De Kapper nr 3 2023

DE KAPPER NR 3 2023 52 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de kappersbranche. Je moet ‘bijblijven’ op het gebied van nieuwe trends, coupes en knipmethodes, je kennisniveau up-to-date houden, je team motiveren en aansturen, targets halen, je administratie op orde hebben, bestaande en nieuwe klanten aan de salon binden, actief zijn op social media, bereikbaar zijn voor je klanten en ga zo maar door. Ter ondersteuning geven de panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. In deze editie luidt de stelling: “Stoelverhuur is de toekomst binnen de kappersbranche.” Ronald de Bont Ronald de Bont is ruim 35 jaar werkzaam in het kappersvak en is eigenaar van De Zwarte Raaf, dat inmiddels uit drie vestigingen bestaat. Ook richtte hij zijn eigen herenmerk op, genaamd Black Raven (www.blackraven.men). “STOELVERHUUR IS DE TOEKOMST BINNEN DE KAPPERSBRANCHE” Sinds 2015 verhuur ik al stoelen in mijn zaak om barbers een kans te geven zichzelf verder te ontwikkelen en ze op die manier langer te kunnen behouden binnen de Zwarte Raaf door ze toekomstperspectief te geven. Uit ervaring kan ik inmiddels zeggen dat stoelhuurders na een gemiddelde periode van drie jaar toch toe zijn aan een volgende stap en een zaak voor zichzelf beginnen. Waarom? Mede omdat ze hun eigen visie willen uitstralen en willen ondernemen, iets wat als stoelhuurder niet volledig mogelijk is. Zo kunnen ze namelijk bijvoorbeeld niet zelf beslissen over het interieur en uitstraling van de shop/salon en welke producten, prijzen en visie ze hanteren en dat soort zaken. Dat biedt op het begin vaak rust en zekerheid voor beide partijen, maar op den duur willen ze die taken op zich nemen. Ik begrijp dit volkomen, zelf heb ik die beslissing ook ooit gemaakt, maar dit zorgt ervoor dat een stoelverhuurconcept in de praktijk erg lastig blijkt te zijn. Het is en blijft naar mijn idee veelal een tijdelijke oplossing. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat stoelverhuur de sfeer op de werkvloer kan beïnvloeden. Doordat er een splitsing is tussen barbers/kappers in loondienst en stoelhuurders, kan het teamgevoel soms beïnvloed worden omdat de belangen voor een stoelhuurder werkelijk anders zijn dan die van een medewerker. Dit kan soms invloed hebben op de werksfeer. Wat het runnen van een salon zo mooi en uitdagend maakt, is om samen het beste bij elkaar en de shop/salon naar boven te halen. Dit kan soms een enorme uitdaging zijn wanneer je stoelhuurders in de zaak hebt. Mijn persoonlijke stelling is dan ook (en daarbij sluit ik niet uit dat er ook binnen de Zwarte Raaf ruimte blijft voor stoelhuurders) als volgt: motiveer je medewerkers op een manier zodat ze bij jou in de zaak blijven of komen werken in plaats van te vertrekken naar een andere werkgever of de stap naar stoelhuurder maken. Als iemand écht de ambitie heeft om voor zichzelf te beginnen, dan moet je hem of haar laten gaan en diens dromen waar laten maken. In alle andere gevallen vind ik dat je het gesprek met medewerkers aan moet gaan over hun wensen en ambities. Alles valt of staat met Goed Werkgeverschap, waar duidelijke communicatie een belangrijk onderdeel van is. Betrek je medewerkers bij beslissingen, geef ze de ruimte om hun eigen ideeën tot uiting te brengen en pas het salaris aan op je omzet en hun kwaliteiten. Het is nu eenmaal zo dat het cao-loon van een kapper of barber niet hoog ligt, maar past dat loon ook bij jouw omzet en kostenstructuur? Investeren in de juiste mensen is ontzettend belangrijk, zij zorgen ervoor dat je zaak draaiende wordt gehouden. Kortom, kijk kritisch naar jezelf en jouw rol als werkgever. Stel jezelf de vraag waarom iemand bij jou zou moeten werken en waardoor iemand kan worden verleid om een andere keuze te maken, dan kom je vanzelf tot de conclusie waar jouw verbeterpunten liggen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4