De Kapper nr 5 2019

D e K a p p e r n r 5 2 0 1 9 43 MARK VERHULST “De saloninrichting van een salon bepaalt voor een gedeelte het succes van de salon. Uiteraard ook je vakkennis. Het is gereedschap wat nodig is om je vak uit te oefenen, en het moet een aantrekkingskracht hebben voor je doelgroep. Je dient de bij de aanschaf te kijken waar je inrichting voor gebruikt gaat worden en wat je uit wilt stralen. Een barbier heeft een ander interieur nodig dan bijvoorbeeld een kleurspecialist. Er zitten echt veel verschillen in inrichting als je kapsalons vergelijkt. Als je voor je salon een keuze maakt welke klantbeleving je gaat bieden, kun je op basis van die keuze een inrichting kiezen.” “Het netjes houden van de inrichting is medebepalend voor het succes. Zorg voor een schone, nette en goed onderhouden werkomgeving. Besteed hier aandacht aan. Mijn antwoord op deze vraag is: ja, de saloninrichting bepaalt het succes als je er de juiste aandacht aan geeft.” Mark Verhulst is eigenaar en allround hairstylist van Kapsalon Hem en Haar uit Dongen. Daarnaast deelt hij als ondernemerstrainer praktijkgerichte kennis met vakgenoten. Dit heeft hij jarenlang voor Joico Nederland gedaan; tegenwoordig is Mark Business Developer voor de Keune Ambassadors. MARIELLE BASTIAANSEN “Ik ben het niet met deze stelling eens. Ik denk namelijk niet dat de saloninrichting het succes van je salon bepaalt. Het succes wordt uiteindelijk bepaald door allerlei factoren, maar niet per se door de inrichting. Ik ben van mening dat de saloninrichting wél het imago van de salon bepaalt. Daarbij is het naar mijn idee niet zo dat een dure saloninrichting staat voor dure prijzen in de salon. Het gaat om de uitstraling van de salon, niet alleen om de prijs van het meubilair. Klasse kun je namelijk niet kopen.” “Het is van belang dat de saloninrichting past bij hetgeen dat jij wil uitstralen De saloninrichting bepaalt namelijk welke klanten je aantrekt omdat je met de inrichting een bepaalde doelgroep aanspreekt. Zodra je een salon begint of het huidige meubilair wilt vervangen, is het belangrijk om eerst te bepalen wat jouw visie is en wat je naar de buitenwereld wil uitstralen. Dan pas kun je beslissen welke saloninrichting voor jou geschikt is. Wij zitten zelf met onze salon, heel erg privé, achteraf in het groen, met grote huiselijke werkplekken, veel schemerlampen en een haard. Ik heb hier heel bewust voor gekozen, omdat ik vertrouwen en rust wil uitstralen. Klanten zitten soms uren bij ons in de salon en ik wil graag dat ze zichzelf thuis voelen en even in de tuin een kopje koffie of een wijntje drinken hoort daarbij.” Marielle is al 32 jaar werkzaam in de kappersbranche. Ze heeft alle aspecten van het beroep doorgelopen, van trainingen, trendshows en modepresentaties tot televisiewerk achter én voor de schermen, onder meer voor Looking Good. Een aantal jaar trad ze als ambassadrice van Wella Professional regelmatig door het hele land op als beautyexpert. Sinds 2013 runt ze een haarstudio in Breda waar hairweaving centraal staat. Daarnaast is ze distributeur van Djarling Hair voor Nederland en België en verzorgt ze daarbij de opleidingen voor hairweaving-specialist.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4