De Kapper nr 5 2023 Online

DE KAPPER NR 5 2023 24 INTERVIEW Laten we eerst even teruggaan naar het begin van KIS. Vroeger was er enige aarzeling om openlijk met KIS-producten te werken. “Kappers die eenmaal met KIS gewerkt hebben weten dat de producten van hoge kwaliteit en bijzonder effectief zijn, maar hielden dit als een goed bewaard geheim voor zich om - voornamelijk bij collega’s - niet goedkoop over te komen. Voor de consument maakt het allemaal niet uit, want daar gaat het alleen om het eindresultaat en de goedkoopste professionele shampoo is altijd nog vele malen duurder dan een supermarkt product. Het had dus allemaal te maken met ons imago bij de kappers zelf die KIS zagen als een groothandelsmerk met een weinig aantrekkelijke uitstraling. Vroeger werd uitstraling en kwaliteit met elkaar geassocieerd, en KIS paste volgens velen niet in dat plaatje. Inmiddels hebben we het tegendeel denk ik wel bewezen”, knipoogt Bram. Bij de oprichting van KIS was het doel om een compleet merk te creëren met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. “In ons bestaan hebben we altijd fors geïnvesteerd in de productkwaliteit en hebben we voortdurend nieuwe producten geïntroduceerd. Het ging er vroeger altijd om wat er in de verpakking zat en niet om de verpakking zelf. Ons assortiment is ook zeer uitgebreid en compleet, wat salons in staat stelt uitsluitend met KIS-producten te werken. We zijn ontzettend trots op het groeiende aantal salons dat volledig op KIS vertrouwt. En een volwaardig merk verdient naar ons idee ook een volwaardige uitstraling. Kortom, het werd de hoogste tijd om de branding rondom KIS onder de loep te nemen.” Nieuwe slogan In de afgelopen jaren is het team van KIS bezig geweest met het ontwerpen van een eigentijdse en strakkere uitstraling voor de bestaande én nieuwe producten. “Dit was geen revolutionaire verandering, maar eerder een evolutie. Nu werd het tijd dat, naast de producten, ook de merkidentiteit een update kreeg”, stelt Bram. De nieuwe slogan, 'The Hairdressers Secret', onthult de kern van deze transformatie. “Het draait om de kapper, de ware architect achter de haarkunst die zij mogelijk maken met onze producten. Ik maak soms gekscherend de vergelijking met Vincent van Gogh: iedereen kent zijn meesterwerken, maar niemand weet met welk merk verf hij schilderde. Het draait om de creatie, het eindresultaat, niet om de bekendheid van het gebruikte merk. En dat is precies de visie van KIS, waar de slogan naar verwijst.” Daarnaast is de slogan ook een knipoog naar het verleden van KIS. “Zoals ik al aangaf, hielden veel kappers het geheim dat ze met KIS werkten, omdat ze zich schaamden voor het merk. Maar wij wisten dat ze ermee wilden werken en het ook deden, wellicht stiekem achter in de kleurkeuken, maar ze deden het wél. Ook daar wijst de slogan ‘The Hairdressers Secret’ naar”, aldus Bram. “Op deze manier maken we van onze ‘zwakte’, onze kracht. Juist de slimme kapper werkt met KIS en is er tegenwoordig ook trots op om ermee te werken. KIS is uitgegroeid tot een merk met een unieke beleving, en dit is eindelijk zichtbaar voor iedereen. Het is tijd om het geheim te delen en te laten zien dat werken met KIS een bewuste keuze is.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4