C
O L U M N
L
A U R E N S
V A N
D E
V
I J V E R
Als ik kijk naar de innovaties die wij met Wave International de afgelopen
jaren hebben doorgevoerd bij onze formules Cosmo en TEAM Kappers, dan
zijn dit zaken die in de kappersbranche vaak als revolutionair worden gezien,
maar in alle eerlijkheid zeg ik hier dat ze allesbehalve grensverleggend zijn.
Het is simpelweg goed kijken naar wat er zoal in andere branches gebeurt.
Online booking bijvoorbeeld neemt bij Cosmo een enorme vlucht en is de
kappersbranche nu pas langzaam aan het doorbreken. In de restaurantbran-
che en in de reis-industrie echter, is deze manier van boeken al meer dan tien
jaar gemeengoed.
Hetzelfde geldt voor onze introductie van het meten van klantwaardering;
iets waarmee Wave als eerste in de kappersbranche aan de slag is gegaan.
Maar in de hotelbranche is dit al jaren de normaalste zaak van de wereld.
De eenvoud waarmee we bij TEAM Kappers onze prijsmenu’s hebben opge-
bouwd, is niets anders dan goed te kijken naar hoe McDonalds en de betere
wasstraten dit op simpele en intuïtieve wijze doen. Met deze nieuwe heldere
prijsmenu’s weten onze franchisenemers aanzienlijk meer kleur en product
te verkopen. De manier waarop zij dit doen is vergelijkbaar met de wijze
waarop McDonalds bij de verkoop van een Big-Mac in meeste gevallen de
consument weet te verleiden tot het bestellen van extra frites en cola.
Een laatste voorbeeld betreft het introduceren van Cosmo Express, waarmee
wij een exclusieve samenwerking zijn aangegaan met vooraanstaande bedrij-
ven zoals Google en
Booking.com.Dit is in feite hetzelfde als hoe andere
dienstverlenende sectoren al geruime tijd personeel van kantoren ontzorgen.
Een mooi voorbeeld zijn de professionele cateraars, maar ook stomerijen die
al een eeuwigheid gestreken overhemden afleveren op kantoor.
Wat ik aan de hand van deze voorbeelden wil aangeven, is dat in de kappers-
branche eenoog koning kan zijn. Er kan immers nog zoveel worden geleerd
van andere branches die volop in beweging zijn. Hier liggen kansen voor
kappers om naast goed knippen en kleuren hun dienstverlening verder te ver-
rijken en te verbeteren en in te spelen op veranderende klantbehoeften.
Als ik vanuit deze gedachten kijk naar hoe wij bij onze formules voor de
nabije toekomst nog meer waarde willen toevoegen, dan zal de focus vooral
liggen op het verder verbeteren van de klantvriendelijkheid en service. Als ik
kijk naar de waardering van onze klanten, dan is deze goed en worden we
als klantvriendelijk ervaren. Maar als ik kijk naar het niveau van hoe som-
mige formules in andere branches dit doen, dan liggen hier ook voor Cosmo
en TEAM nog kansen. Merken waar ik specifiek aan refereer zijn bijvoorbeeld
Rituals en Scotch & Soda. Hier zijn in mijn ogen de medewerkers uitzonder-
lijk goed getraind om de klant op zeer persoonlijke wijze advies te geven en
je echt welkom te laten voelen. Kortom, blijf nieuwsgierig en houd je ogen
open. Er is nog volop te leren, voor iedereen, altijd.
*Wave International is het moederbedrijf van de ketens Cosmo Hairstyling en
Team Kappers, die samen over 157 vestigingen beschikken. Sinds zijn aan-
stelling in 2013 heeft Laurens (samen met zijn team) beide ketenbedrijven
rigoureus vernieuwd. Wilt u meer weten over de mogelijkheden die Wave
International biedt aan ondernemende franchisers? Ga dan naar www.wave-
international.com/franchisenLaurens van de Vijver
LAURENS VAN DE VIJVER IS COLUMNIST VOOR VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER. DAAR ZIJN WE BEST TROTS OP, WANT LAURENS IS NIET ALLEEN ALGEMEEN
DIRECTEUR VAN WAVE INTERNATIONAL* MAAR OOK EEN ERVAREN MARKETEER DIE WEET WAT ER OP MARKETINGGEBIED NODIG IS OM SALONS SUCCESVOL
TE LATEN ZIJN. IN ZIJN COLUMN GAAT LAURENS DUS VOORAL IN OP THEMA’S ALS ONDERNEMEN IN DE KAPPERSBRANCHE, LEIDING GEVEN, TEAMBUILDING,
NIEUWE MANIEREN OM KLANTEN AAN DE SALON TE BINDEN EN HET STIMULEREN VAN DE BEZOEKFREQUENTIE. DOE ER UW VOORDEEL MEE!
BLIJF
NIEUWSGIERIG!
D
E
K
A P P E R
N R
5 2 0 1 6
46