De Kapper nr 5 2019

D e K a p p e r n r 5 2 0 1 9 42 “De saloninrichting bepaalt het succes van je salon” MARI VAN DE VEN “Ik ben het met deze stelling eens, maar enkel wanneer de salon de persoonlijkheid van de eigenaar en het team uitstraalt. Het moet ‘eigen’ zijn, dan blijft het ‘echt'. Je wilt een salon die professionaliteit uitstraalt en tegelijkertijd de klant (of eigenlijk: gast) op zijn of haar gemak stelt. Daarom raad ik altijd aan om, zodra het mogelijk is, in gesprek te gaan met een salonarchitect. Het goed inrichten van een salon is echt een vak apart en salonarchitecten komen vaak met bijzondere ideeën.” Als bekendste haar- en make-upstylist van Nederland heeft Mari nauwelijks nog een introductie nodig. Meer dan 25 jaar geleden begon hij als kapper maar daarna is hij ook make-up en visagie gaan doen. Tegenwoordig werkt hij veel voor tv, als visagist van bekende Nederlanders achter de schermen en als tv-persoonlijkheid zelf. Daarnaast lanceerde hij de merken Maestro en Fair Haircare, is hij creative director bij zijn kapsalon Het Haaratelier Mari van de Ven in ’s-Hertogenbosch en heeft hij zijn eigen Mari Academy. ER KOMT HEEL WAT BIJ KIJKEN OM ALS ONDERNEMER SUCCESVOL TE ZIJN IN EEN SECTOR DIE ZO COMPETITIEF IS ALS DE KAPPERSBRANCHE. JE MOET ‘BIJBLIJVEN’ OP HET GEBIED VAN NIEUWE TRENDS, COUPES EN KNIPMETHODES, JE KENNISNIVEAU UP-TO-DATE HOUDEN, JE TEAM MOTIVEREN EN AANSTUREN, TARGETS HALEN, JE ADMINISTRATIE OP ORDE HEBBEN, BESTAANDE EN NIEUWE KLANTEN AAN DE SALON BINDEN, ACTIEF ZIJN OP SOCIAL MEDIA, BEREIKBAAR ZIJN VOOR JE KLANTEN EN GA ZO MAAR DOOR. TER ONDERSTEUNING GEVEN DE PANELLEDEN IN DE RUBRIEK ‘ONDERNEMEN’ STEEDS HUN VISIE OP EEN STELLING DIE VERBAND HOUDT MET EEN BEPAALD ASPECT VAN HET ONDERNEMERSCHAP. IN 2019 BESTAAT HET PANEL UIT VIER PROMINENTE ONDERNEMERS UIT DE KAPPERSBRANCHE, TE WETEN: MARI VAN DE VEN (KOFFIETIJD, MAESTRO), MARIËLLE BASTIAANSEN (DISTRIBUTEUR DJARLING HAIREXTENSIONS), MARK VERHULST (HEM/HAAR KAPPERS) EN JOHN BEERENS (BEAUTYWEBSHOP JOHNBEERENS.COM) . VOOR DEZE EDITIE LEGDE VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER EEN STELLING VOOR DIE AANSLUIT BIJ DE SPECIAL VAN DEZE EDITIE. DE STELLING LUIDT: “DE SALONINRICHTING BEPAALT HET SUCCES VAN JE SALON”. JOHN BEERENS “Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. De saloninrichting is niet bepalend voor het succes van een salon, maar draagt zeker bij aan het succes van een salon. Het is je visitekaartje, dat je ook kan gebruiken op je website en je kan door de uitstraling klanten binnen trekken of juist wegjagen. Het belangrijkste is dan niet het interieur, maar vooral netheid en hygiëne. Je zou het kunnen vergelijken met een restaurant. Het kan een top restaurant zijn met geweldig eten, maar als je daarna naar de WC gaat en er is daar geen aandacht besteed aan de hygiëne van deze ruimte, zal je niet snel meer terugkomen.” “Jouw ambacht en expertise blijft toch het meest bepalend voor jouw succes. Zorg ervoor dat je up-to-date blijft door het volgen van trainingen. Zodra een klant goed is geknipt, zal deze terug komen. Hierbij is uiteraard volledige aandacht voor de klant, goede service en fijne ervaring in jouw salon van groot belang. Een tevreden klant zorgt weer voor nieuwe klanten. Wat ook zeker niet vergeten moet worden, is productverkoop. Productverkoop draagt bij aan een mooie omzet en een mooie omzet staat vaak gelijk aan succes. Daarna volgt de inrichting van de salon. Dit is zeker medebepalend, maar niet het belangrijkste voor het succes van jouw salon.” John Beerens is één van Nederlands bekendste kappers. Veel mensen zullen hem kennen van televisieprogramma’s als ‘John Beerens Salon Takeover’ en ‘Holland’s Next Topmodel’ op RTL 5. John heeft zijn eigen kapsalon in Tilburg en is eigenaar van beautywebshop JohnBeerens.com. O n d e r n e m e n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4