De Kapper nr5 2022 Online

DE KAPPER NR 5 2022 49 PIM STUIJ “We leven op dit moment in een onzekere tijd. Zo hebben we te maken met de naweeën van corona en is er onrust door de oorlog in de Oekraïne. Ook in kappersland heerst er onrust. Dat komt onder meer door het gebrek aan personeel in de salons, waardoor salons niet aan de vraag kunnen voldoen. Salons die geen personeel hebben ontslagen in de coronaperiode, draaien wel goed door. Wij al saloninterieur specialist merken echter wel dat er een tekort aan financiële middelen in de salon is. De producten die in de salon verbruikt worden, worden gekocht, maar grote investeringen staan op een lager pitje. En helaas niet alleen in Nederland, maar in geheel Europa.” “Bij ons werkt de ontwikkelingsafdeling wel weer op een goed niveau. Na corona is de draad weer opgepakt. Alleen bij mindere vraag, zullen ook minder nieuwe producten geïntroduceerd worden. Wij zijn nog steeds bezig om onze industriële lijn van meubels uit te breiden met nieuwe wasunits, stoelen, kaptafels en receptiemeubels. Met gelakte metalen onderdelen en verder veel hout in mooie tinten zoals vintage, black ash en cement grey. In de stoffering is veel aandacht voor de zogenaamde nabuk kleuren. Zachte kleuren, afgewerkt met een iets ruwer oppervlakte met mooie namen zoals peacock blue, mulberry, sage green, pebble black, slate grey en cognac. Er is nu veel vraag naar stoelen met zwarte voeten en pompen.” “Naast deze ontwikkelingen bij de producten, zie je ook een andere trend in Nederland. De salons worden namelijk kleiner. Een ontwikkeling die in België al jaren aan de gang is. Deze kleinere salons hanteren vaak geringere openingstijden, als gevolg van het minder beschikbaar zijn van personeel. Wat ons opvalt, is dat ook deze kleine salons steeds mooier worden qua inrichting.” “Al met al is er een boel gaande in de kapperswereld en het zal spannend worden hoe alles verder gaat. Houden de salons genoeg klanten over die regelmatig naar de kapper blijven gaan, waardoor de kappers ook weer gaan investeren in nieuw meubilair? Ik hoop en denk van wel. Investeren in de uitstraling van je salon is een must om onderscheidend te kunnen zijn.” MICHEL KIELA “Wat ons de afgelopen periode is opgevallen, is dat men meer durft qua interieur. Waar je vroeger bijvoorbeeld standaard een wit plafond in de salon zag, zie je nu steeds vaker andere type plafonds en andere kleuren. Daarnaast zien we steeds meer sfeerbeelden op de muur. Ondernemers laten zich niet meer remmen door wat anderen doen of vinden, maar durven voor een interieur te kiezen dat bij hen, het team en de salon past. Dat uit zich in een mix van verschillende stijlen. Aan ons is het dan de taak dat het materiaal- en kleurgebruik wel in harmonie is.” “We zien namelijk dat ondernemers harmonie steeds belangrijker vinden. De uitstraling van de salon moet in balans zijn en rust uitstralen. Waarom? Omdat we uit een ontzettend hectische periode komen, die werd gekenmerkt door onzekerheden. Iedereen snakte gedurende de coronacrisis naar duidelijkheid, rust en vrijheid. Dat zie je terugkomen in de saloninterieurs. Zwarte kleuren en donkere, robuuste materialen maken plaats voor een licht, luchtig, warm en tijdloos interieur waarin je ook meer groen, zoals bloemen en planten, terugziet.” “Ook de digitale maatschappij waarin we leven heeft ervoor gezorgd dat ondernemers steeds vaker kiezen voor een interieur dat rust uitstraalt. De kapsalon moet een plek zijn waar mensen in een ontspannen sfeer tot rust kunnen komen en even kunnen ontsnappen aan alle prikkels van de buitenwereld. Kortom, less is more.” “Men kiest overigens voor een tijdloos interieur om verschillende redenen. Duurzaamheid is een terugkerend onderwerp in de maatschappij, zo ook in de kappersbranche. Er wordt daarom steeds vaker gekozen voor kwalitatieve producten, die een lange levensduur hebben. Omdat het product langer meegaat komt dit het milieu ten goede, ons meubilair is bijna geheel recyclebaar. Daarbij is het dan ook van belang dat ze qua uitstraling tijdloos zijn. Daarnaast zijn mensen meer en meer bereid om te investeren in kwaliteitsproducten, omdat ze dan weten waar ze aan toe zijn en niet voor onverwachte kosten komen te staan. We zien echt dat saloneigenaren bewuster bezig zijn met ondernemen en dat er op gebied van saloninrichting bewuster geïnvesteerd wordt.” Michel Kiela is eigenaar van het familiebedrijf Inline, dat een rijke historie kent. Alle meubels en interieurs worden ontworpen én geproduceerd in Nederland. www.inline.nl Pim Stuij is Sales Director bij Salon Ambience, één van de grootste producten van salonmeubilair ter wereld. www.salonambience.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4