De Kapper nr 4 2023 Online

DE KAPPER NR 4 2023 42 INTERVIEW MET DE B CORP-CERTIFICERING LAAT KEUNE ZIEN DAT ZE VOOR ÉCHTE IMPACT GAAN Keune Haircosmetics heeft de B Corp-certificering behaald, waar het bedrijf maar al te trots op is. Eelco Keune, de CEO van Keune Haircosmetics, vertelt: "De B Corp-certificering is de meest kritische, maar ook de hoogst haalbare certificering die je als bedrijf kunt krijgen op het gebied van duurzaamheid." Hiermee laat Keune Haircosmetics zien dat ze zich blijven vernieuwen met het oog op de nieuwe generatie, waarbij het bedrijf al honderd jaar bestaat. Vaktijdschrift De Kapper gaat in gesprek met Eelco om erachter te komen hoe zij deze certificering hebben behaald en waarom duurzaamheid voor hen zo belangrijk is. Eelco begint meteen te benoemen dat zij, Keune, duurzaamheid zo hoog hebben staan omdat ze een familiebedrijf zijn. "We zijn heel erg bewust van onze rol in de maatschappij, waarbij we die familiewaarde heel belangrijk vinden. Alles wat je niet bij je familie doet, moet je als bedrijf ook niet doen. Een voorbeeld hiervan is dat we geen zaken doen met China, omdat ze daar dierproeven doen. Ik stop geen shampoo in de ogen van mijn hond, dus laat ik dat ook niet in Peking doen. Die gedachte helpt wel bij het maken van zulke keuzes." Eelco heeft wel eens gehoord van andere mensen dat Keune een sterk moreel kompas heeft waarnaar ze ook handelen. Hij voegt toe: "Veel bedrijven praten veel over duurzaamheid en doen aan 'greenwashing', ze doen zich beter voor dan dat ze zijn, maar wij nemen duurzaamheid heel serieus. We behandelen je als familie en houden ons aan de gemaakte beloftes." Ook heeft het bedrijf het leveren aan Rusland gestopt vanwege de oorlog met Oekraïne. "Wij willen dat regime niet ondersteunen, dus stoppen we de samenwerking, zo simpel is dat voor ons. We streven er ook naar om simpel te blijven, de wereld is al ingewikkeld genoeg. Als je zelf een sterk moreel kompas hebt, dan weet je het onderscheid te maken tussen goed en kwaad en daar handelen we dan ook naar." Het leveren aan groothandels doet het bedrijf ook niet meer. Keune wil de beste business partner zijn voor de kapper, maar zij zien in dat kappers last ervaren van de groothandelaren. Zij verdienen geld aan de producten die Keune maakt en door de kapper begeerlijk zijn gemaakt. "Iemand anders verdient geld door het professionele advies van de kapper aan een klant. Als je trouw bent aan de kapper, moet je dat volledig doen. Zulke beslissingen hebben ons miljoenen gekost, maar dat morele kompas geldt altijd, ook al doet het pijn. We blijven vooral bij onszelf, dat is bij elke generatie binnen dit bedrijf geweest en dat wil ik ook zo voortzetten, dat onderscheidt ons als bedrijf." Vergroten van positieve impact Het zo goed mogelijk handelen draait bij Keune voornamelijk om twee dingen: de voetafdruk zo veel mogelijk verminderen en het vergroten van de positieve impact. Eelco vertelt: "Wij steunen in dat laatste geval bijvoorbeeld opleidingen in Indonesië en Brazilië waar jonge vrouwen het kappersvak kunnen leren en op die manier zichzelf kunnen onderhouden." Daarnaast doet het bedrijf elke dag zijn best om te kijken hoe er minder plastic en een beter product kan worden gemaakt. In één van de nieuwe producten van Keune zit bijvoorbeeld suikerbietenafval met 30% minder water, waardoor het geconcentreerder is en de verpakking ook kleiner kan. "Wij gaan niet voor het mooie praatje, maar voor de echte impact", vertelt Eelco. "Een ander voorbeeld hiervan is het gebruik van 4000 zonnepanelen, waarmee we meer energie opwekken dan gebruiken. We zullen ons nooit beter voordoen dan dat we zijn." Eelco geeft aan dat hij het niet alleen voor de klanten doet, maar ook voor zijn medewerkers. Hij wil iedereen laten meedenken. "Laatst werd ik door een magazijnmedewerker getipt over een nieuw verpakkingsmateriaal dat nog minder belastend is dan de huidige verpakking die wij gebruiken. Dat is waar het om draait, dat ik dit niet alleen achter mijn bureau moet verzinnen, maar dat we het samen doen. Samen met de kappers kunnen wij het verschil maken, daarom willen wij ook graag hun stem horen. Het is de verantwoordelijkheid van ons allen. Ik nodig dan ook elke kapper uit om een bijdrage te leveren." Fotograaf: Pieter Bas Bouwman

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4