de
kapper
3
de kapper
C O L O F O N
Inhoud De Kapper nr. 2, 2015
Vakinformatie voor de
totale kappersbranche
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3246146
Telefax: +31 (0)24 3246144
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.dekapper.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Jos Kennis (hoofdredacteur)
j.kennis@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Gerdo van de Peppel (verkoopleider)
g.peppel@gpmedia.nlJeroen Koebrugge (media-adviseur)
j.koebrugge@gpmedia.nlTarieven op internet:
www.gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor
het Advertentiewezen, gedeponeerd
ter griffie van de Arrondissementsrecht-
banken en bij de Kamers van Koop-
handel.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 42,-
Per jaar in Europa
€ 51,-
Losse verkoop
€ 10,50
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comDruk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2015
Niets uit deze uitgave mag worden
verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt
door middel van druk, fotokopie micro-
film of welke andere wijze dan ook,
zonder voorafgaande toestemming van
de uitgever.
De Kapper besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet
volledig uit te sluiten. De uitgever en
de auteurs zijn dan ook op geen enkele
wijze verantwoordelijk voor schade,
van welke aard ook, die is ontstaan als
gevolg van handelingen en/of beslissin-
gen die gebaseerd zijn op de bedoelde
informatie.
DE VISIE
Tijdens het afgelopen beursseizoen was duidelijk te merken dat leveranciers èn kappers weer positief gestemd zijn,
zeker in vergelijking met de jaren die achter ons liggen. De optimistische stemming heeft alles te maken met een
opleving van de economie, die onder andere tot uiting komt in een stijgend consumentenvertrouwen, meer banen,
nieuwe energie en – ook niet onbelangrijk –aantrekkende bestedingen. De huidige opleving is vooralsnog beschei-
den, maar het is in ieder geval erg plezierig dat er na jaren van economische crisis eindelijk een omslagpunt is bereikt.
Voor u als hair professional is het zaak om hier zo snel mogelijk van te profiteren. Het is algemeen bekend dat de
kappersbranche altijd laat reageert op veranderingen in de economie. Dit geldt wanneer het slecht gaat, maar ook
wanneer het goed gaat. De kunst is dus om het moment waarop u gaat mee-
profiteren zo veel mogelijk te vervroegen. Een actieve houding als ondernemer,
een strakke organisatie van de salon, slimme nieuwe initiatieven en opvallende,
goed doordachte marketingacties helpen hier uiteraard bij. Iemand die geen
hulp nodig heeft om zo’n actie op touw te zetten is de Haagse kapster/visagiste
Michelle Dalmeijer. Voor haar salon Beau Visage de Michelle bedacht ze een
systeem waarbij klanten met elkaar kunnen daten. Na een salonbehandeling
wordt een foto van de klant gemaakt die vervolgens met een kort profiel in een
‘datingboek’ wordt gedaan. Andere klanten kunnen hier dan weer op kunnen
reageren. Resultaat van deze actie: volop media-aandacht, een stroom aan
social mediaberichten en dus een flinke boost voor de naamsbekendheid van
de salon en ongetwijfeld ook voor de omzet.
Veel kijk- en leesplezier met deze april-editie!
Jos Kennis
Hoofdredacteur De Kapper
Interview
p. 10
Alle kennis en ervaring die Roos van Binsbergen en Bart-Willem van Huizum in de
loop der jaren hebben opgedaan op het gebied van extensions hebben zij verwerkt
in hun eigen merk Hairloxx, dat begin 2013 werd gelanceerd na een jarenlange
ontwikkelings- en testfase. Enkele weken geleden is er een belangrijke nieuwe
stap gezet doordat Hairloxx een samenwerking is aangegaan met Rebel Hair
Stuff en Funky Hair Stuff. Deze distributeurs gaan Hairloxx vertegenwoordigen
in respectievelijk Zuid-Nederland en België. In een uitgebreid interview vertellen
Roos, Bart-Willem en het team van Rebel Hair Stuff en Funky Hair Stuff over hun
samenwerking en toekomstverwachting.
Haarversterker color
pH
lex™
p. 13
Haarversterkers zijn een belangrijk nieuw fenomeen in de internationale kappers-
branche. Deze producten komen uit Amerika, voorkomen haarbreuk na kleur- en
blonderingsbehandelingen en het is wetenschappelijk bewezen dat ze het haar
zelfs sterker maken dan onbehandeld haar. Het merk colorpHlex™ wordt in
Nederland sinds deze maand vertegenwoordigd door Ministry of Beauty. Uitleg
over dit twee-stappen-systeem vindt u op p. 13!
Special hairextensions
In de afgelopen jaren hebben hairextensions zich in veel salons tot een ‘vaste’
productcategorie ontwikkeld, niet in de laatste plaats omdat extensions volop
extra mogelijkheden bieden voor creatieve (glamour)coupes. In deze uitgave van
De Kapper laten we de belangrijkste merken en leveranciers aan het woord. Zij
presenteren de nieuwste trends en systemen.
En verder…
Wella Professionals lanceert EIMI, de nieuwe Paul Gehring-collectie voor Alcina,
Collection Rocks by Trinity, een impressie van The Hair Project 2015, Gender Fluid
van Geneva Cowen, de column van Patrick Klappe, Salon X te gast bij Haar Zaakje
in Amersfoort en nog veel meer!
Hairmission, Fair Fashion
Haar Zaakje, Amersfoort