is op barbershops. In onze 'Ondernemen'-rubriek delen de panelleden hun visie op de toekomst van de barberscene. Hieruit blijkt duidelijk dat barbershops ‘here to stay’ zijn, mits ze de juiste positionering kiezen. In een interview met Ronald de Bont, eigenaar van de Zwarte Raaf, wordt eveneens gesproken over de toekomst van het barbiersvak, en in het bijzonder over zijn eigen shops. Zijn zoon Sjors, aan wie hij zijn passie voor het vak en ondernemerschap duidelijk heeft overgebracht, zal daar een belangrijke rol in gaan vervullen. Het was bijzonder om te zien en horen hoe een passie van vader op zoon kan worden overgedragen. In een interview met Bruno Batens van Hair Republic kwam eveneens de overdracht van passie tussen generaties ter sprake. Niet zozeer een passie voor het kappersvak zelf, maar wel voor het ondernemerschap. In 2007 nam hij de groothandel van zijn ouders over. Inmiddels is het bedrijf gestaag verder gegroeid, maar de visie is nooit veranderd. Veel leesplezier!

DE KAPPER NR 1 2024 4 INHOUD P. 32 DANDY Dandy, een Italiaans merk dat de traditie van mannenverzorging omarmt, biedt een uitgebreid scala aan haar- en baardverzorgings- en stylingproducten. Elk product is het resultaat van innovatie en staat garant voor kwaliteit en individualiteit. Vanaf nu is dit Italiaanse barbermerk beschikbaar in Nederland via Lisap Benelux BV. P. 17 BABYLISSPRO Op de vorige editie van The Hair Project in Kortrijk vond voor het eerst een Barber Battle plaats, georganiseerd door BaBylissPRO. Een jaar eerder lanceerde het merk het concept op The Hair X-perience. “Vanwege het succes van de vorige edities, zullen we het concept ook dit jaar uitrollen tijdens deze twee beurzen, maar ietwat in een nieuw jasje”, aldus Audrey Gilson, Marketing Manager BaBylissPRO Benelux. P. 20 COVERSTORY CURLS CONTROL In 2017 richtte Tayga het bedrijf Curls & More op om de magie van krullend haar verder te onthullen en een nieuwe standaard neer te zetten in de kapperswereld. Hoe? Door het aanbieden van zelfontwikkelde CC1 krulknipopleidingen onder de naam Curls Control, evenals een bijpassende productlijn, met dezelfde naam. P. 10 INTERVIEW HAIR REPUBLIC Met ruime ervaring in de kappersbranche startten de ouders van Bruno Batens ruim vijftig jaar geleden een groothandel. De reden? Ze waren niet helemaal tevreden over het merkenaanbod destijds. Toen Bruno de zaak in 2007 overnam is het bedrijf gestaag verder gegroeid, maar de visie is onveranderd gebleven. 10 17 20 32

DE KAPPER NR 1 2024 5 P. 42 GALLERY SALON STUDIOS In 2020 opende Gallery Salon Studios, opgericht door Camiel Crain en Luuk Van Wijmen, haar eerste locatie in het centrum van Rotterdam. Nu, bijna vier jaar later, wordt alweer de vierde vestiging geopend in hartje Utrecht. De nieuwe locatie heeft een health- en beautycentrum en is de grootste vestiging van Gallery Salon Studios. P. 53 WAHL TECHNICALS In elke editie van vaktijdschrift De Kapper presenteert WAHL Professional een gedetailleerde step-by-step waarmee kappers en barbiers de looks van het WAHL-team perfect kunnen nabootsen. Deze keer: de Quiff, oftewel de vetkuif. P. 48 K18 DAMAGE SHIELD K18, gedreven door baanbrekende biotechnologie, introduceert met trots de DAMAGE SHIELD conditioner. Deze conditioner is een aanvulling op de reeds bestaande K18 Peptide Prep maintenance shampoo, die vanaf nu verder gaat onder de naam DAMAGE SHIELD shampoo. P. 56 SALON X – DE ZWARTE RAAF In 2007 lanceerde Ronald de Bont de eerste vestiging van de Zwarte Raaf en momenteel heeft hij drie succesvolle barbershops. Inmiddels zit Ronald bijna veertig jaar in het vak, maar hij is er nog lang niet op uitgekeken. Toch denkt hij aan de toekomst van zijn zaak, waar zijn zoon Sjors, de middelste van zijn drie zoons, een belangrijke rol in zal spelen. 42 48 53 56

DE KAPPER NR 1 2024 6 BEURSNIEUWS Inspiratieplein De beursvloer wordt omgevormd tot een inspiratieplek, waar zowel bekende merken als opkomende namen hun betrokkenheid bij de branche laten zien. Hier worden de nieuwste producten en innovaties gepresenteerd, waardoor dit gebied interessant is voor iedereen in de kapperswereld. Enkele deelnemers die al bevestigd zijn, zijn onder andere L’Oréal Professionnel, Redken, Aveda, Trinity, BaBylissPRO, Wahl Professional, KIS Haircare en Inline. Educatieve masterclasses The Hair X-perience biedt niet alleen een inspiratieplek vol producten en innovaties, maar ook een uitgebreid Masterclass-programma. Hierin delen vooraanstaande kappers, waaronder Arjan Bevers (winnaar van de Coiffure Award 2023), Natasja Keijzer (Creative Director bij KIS Haircare) en Bert de Zeeuw, hun kennis. Naast de twee masterclass-theaters zijn er boeiende shows gepland in het showtheater. Kinki Kappers zal bijvoorbeeld een opvallende presentatie verzorgen, en BaBylissPRO zal een gevarieerde vaktechnische show presenteren. In de ANKO Business Lounge worden ook interessante presentaties gegeven door gerenommeerde sprekers. BaBylissPRO Battle Na het succes van 2023 organiseert BaBylissPRO opnieuw een Barber Battle in samenwerking met The Hair X-perience. Het doel van de Barber Battle is om de barberscene bijeen te brengen en barbers te inspireren. Daarbij is het voor BaBylissPRO belangrijk dat de wedstrijden voor iedereen toegankelijk zijn, ook als je niet met de producten van het merk werkt. “Wij willen iedereen de kans geven om mee te doen aan de wedstrijden”, aldus het team van BaBylissPRO. Je kunt je vanaf nu inschrijven via de website van The Hair X-perience. THE HAIR X-PERIENCE 2024 ONTHULT VERNIEUWD CONCEPT The Hair X-perience ondergaat dit jaar een transformatie en presenteert zich met een vernieuwd concept op 21 en 22 april 2024. Dit evenement, dat bekend staat als een ontmoetingsplek voor gepassioneerde vakprofessionals, vormt een onmisbare schakel tussen professionele kappers en innovatieve leveranciers. Coiffure Award samenwerking Een bijzondere toevoeging dit jaar is de samenwerking met de Coiffure Award. Tijdens The Hair X-perience worden alle genomineerden voor deze prestigieuze award tentoongesteld. Bezoekers krijgen de unieke kans om hun stem uit te brengen voor de 'Consumer Award'. Haarmodelijn Een andere toevoeging dit jaar is de presentatie van de Nederlandse Haarmodelijn voorjaar-zomer in het showtheater. Tijdens een show van dertig minuten worden alle modellen van de nieuwe lijn getoond, waarbij je kennismaakt met de nieuwste looks voor het komende voorjaar en de zomer. Als je interesse hebt in enkele technieken van de nieuwste Haarmodelijn, kun je deze van dichtbij ervaren tijdens een exclusieve masterclass. Kortom, The Hair X-perience belooft een toonaangevend en kwalitatief hoogstaand event te worden voor professionele en ambitieuze kappers. Zet 21 en 22 april 2024 in je agenda en bestel je tickets via www.hair-xperience.nl. Profiteer van een speciale korting door gebruik te maken van de code MP1270.

www.dandyhair.nl scan me Men’s grooming Italian style

MAAK JE MARKERING Shop wahl.com MET DE HAND GEASSEMBLEERD IN DE VS Met de hand getest en met zorg geassembleerd bij Wahl in Sterlin, IL. WERKT KOELER, GAAT LANGER MEE Snijmessen met diamantachtige koolstofcoating blijven 8x scherper dan standaard stalen snijmessen. PERFECT KNIPVERMOGEN Adaptieve snelheidsregeling zorgt voor perfecte kracht om bij elke beweging door alle haartypes te gaan en zorgt voor een zuivere knipbeurt. PRECISIE IN HET VOLLE ZICHT De Hi-Viz™ trimmer is ontworpen met een slanke hals en biedt een betere zichtbaarheid voor perfecte lijnen en ingewikkelde designs. DE PERFECTE TRIMMER INTRODUCTIE VAN DE WAHL HI-VIZ™ TRIMMER

DE KAPPER NR 1 2024 9 BEURSNIEUWS THE HAIR PROJECT VINDT PLAATS OP 10 EN 11 MAART 2024 IN KORTRIJK XPO De beurs is onderverdeeld in drie belangrijke zones. In de HAIR INDUSTRY zone ligt de nadruk op nieuwe producten, zakelijke contacten en netwerken, waarbij sterk wordt ingezet op merkbeleving. In dezelfde zone bevindt zich ook het DISCOVERY DISTRICT met zowel start-ups als gevestigde bedrijven die de kappersmarkt willen verkennen met een nieuw merk, concept of activiteit. Bovendien kunnen handige kapperstools en leuke haaraccessoires ter plaatse worden aangeschaft in een sfeervolle SHOPPING MALL op The Hair Project. Shows & workshops Alle aspecten van de meest creatieve facetten van het kappersvak zullen aan bod komen tijdens inspirerende shows en technische workshops. Op het programma staat onder andere het Nederlandse Kinki Artistic Team met de exclusieve première van de show 'FREEDOM' voor L’Oréal Professionnel Benelux. Verwacht gedurfde kleuren, grensverleggende kniptechnieken en innovatieve haarstyling die een krachtig verhaal van persoonlijke vrijheid vertellen. Daarnaast wordt er dit jaar sterk ingezet op vaktechnische presentaties met Belgische toptalenten. Internationale Keune Ambassador Color & Styling, Joffrey Conings, zal je inspireren met verbluffende looks. Febelhair, de sectororganisatie voor kappers in België, organiseert diverse workshops met opleiders van de Febelhair Academy. Zo zullen Evi Decat en Philip Noppe de focus leggen op trendy damessnitten uit de Outset-collectie. Fabrizio Castellano en Sandro Monteleone brengen een presentatie onder het thema ‘Glamour’, terwijl Glenn Saey en Mike Muyshondt kappers meenemen op een reis door de wereld van haar met de workshop ‘Globalising’. Florine Capelle en Alexandre Stamatiadis verzorgen een presentatie rond het thema ‘Urban Generation’. Ook hairstylisten Alison Soupart en Jelle Bogaerts van Martrix voorzien workshops rond kleuringen met ‘Color with Confidence’. Daarnaast zijn er presentaties van Redken en L’Oréal Professionnel ambassadeurs. Tot slot zullen Line-Scissors & Sharpening Factory en Curve-O, met onder andere Ludovic Beckers, een workshop presenteren rond vooruitstrevende kniptechnieken. Men stage & Barber Battle Het herenvak komt ook uitgebreid aan bod op The Hair Project. Op een apart Men & Barber podium op de beursvloer zullen doorlopend vaktechnische demonstraties plaatsvinden, verzorgd door gerenommeerde namen en merken, zoals Romano Katabaloeboeng voor Wahl, Darios, Barbertime en het BaBylissPRO Team. Daarnaast worden opnieuw twee Barber Battles georganiseerd, een SOLO Battle en een DUO Battle, in samenwerking met BaBylissPRO & Machette. Vertrouwde en nieuwe namen Zowel vertrouwde als nieuwe merken hebben zich reeds aangemeld voor deelname, waaronder L’Oréal Professionnel, Matrix, Redken, Kérastase, Framesi, Keune, JJ Maes, Pac Interior, Equipal, BaBylissPRO, Ybera Paris, Curls & More, N/O Creative Haircare, La Gamme Blanche, Bossuyt Beauty Interiors, Wahl, Finnley’s Haircosmetics, Febelhair, Mado en Moose Haircare & Luxury brands. Voor een actueel overzicht van de exposanten kun je terecht op de website. The Hair Project - het professionele event voor de hair community in de Benelux – vindt dit voorjaar plaats op 10 en 11 maart 2024 in Kortrijk Xpo, België. The Hair Project is de ideale ontmoetingsplaats voor kappers om te netwerken, trends te spotten, nieuwe producten en concepten te ontdekken en om in te spelen op nieuwe zakelijke kansen. Profiteer van €10,- korting op je toegangsticket Koop je tickets eenvoudig online via www.thehairproject.eu. Een dagticket kost normaal gesproken €25,- wanneer je online bestelt. Met de promocode THP2024 betaal je slechts €20,-. Gratis kaarten worden uitsluitend via exposanten verdeeld. De dagtickets bieden een all-inclusive ervaring en geven toegang tot de beursvloer, de shows en de workshops. Meer informatie: The Hair Project www.thehairproject.eu

DE KAPPER NR 1 2024 10 INTERVIEW “WIJ WILLEN EEN COMMUNITY OPBOUWEN MET ONZE PARTNERS” Met ruime ervaring in de kappersbranche startten de ouders van Bruno Batens ruim vijftig jaar geleden een groothandel. De reden? Ze waren niet helemaal tevreden over het merkenaanbod destijds. Bruno, die het bedrijf in 2007 overnam, vertelt: “Mijn ouders importeerden verschillende merken naar de Benelux, gericht op gezondheid, zoals ammoniavrije en PPD-vrije merken. Iets wat eind jaren '80 nog niet zo vanzelfsprekend was." Toen Bruno de zaak overnam is het bedrijf gestaag verder gegroeid, maar de visie is onveranderd gebleven. In een interview met vaktijdschrift De Kapper delen Bruno en Clemens Kalmeijer, de rechterhand van Bruno voor de Nederlandse markt, wat die visie is. Voorafgaand aan de overname werkte Bruno in verschillende sectoren, maar zijn ondernemingsgeest bracht hem uiteindelijk toch in de kappersbranche. "Het bloed kruipt waar het niet gaan kan", zegt hij met een glimlach. "Onbewust ben ik er toch altijd mee bezig geweest. Als student leverde ik producten aan kapsalons voor mijn ouders als bijbaantje, en dat vond ik al super leuk. Een aantal klanten van toen zijn nog steeds partner bij ons. Dat is toch fantastisch?" Luxe niche-merken Hair Republic heeft altijd bewust gekozen voor niche-merken om zich te onderscheiden in de competitieve markt. Met merken als Oway, Color Defence, Balmain, en recentelijk MYVEG, handhaaft het bedrijf een duidelijke positionering binnen het luxe segment. Clemens licht toe: "Elk merk in ons portfolio is luxe, maar richt zich op een specifieke doelgroep; ze bijten elkaar absoluut niet. Integendeel, ze vullen elkaar perfect aan.” Kwaliteit en samenwerking Om de kwaliteit van de merken te waarborgen, is Hair Republic selectief in de salons waarmee ze samenwerken. Clemens benadrukt: "Steeds meer kappers willen zich richten op 'groene' en duurzame merken en komen daardoor bij ons terecht. We beoordelen of een salon in lijn is met de filosofie van een merk en de gewenste kwaliteit kan handhaven, of dat ze het voornamelijk doen voor een ‘groen’ of ‘luxe’ imago. Voor ons draait het namelijk niet om aantallen, maar om wat het beste is voor de salon. Een samenwerking krijgt pas echt bestaansrecht als deze gebaseerd is op de juiste match. Het heeft geen zin om met een merk te werken dat niet bij jou en de salon past, vooral niet met onze merken die elk een unieke visie hebben. Die visie moet bij je passen, die moet je voelen. Dat merken jouw klanten uiteindelijk ook namelijk. Succes volgt dan vanzelf." Community building Het merkenportfolio van Hair Republic is in de laatste jaren verder uitgebreid en dat geldt ook voor het salesteam, dat binnenkort uit zes account managers bestaat. Bruno legt uit: "Ons bedrijf en onze merken streven naar het opbouwen van persoonlijke relaties. Daarvoor hebben we voldoende mensen nodig om die persoonlijkheid te waarborgen." De account managers fungeren voornamelijk als sparringpartner, wat mogelijk is door een geavanceerde automatisering van routinezaken. "Alles wat geautomatiseerd kan worden, implementeren we. Zoals het plaatsen van bestellingen en voorraadbeheer. Onze rol is om met de ondernemer en het Maak kennis met de merken van Hair Republic Oway: Luxueus merk voor biodynamische haarverzorging, met focus op volledig biodynamische productie. Color Defence: Met Color Defence verander je de haarkleur of behoud je gewoon de levendigheid, glans en conditie van pas gekleurd haar. Het biedt kappers de mogelijkheid om haarkleur en -bescherming op maat te bieden. Balmain Hair Couture: Biedt een uitgebreid assortiment saloncosmetica, haarkleuring, tools, accessoires en luxe cadeauartikelen. MYVEG: Een jong bedrijf dat gelijkgestemde mensen samenbrengt, gedreven door een oprechte wens om schoonheid te verbeteren en welzijn te creëren door functionele formules en natuurgeneeskundige benaderingen in de cosmetica-industrie. team te sparren en dieper in te gaan op zaken zoals de doorverkoop en marketingacties. De tijd van simpelweg binnenstappen om orders binnen te halen, is al lang voorbij. Om van waarde te zijn voor saloneigenaren moet je meer bieden", legt Bruno uit. Clemens voegt toe: "Dat is ook de reden waarom we aanzienlijk investeren in educatie. Educatie is cruciaal, en daarom hebben we educators die maandelijks salons bezoeken om in kaart te brengen wat goed gaat, waar verbetering mogelijk is en om de kappers up-to-date te houden van de nieuwste producten. Ons uiteindelijke doel met deze persoonlijke benadering is om een hechte community op te bouwen voor elk merk." Op de vraag hoe deze community tot uiting komt, antwoordt Bruno: "We organiseren reizen in samenwerking met de verschillende merken, zodat we met en van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. Kappers zitten vaak op een eilandje. Het is leerzaam om collega-ondernemers te ontmoeten en te zien hoe zij dingen aanpakken. Ze leren elkaar kennen en zien elkaar als sparringpartners. Niet alleen tijdens een georganiseerde reis, maar voor de rest van hun carrière. Dat is fantastisch." Toekomstplannen Wat betreft de toekomstplannen onthult Bruno: "We willen de persoonlijke connectie met klanten behouden. We zijn tevreden met ons huidige portfolio maar blijven kijken naar de behoeften in de markt. We gaan een nieuw kantoor en showroom openen in België, waar we trainingen en evenementen kunnen organiseren. Wanneer en waar precies is nog niet concreet, maar daar hopen we snel meer over te kunnen vertellen!" Voor meer informatie over de merken van Hair Republic of de werkwijze van het bedrijf, neem vrijblijvend contact op met: Hair Republic | Tel. +32 3 369 77 22 | www.hair-republic.be

11 DE KAPPER NR 1 2024 Bruno Batens en Clemens Kalmeijer

BESTEL NU JE E-TICKETS! Informatie in Nederland: Fairwise B.V. President Kennedylaan 19 2517 JK Den Haag Tel.: +31 70 350 11 00 info@fairwise.nl | www.fairwise.nl

DE KAPPER NR 1 2024 13 BRANCHENIEUWS Lonen In 2024 zal het wettelijk minimumloon opnieuw worden verhoogd, wat gevolgen heeft voor het loongebouw in de kappersbranche. Als gevolg van deze stijging zullen enkele cao-lonen onder het wettelijk minimumniveau komen, wat niet is toegestaan. Op de website van de ANKO zijn de bijgewerkte loontabellen te vinden die vanaf 1 januari 2024 van kracht zijn. Hierbij is ook aangegeven welke lonen wijzigen en hoger uitvallen dan de huidige cao-lonen. Introductie wettelijk minimumuurloon Vanaf 1 januari 2024 is het wettelijk minimumuurloon van toepassing. Tot nu toe werd het wettelijk minimummaandloon gehanteerd, ongeacht het aantal gewerkte uren in de branche. Het wettelijk minimumuurloon is nu de leidende maatstaf, bepalend voor het minimale bedrag dat je volgens de wet aan je werknemer moet betalen. De ANKO heeft de maandlonen berekend. Voor de lonen die hoger zijn dan het wettelijk minimum, vormt dit geen probleem, aangezien deze overeenkomen met de afgesproken cao-lonen. Voor de lonen die gelijk zijn aan het wettelijk minimum, heeft de ANKO een gemiddelde berekend op basis van de door de overheid vastgestelde richtlijnen. Hierbij maakt de ANKO wel de kanttekening dat je ten minste het wettelijk minimumuurloon moet betalen, en dit kan per werknemer verschillen. WAT VERANDERT ER IN 2024 VOOR JOU? De ANKO heeft recentelijk een overzicht samengesteld van de aanstaande wijzigingen in lonen, premies en vergoedingen binnen de kappersbranche voor het komende jaar. Hieronder worden enkele van deze wijzigingen nader toegelicht. Pensioenpremie Met ingang van 2024 is de pensioenregeling voor de kappersbranche van toepassing op werknemers van 18 jaar en ouder, voorheen was dit vanaf 21 jaar. De pensioenpremie die het komende jaar moet worden betaald voor de pensioenopbouw van jouw medewerkers blijft onveranderd en bedraagt nog steeds 13,9% van het loon. Iets extra’s doen De kappers-cao fungeert als een minimum-cao, wat betekent dat je altijd de vrijheid hebt om meer te belonen dan de cao voorschrijft. Bovendien is het mogelijk om je werknemers onbelaste vergoedingen te verstrekken. Over het gehele fiscale loon mag je een bepaald percentage toepassen voor onbelaste vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers. Dit percentage, bekend als de 'vrije ruimte', is in 2023 verruimd tot maximaal 3%. Voor het jaar 2024 is dit percentage echter verlaagd naar 1,92%. Het toepassen van deze vrije ruimte is beperkt tot de eerste €400.000 van de loonsom. Reiskosten Volgens de cao ben je verplicht om je werknemers een reiskostenvergoeding van €0,21 per kilometer te betalen voor woon-werkverkeer of zakelijke kilometers. Vanaf 1 januari 2024 wordt dit bedrag volgens de cao verhoogd naar €0,22 per kilometer. Vanaf 2024 mag je fiscaal vrij €0,23 per kilometer vergoeden. Hoewel dit op basis van de cao niet verplicht is, heb je dus wel de mogelijkheid om fiscaal vrij meer te betalen. Vakantiedagen De cao bevat regelingen met betrekking tot vakantiedagen. Fulltime werknemers hebben recht op 25 vakantiedagen. Als een werknemer parttime werkt of niet het hele jaar in dienst is, wordt dit aantal naar rato berekend. Afhankelijk van de duur van het dienstverband of het niet ziek zijn, kunnen er extra dagen worden toegekend. In geval van ziekte kan het aantal vakantiedagen worden verminderd. Als je wilt weten hoeveel vakantiedagen jouw medewerker volgend jaar heeft, kun je dit eenvoudig berekenen in de ANKO Ondernemers App. Voor meer informatie over deze en andere regelingen, kun je terecht op www.anko.nl.

14 DE KAPPER NR 1 2024 EVENT Francis, die eerder twintig jaar lang deel uitmaakte van de L'Oréal Professionnel-familie, maakte enkele jaren geleden een kort uitstapje naar een ander merk. Maar, zoals het gezegde gaat, 'thuis is waar het hart is', en voor Francis bleek dat bij L’Oréal Professionnel te zijn. “In de twintig jaar dat ik met het team van L’Oréal Professionnel samenwerkte, heb ik de wereld over gereisd en ongelooflijke ervaringen opgedaan op verschillende locaties en podia. Toch was ik van mening dat ik toe was aan een nieuwe uitdaging en maakte ik een uitstapje naar een ander merk. Hoewel ik daar een leuke tijd heb gehad, besefte ik dat L’Oréal Professionnel mijn ware thuis is. De visie van het merk, de kwaliteit van de producten en vooral de mensen maken dat het als thuiskomen voelt. Je leert veel wanneer je besluit met een ander merk te werken, dat durf ik absoluut te stellen, maar je gaat jezelf ook afvragen wat je nu echt wilt en wat bij je past. Soms besef je pas wat dat precies is als je de overstap maakt”, deelde Francis met het publiek. FRANCIS SCHROEMBGES KEERT TERUG NAAR L’ORÉAL PROFESSIONNEL Tijdens het event ‘Get to know Francis x L’Oréal Professionnel’, dat eind vorig jaar plaatsvond, veranderde salon FRANCIS in Horst in een broeinest van inspiratie en creativiteit, waar kappers van verschillende salons samenkwamen. De reden? De terugkeer van de gerenommeerde hair artist Francis Schroembges als ambassadeur naar L’Oréal Professionnel. IK VIND HET LEUK OM MENSEN EEN KIJKJE TE GEVEN IN MIJN INSPIRATIE, CREATIVITEIT EN TECHNIEK. NATUURLIJK HEEFT IEDEREEN ZIJN EIGEN 'SIGNATURE', MAAR JE KUNT ZOVEEL VAN ELKAAR LEREN

DE KAPPER NR 1 2024 15 Het evenement was niet alleen een aankondiging van de terugkeer van Francis naar L’Oréal Professionnel, maar ook een inspiratiebron voor aanwezigen op het gebied van kleur- en kniptechnieken. Francis nam het publiek mee in haar artistieke wereld door drie verschillende modellen te presenteren, waarbij zij haar unieke technieken demonstreerde. "Ik vind het leuk om mensen een kijkje te geven in mijn inspiratie, creativiteit en techniek. Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen 'signature', maar je kunt zoveel van elkaar leren. Je pakt de dingen eruit die voor jou van toegevoegde waarde kunnen zijn." Al met al was het event ‘Get to know Francis x L’Oréal Professionnel’ niet alleen een viering van de terugkeer van een gerenommeerde hair artist naar haar roots, maar ook een inspirerende dag vol kleur, techniek en passie. L’Oréal Professionnel en Francis Schroembges hebben opnieuw de banden versterkt en laten zien dat creativiteit en samenwerking resulteren in prachtige resultaten. “Ik kijk enorm uit naar wat de toekomst in petto heeft, maar ik hoop nog velen jaren als ambassadeur voor L’Oréal Professionnel mijn steentje bij te kunnen dragen aan de creativiteit van het kappersvak!” Meer informatie: L’Oréal Professionnel Tel. +31 (0) 23 549 94 69 | www.lorealprofessionnel.nl Credits Haar: Francis Schroembges Make-up: Florine Koenen Fotografie: Lili Vereijken Assistenten: Lisette van Lipzig en Karin Borsboom - team FRANCIS Modellen: Veerle Habets (Models Rock Agency), Iza Vissers en Maartje Munckhof

Verkrijgbaar bij alle deelnemende groothandels NEPTUNE Nieuw + gratis slijpservice 3 jaar garantie • 440 C – Premium Japans staal • Matt blauwe Titancoating • Vaste vingerhaak in Japanse stijl • Knipschaar ergonomisch in 5.75“ • Modelleerschaar ergonomisch in 6.0“ / 25 tanden • 3 jaar gratis reparatie – en slijpservice

DE KAPPER NR 1 2024 17 BARBERMERKEN De DUO-battle is ontworpen om de deelnemers meer comfort en vertrouwen te bieden. Audrey legt uit: “Na het luisteren naar feedback van barbiers die zich in 2023 niet hadden aangemeld omdat ze het toch spannend vonden om solo deel te nemen, hebben we besloten om een optie te bieden voor teams van twee personen. Elk team werkt met slechts één model, waarbij de barbiers om de vijftien minuten wisselen. Dit nieuwe concept biedt iedereen de gelegenheid om op een manier deel te nemen die het beste bij hen past, of het nu individueel is of als onderdeel van een team." DOE MEE AAN DE BABYLISSPRO (DUO) BARBER BATTLE OP THE HAIR X-PERIENCE EN THE HAIR PROJECT Tijdens de vorige editie van The Hair Project in Kortrijk vond voor het eerst een Barber Battle plaats, georganiseerd door BaBylissPRO. Vorig jaar introduceerde het bedrijf het concept ook op The Hair X-perience in Gorinchem. “Vanwege het succes van de vorige edities, zullen we het concept ook dit jaar uitrollen tijdens deze twee beurzen, maar ietwat in een nieuw jasje. Dit jaar organiseren we namelijk niet alleen de vertrouwde SOLO-battle op de zondagen, maar ook een DUO-battle op de maandagen tijdens beide beurzen”, aldus Audrey Gilson, Marketing Manager BaBylissPRO Benelux. Een jaar lang gesponsord Het initiële doel van de Barber Battles is om kappers en barbers te inspireren. "Een event als de Barber Battles zorgt voor ontzettend veel nieuwe energie en dat is precies waar het kappersvak om draait: jezelf continu uitdagen om het beste resultaat te creëren." Meedoen is volgens Audrey belangrijker dan winnen, maar bij een wedstrijd hoort natuurlijk ook een beloning. “De winnaars van elke wedstrijd worden een jaar lang gesponsord met BaBylissPRO-tools ter waarde van 1000 euro. Bovendien zullen we ook de tweede en derde plaats belonen met een mooie prijs.” Audrey kijkt, net als de rest van BaBylissPRO-team, enorm uit naar de battles en roept alle barbers en kappers op om deel te nemen of te komen kijken. “Ons doel is om zoveel mogelijk barbers en kappers te inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf te halen. We kunnen niet wachten om iedereen te verwelkomen.” Inschrijven De Barber Battles vinden tijdens The Hair Project en The Hair X-perience op beide dagen plaats van 11.00 tot 12.00 uur. De inschrijving voor zowel de SOLO- als de DUO-battle voor The Hair X-perience is mogelijk tot 5 april 2024 via de website van The Hair X-perience (www.hair-xperience.nl). Volg ook de socials van BaBylissPRO (BaBylissPRO_BeNeLux) voor de laatste updates. Meer informatie: BaBylissPRO Tel. +31 (0)30 2219630 www.babylisspro.eu

DE KAPPER NR 1 2024 18 BARBERMERKEN ONTDEK DE VERZORGINGSPRODUCTEN VAN GRAHAM HILL Tijdens koude dagen wordt niet alleen de lucht droger, maar ook onze huid. Het resultaat is vaak droge, gebarsten huidplekken en een broze baard bij mannen. Juist op die momenten is het cruciaal om de juiste verzorging te kiezen om een gezonde en verzorgde uitstraling te behouden en bij GRAHAM HILL begrijpen ze dat als geen ander. ARNAGE Face & Beard Balm GRAHAM HILL beveelt de ARNAGE Face & Beard Balm aan voor een complete verzorging van zowel het gezicht als de baard. Deze balsem biedt niet alleen bescherming, maar ook verfrissing voor de huid, terwijl het de baard zacht maakt. De toegevoegde aminozuur arginine zorgt voor extra soepelheid, terwijl panthenol en jojoba-olie intensieve verzorging bieden. De verfrissend-kruidige geur van amber, munt en eucalyptus maakt de verzorgingservaring compleet en laat een aangename geur achter. MULSANNE Relaxing Beard Oil De MULSANNE Relaxing Beard Oil is een voedende baardolie die ideaal is voor dagelijks gebruik. De unieke formule, verrijkt met koudgeperste jojobaolie, hydrateert en geeft zelfs aan droog en stug baardhaar een vernieuwde glans en soepelheid. Deze olie wordt snel geabsorbeerd en heeft een mannelijke geur. Over GRAHAM HILL GRAHAM HILL is een mannenmerk dat een ode brengt aan de Britse gentleman. Het legt de focus op verzorgings-, styling- en scheerproducten voor mannen. Het merk ontleent zijn naam aan Graham Hill, een bekende autocoureur die de 'Triple Crown' won en in 1962 en 1968 wereldkampioen in de Formule 1 werd. Meer informatie: Hans Conzen Kosmetik GmbH Tel. +49 (0)410137330 | Tel. +31 (0)6 22490546 www.grahamhill-cosmetics.com

In quality we trust jjmaeslovesyou jj_maes jjmaes.be info@jjmaes.be +32 (0)2 726 71 07 Georges De Lombaerdestraat 32 B-1140 Evere België NOT MADE IN CHINA NOT MAD WIL JE HET VOLLEDIGE ASSORTIMENT OP ONZE WEBSHOP ONTDEKKEN? Het Takumi meubilair is ook verkrijgbaar bij Hoogers Saloninterieurs @ Nijverdal. De inrichting en uitstraling van het kapsalon zijn belangrijke bouwstenen voor het imago van de kapper. Daar speelt de keuze van meubilair een belangrijke rol in. Wij selecteren ons assortiment zeer nauwlettend, om onze klanten een zo groot mogelijke kwalitatieve variëteit aan te bieden. YU-T vanaf € 483* RIKI vanaf € 449* *exclusief btw (0% intracommunautaire levering) MEI vanaf € 466* AMBROS vanaf € 525* YUTO-T vanaf € 1.048* KAI+RIKI vanaf € 938* YOMA vanaf € 1.055* SANSA vanaf € 1.124*

DE KAPPER NR 1 2024 20 DE KAPPER NR 1 2024 “EENVOUD IS ONZE KRACHT” In 2017 richtte Tayga het bedrijf Curls & More op om de magie van krullend haar verder te onthullen en een nieuwe standaard neer te zetten in de kapperswereld. Hoe? Door het aanbieden van zelfontwikkelde CC1 krulknipopleidingen onder de naam Curls Control, evenals een bijpassende productlijn, met dezelfde naam. Dat er behoefte bleek te zijn aan dit totaalconcept, blijkt uit de ruim vierhonderd partnersalons en verkooppunten. We gaan met Tayga in gesprek over wat de opleidingen en de productlijn uniek maken. Tijdens ons gesprek wordt al snel duidelijk dat Tayga niet graag de aandacht op zichzelf vestigt. "Ik sta niet graag in de schijnwerpers. Waarom niet? Omdat Curls Control niet om mij draait, maar om ons team, onze partnersalons en onze gezamenlijke missie: zoveel mogelijk mensen blij maken met perfecte, pluisvrije en veerkrachtige krullen.” Hoewel ze bescheiden is, is Tayga wel de drijvende kracht achter het bedrijf. Na het volgen van vrijwel alle krulkniptrainingen, zowel nationaal als internationaal, kwam ze tot de conclusie dat geen enkele bestaande techniek het gewenste ultieme resultaat opleverde. Om die reden besloot ze zelf het initiatief te nemen. Ze bundelde alle verworven kennis en vaardigheden om haar eigen krulkniptechnieken te ontwikkelen. Deze technieken kunnen hairstylisten leren via de CC1 krulknipopleidingen van Curls Control. CC1 krulknipopleidingen Gevraagd naar de specifieke inhoud van de CC1 krulknipopleidingen, die worden verzorgd in het opleidingscentrum van Curls Control in Velp, en uiteraard ook op locatie, deelt Tayga enthousiast: "De CC1 krulknipopleidingen bestaan momenteel uit drie niveaus. In level I behandelen we een techniek waarbij je door het maken van specifieke secties en door verticaal te knippen in plaats van horizontaal, prachtig volume creëert. Daarnaast creëer je hiermee een 'luchtige' uitstraling zonder happen, disconnectie en diepe curven. Een bijkomend voordeel daarvan is dat de krullen ook uitgeföhnd kunnen worden.” De level I techniek is met name geschikt voor krultypes 2a tot 3b. Echter, met het doel om een breder scala aan klanten met krullen te bedienen, heeft Tayga, samen met haar team, in 2021 de CC1 level II opleiding geïntroduceerd. "Met de level II opleiding kunnen we nog beter inspelen op krachtigere krultypes en de zogenaamde 'mixed curls'. Bij deze krultypes behalen we de mooiste resultaten door het haar droog te knippen, waardoor opstapeling van de krul wordt geminimaliseerd; je creëert een mooie doorloop in het geheel. Ook vermijd je zo dunne onderkanten." Onlangs is level III geïntroduceerd, dat nog dieper ingaat op het knippen, behandelen en verzorgen van krullend haar op een meer diepgaande en inzichtelijke wijze. "Tijdens deze krulknipopleiding leer je nog beter te kijken naar krullen. Dit level pas je toe wanneer je geen techniek kunt toepassen, denk bijvoorbeeld aan black hair of aan zeer fijn haar. Wij leren je om te kijken naar deze krullen en ze vervolgens 'curl by curl' te knippen." Een brug slaan tussen theorie en praktijk Tijdens de CC1 krulknipopleidingen gaat het team van Curls Control diep in op de Curly Girl (CG)-methode. "Wij zijn ervan overtuigd dat je pas krullend haar kunt knippen, verzorgen en stylen als je begrijpt hoe krullend haar functioneert. Theorie is daarbij essentieel, ook al vinden hairstylisten dat wellicht minder leuk. COVERSTORY

DE KAPPER NR 1 2024 21 Geloof me, later zijn ze ons altijd dankbaar", zegt Tayga met een glimlach. "We besteden aandacht aan ingrediënten die vermeden moeten worden en benadrukken welke cruciaal zijn voor krullend haar. Alle stappen voor verzorging en styling worden uitgelegd, en we delen advies over hoe je jouw klanten hierbij het beste kunt begeleiden. Na de theorie storten we ons volledig op de praktijk, waarbij ook het gebruik van onze producten aan bod komt. Het is echter geen verplichting om als salon hier ook mee te gaan werken." Certificaat Na het afronden van een krulknipopleiding ontvangen hairstylisten een certificaat. "Het certificaat ontvang je pas je als jij en wij tevreden zijn over de behaalde resultaten, omdat wij onze kwaliteit samen willen waarborgen. Onze opleidingen zijn daarom exclusief voor professionele hairstylisten, en je ontvangt pas een certificaat wanneer wij ervan overtuigd zijn dat je de techniek beheerst. Wij bieden een goede basis en begeleiding aan elke hairstylist, zodat zij in hun eigen salon de krullenspecialist worden waar krulklanten naar op zoek zijn.” De productlijn: Curls Control De Curls Control-productlijn is zorgvuldig ontwikkeld in lijn met de Curly Girl-methode en de knip- en behandeltechnieken van Curls Control en zijn te gebruiken voor ieder type krul, dus ook voor black hair. “Na grondig onderzoek hebben we hoogwaardige producten gecreëerd met EU-conforme ingrediënten. In ons opleidingscentrum en de bijbehorende salon testen we de producten uitgebreid, zowel intern als in samenwerking met enkele van onze partners en hun klanten. De verkregen feedback wordt teruggekoppeld naar onze leverancier, met wie we een nauwe samenwerking onderhouden. Hoewel zij zich bezighouden met de ontwikkeling, liggen wij aan de basis van de formules. De producten, vrij van sulfaten, parabenen, siliconen en uitdrogende alcoholen, zijn perfect op elkaar afgestemd om optimale verzorging en styling voor krullen te bieden.” De productlijn bestaat op dit moment uit vier producten. “Deze producten vormen de complete basis voor prachtige krullen. De sulfaatvrije Cleanser reinigt mild en de Moisturizer is een multitasker en kan worden gebruikt als conditioner, leave-in, masker en opfrisser tussen wasbeurten in. De Curl Creme biedt glans en zachtheid, terwijl de Curl Definer perfect is voor het definiëren, volume creëren en verstevigen van krullen. Kortom, een allesomvattende lijn voor iedereen. We voegen binnenkort twee nieuwe stylingproducten toe, een volume mousse en spray met elk een unieke formule, maar daar moeten onze klanten Gratis testpakket Bij Curls Control begrijpen ze het belang van persoonlijke ervaring met producten. Daarom bieden ze gratis proefpakketten aan. Via www.curlscontrolpro.nl kun je je registreren met je KvK-nummer. Na goedkeuring van je account kun je een testpakket aanvragen per e-mail. “Op deze manier kun je zelf de voordelen ervaren en experimenteren met onze producten.” nog even geduld voor hebben!” Op de vraag of de lijn dan helemaal compleet is, antwoordt ze: “We evalueren voortdurend ons concept en de bijbehorende productlijn. Indien nodig passen we iets aan of voegen we iets toe. Echter, we hebben ervaren dat een overvloed aan producten bij veel hairstylisten en krulklanten voor verwarring zorgt. Onze aanpak is juist gericht op toegankelijkheid. Eenvoud is onze kracht, in onze werkwijze, benadering, toegankelijkheid, en ook in onze productlijn.” Tayga benadrukt dat het niet verplicht is om de volledige lijn van de producten af te nemen. “Als saloneigenaar bepaal je zelf welke producten bij jouw salon en klanten passen. Ons advies is niet bindend; jij bent ondernemer, dus jij bepaalt. Daarom hanteren we ook geen minimale afnameverplichting. Zoals gezegd, willen ons concept eenvoudig en toegankelijk houden.” Bezoek Curls Control tijdens de vakbeurzen Dit jaar zal Curls Control op The Hair Project en Top Hair aanwezig zijn, waar ze de bezoekers kennis laten maken met de producten. “Op onze stand kan iedereen met krullen plaatsnemen om persoonlijk de voordelen van onze producten te ervaren. Als hairstylist begrijpen we als geen ander dat tastbare ervaring overtuiging brengt. Geen woorden, maar daden”, knipoogt Tayga. “Iedereen is welkom!” Meer informatie: Curls Control | Tel. +31 (0)6 51159365 www.curlscontrolpro.nl | info@curlscontrol.com Tayga

GAAT KLEURVERVAGING TEGEN LIFT OP TOT 4 KLEURHOOGTES ZORGT VOOR VOCHTHERSTEL EN GLANS VERKRIJGBAAR BIJ HAIR COMBI: TEL. +31 (0)492-550982 INFO@HAIRCOMBI.NL | WWW.HAIRCOMBI.NL

DE KAPPER NR 1 2024 23 INTERVIEW Al geruime tijd kampt de kappersbranche met een aanzienlijk tekort aan personeel. Om te begrijpen wat er speelt in de kapperswereld, is inzicht in de arbeidsmarkt ontzettend belangrijk volgens Olav. “Met onze enquête duiken we in de realiteit van de branche. Waarom is dit nodig? Nou, het helpt ons om de problemen en kansen in de sector te begrijpen. Denk aan het vinden van oplossingen voor het tekort aan kappers en het beter behouden van personeel.” Hij vervolgt: “In de kappersbranche is altijd beweging. Het kappersvak is vaak zwaar en niet altijd even lonend. Daarom is het essentieel om te begrijpen wat kappers motiveert en waar ze mee te maken krijgen. Op die manier kunnen we de branche aantrekkelijker maken voor nieuw talent en ervoor zorgen dat de huidige kappers met plezier blijven werken." Met de inzichten die voortkomen uit de enquête, kan iedereen zijn eigen aanpak verbeteren. “Dit strekt zich uit tot verder dan alleen salarissen en werktijden; het draait om het scheppen van een werkomgeving waarin iedereen zich comfortabel voelt en de mogelijkheid heeft om te groeien. Op deze manier werken we samen aan een gedegen kappersbranche waar zowel de salon als de kapper tot bloei komt." Werknemers: de ruggengraat van elke salon In de enquête zijn de werknemers, die de ruggengraat vormen van elke salon, uitgebreid ondervraagd. “We hebben hun algehele tevredenheid over de arbeidsomstandigheden onderzocht, evenals hun behoeften en wensen op het gebied van professionele ontwikkeling. Ook hebben we onderzocht hoe zij de balans tussen werk en privé ervaren. De inzichten die zij delen zijn van cruciaal belang, omdat hun tevredenheid en betrokkenheid rechtstreeks verbonden zijn met het succes van de hele branche. Als de werknemers gezond zijn, is de branche gezond.” 85 JAAR KOOS VAN DER BEEK: EEN DIEPGAAND INZICHT IN DE KAPPERSBRANCHE Als viering van het 85-jarig bestaan heeft kappersgroothandel Koos van der Beek zich verdiept in de kappersbranche met een gedetailleerde enquête onder werkgevers, werknemers en ZZP'ers. “We zitten niet graag stil en houden van actief problemen aanpakken en nieuwe dingen ontdekken”, aldus Olav van der Beek, eigenaar van het bedrijf. We gaan met Olav in gesprek over de drijfveren achter het organiseren van deze enquête. Werkgevers: de drijvende krachten Vervolgens werd de focus gelegd op de werkgevers en eigenaren van kapsalons. Olav: “Deze groep, de drijvende krachten achter succesvolle kapperszaken, werd ondervraagd over hun strategieën om talent aan te trekken en te behouden, klanttevredenheid te waarborgen, en hun bedrijf te laten groeien. Hun perspectieven bieden waardevolle inzichten in de huidige stand van zaken met betrekking tot het beheer en de ontwikkeling van kapperszaken.” ZZP'ers: de ondernemende geesten Tot slot werd er uitgebreid geluisterd naar de zelfstandige kappers, de ondernemers die hun eigen weg banen in de kappersbranche. “Deze ZZP’ers zijn van essentieel belang voor de diversiteit en innovatie binnen de branche. Onze focus lag op hun financiële zekerheid, strategieën voor het aantrekken van klanten en de cruciale vaardigheden die nodig zijn om als zelfstandige succesvol te zijn.” Voor iedereen Olav: “Dit rapport, dat voor iedereen beschikbaar is op koosvanderbeek.nl/enqueterapport, is ons cadeau aan de branche en een uitnodiging om samen te werken aan een nog sterkere toekomst. Wij geloven dat door het delen van deze inzichten, we gezamenlijk de uitdagingen kunnen aangaan en de kappersbranche kunnen ontwikkelen voor de toekomst.” Met dit brede onderzoek zet Koos van der Beek een stap vooruit in het doel om er voor elke kapper te zijn. “Het is prachtig om al 85 jaar deel uit te maken van deze unieke branche, maar we gaan zeker voor de 100 jaar!”, besluit Olav tot slot. Meer informatie: Koos van der Beek B.V. Tel. +31 (0)33 494 6688 | koosvanderbeek.nl/EnqueteRapport

21 & 22 APRIL 2024 EVENEMENTENHAL GORINCHEM WWW.HAIR-XPERIENCE.NL @HairXperience BEZOEK ONZE WEBSITE

DE KAPPER NR 1 2024 25 BARBERMERKEN Een andere innovatieve functie van de Hi-Viz™ trimmer is de Adaptive Speed Control (adaptieve snelheidsregeling). De professionele trimmer past de motorsnelheid automatisch aan de haardichtheid en -dikte van de klant en bereikt bij elke beweging de optimale knipbeurt, ongeacht de haartextuur. Het snijmes heeft een diamantachtige koolstofcoating (DLC), wat zorgt voor een acht keer langere levensduur in vergelijking met snijmessen zonder coating. De speciale coating vermindert ook effectief de verhitting van de snijmessen tijdens het knippen. De bediening van de Hi-Viz™ trimmer is ook over de hele linie indrukwekkend, omdat het ergonomische ComfortCurve™ ontwerp met extra grip aan de zijkanten ervoor zorgt dat de trimmer bijzonder comfortabel en prettig in de hand ligt. WAHL HI-VIZ™ TRIMMER: INNOVATIEVE TOOL VOOR MAXIMALE PRECISIE De Hi-Viz™ van WAHL Professional stelt kappers en barbers in staat om in een handomdraai ultraprecieze contouren, exact detailwerk en precieze haarlijnen te creëren. De Hi-Viz™ trimmer heeft een speciaal T-mes waarmee kappers veilige en precieze resultaten kunnen bereiken, zelfs op moeilijk bereikbare plaatsen, zoals rond de oren. Het innovatieve professionele apparaat wordt gekenmerkt door de optimale zichtbaarheid van het snijmes, wat belangrijk is voor kappers bij het uitvoeren van gedetailleerd werk. Dankzij de geavanceerde en uitgebalanceerde volledig metalen constructie maakt de trimmer niet alleen indruk met zijn elegante ontwerp, maar ook met zijn perfecte wendbaarheid. Met een snoerloze werkduur van meer dan twee uur, een oplaadtijd van 45 minuten (opladen via USB-C mogelijk) en optionele netvoeding is de Hi-Viz™ trimmer altijd betrouwbaar klaar voor gebruik, zelfs bij een bovengemiddelde werkdruk in de salon. Garrett McGuire, Global Brand Director, benadrukt hoe WAHL’s nalatenschap van innovatie en kwaliteit leidt tot “best-in-categorie tool design”. Hij vertelt: "Met geavanceerde engineering en snijmes ontwikkeling in onze eigen fabriek in Sterling, Illinois, is de Hi-Viz™ trimmer vol met functies voor kappers die leven voor de details. We zijn verheugd om het hoogste kwaliteitsniveau in high visibility trimmers te introduceren om kappers te ondersteunen die aan de top van hun kunnen willen staan." Meer informatie: WAHL Nederland BV Tel. +31 (0)571 268360 | www.wahl.nl

DE KAPPER NR 1 2024 26 INTERVIEW Arjan kwam voor het eerst in aanraking met Revamp Professional via John Beerens, de eigenaar van JohnBeerens.com. "Ik kwam via John in contact met het team van Autovision Holding B.V., dat het merk in Nederland via JohnBeerens.com en de eigen website www.revamphair.eu distribueert. Er was direct een klik met de mensen achter het bedrijf en zij overtuigden mij om de producten uit te proberen. Ik houd ervan om nieuwe dingen te ontdekken, niet alleen omdat het leuk is, maar ook uitdagend. Mijn streven is om zowel mezelf als mijn klanten voortdurend te verrassen. Daarom vind ik het van groot belang om open te blijven staan voor innovaties op de Nederlandse kappersmarkt, waaronder Revamp Professional.” Snoerloze tools Het assortiment van Revamp Professional omvat een scala aan tools, waaronder föhns, stijltangen, krultangen en Air Stylers. Een opvallend hoogtepunt volgens Arjan zijn de snoerloze tools. "Ik was direct enthousiast over het feit dat ze een aantal krul- en stijltangen in het assortiment hebben die draadloos zijn. Dat scheelt niet alleen veel gedoe met het uit de knoop halen van de tools, maar het staat ook veel netter en luxer in je salon." Doen wat ze beloven Wat Arjan aanspreekt in de tools is duidelijk: "Het allerbelangrijkste vind ik dat ze doen wat ze beloven. De producten moeten je nooit in de steek laten tijdens je werk en deze tools voldoen absoluut aan die verwachting. Ik ben namelijk ontzettend enthousiast over de resultaten die je ermee kunt behalen. De tools zijn verrijkt met Progloss™ Korean Super Smooth Oils, waaronder keratine, argan en kokosnoot. Deze exclusieve behandeling van keramiek, gebaseerd op Zuid-Koreaanse cosmetische expertise, zorgt voor verbeterde glans, gladheid en volume. Bovendien zijn de tools ontzettend licht, zodat ze prettig zijn om (langdurig) mee te werken.” Samen succesvol worden in Nederland Arjan is een gerenommeerde naam in het vak en is al jaren ambassadeur voor Schwarzkopf Professional. Op de vraag of hij het niet spannend vindt om zijn naam nu te verbinden aan een merk dat nieuw is op de Nederlandse markt en zijn NIEUW OP DE NEDERLANDSE MARKT: REVAMP PROFESSIONAL Revamp Professional staat voor innovatie en kwaliteit op het gebied van haarstylingtools en is ontwikkeld door vooraanstaande haarprofessionals in Londen. Onlangs heeft het merk zijn officiële intrede gemaakt op de Nederlandse markt. Exclusief gedistribueerd via JohnBeerens.com en Autovision Holding B.V., heeft Revamp Professional de ambitie om zijn stempel te drukken op de Nederlandse kappersbranche. Eind vorig jaar vond op het hoofdkantoor van Johnbeerenspro.com het officiële lanceringsevent plaats, waarin de gerenommeerde kapper Arjan Bevers als ambassadeur van het merk een Look & Learn-training gaf. De redactie van vaktijdschrift De Kapper had de eer om Arjan na afloop te spreken over de samenwerking met het merk en zijn eerste ervaringen. bestaansrecht hier nog niet heeft bewezen, antwoordt hij. “Absoluut niet. Ik heb het volste vertrouwen in zowel het merk als JohnBeerens.com en Autovision Holding B.V. en wil samen met hen het merk tot een groot succes maken in Nederland. Ik sta achter de producten en de mensen; het één kan niet zonder het ander. Het voelde direct goed op alle vlakken." Korte lijnen Wat Arjan ook aanspreekt in deze samenwerking, zijn de korte lijnen. Revamp Professional streeft naar een duidelijke langetermijnvisie en hecht veel waarde aan directe communicatie met kappers. "De lijnen zijn kort en mijn feedback wordt direct teruggekoppeld aan het hoofdkantoor van Revamp Professional in Londen. Dat toont aan dat ze bereid zijn om te blijven optimaliseren en innoveren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4