De Kapper nr 5 2023 Online

DE KAPPER NR 5 2023 32 ONDERNEMEN Er komt heel wat bij kijken om als ondernemer succesvol te zijn in een sector die zo competitief is als de kappersbranche. Je moet ‘bijblijven’ op het gebied van nieuwe trends, coupes en knipmethodes, je kennisniveau up-to-date houden, je team motiveren en aansturen, targets halen, je administratie op orde hebben, bestaande en nieuwe klanten aan de salon binden, actief zijn op social media, bereikbaar zijn voor je klanten en ga zo maar door. Ter ondersteuning geven de panelleden in de rubriek ‘Ondernemen’ hun visie op een stelling of vraag die verband houdt met een bepaald aspect van het ondernemerschap. In deze editie luidt de stelling: Het middensegment heeft geen toekomst in de kappersbranche. Jeannette Koops Jeannette is eigenaresse van Silhouet Kappers in Veendam en is daarnaast ook Business Coach. “HET MIDDENSEGMENT HEEFT GEEN TOEKOMST IN DE KAPPERSBRANCHE” In de afgelopen tien jaar heeft het middensegment binnen de kappersbranche gestaag terrein verloren. Dit fenomeen kan naar mijn inzicht worden toegeschreven aan een gebrek aan duidelijke identiteit en visie. Deze tekortkomingen, gecombineerd met de toenemende concurrentie van zelfstandige kappers (ZZP'ers) die vaak wel een heldere visie hebben, en de groeiende kritische houding van consumenten, hebben ervoor gezorgd dat het middensegment steeds verder onder druk komt te staan. Wat opvalt, is dat saloneigenaren in het middensegment naar mijn mening niet voldoende inspanningen lijken te leveren om deze situatie te veranderen. Als ik trainingen bijwoon of zelf verzorg, valt het me op dat het middensegment bijna altijd ondervertegenwoordigd is, en dit is al enkele jaren aan de gang. Het verschil is echter dat ze hier nu niet langer mee weg kunnen komen, gezien de toenemende concurrentie en de toenemende kritische houding van consumenten. Het middensegment worstelt om zich te onderscheiden en heeft geen duidelijke strategie om te overleven. In tegenstelling tot het verleden worden ZZP'ers nu serieus genomen als concurrenten, omdat ze zich beter richten op hun doelgroep en meer aandacht besteden aan hun bedrijfsvoering. Langzaamaan nemen ze de plaats in van het middensegment, tenzij er snel veranderingen worden doorgevoerd. Ondanks het feit dat ZZP’ers terreinwinnen ten opzichte van hetmiddensegment, ben ik wél van mening dat er nog steeds vraag is naar het middensegment in de kappersbranche. Echter, alleen als deze bedrijven hun identiteit helder definiëren, zich richten op een specifieke doelgroep en hun prijzen en diensten op een goed doordachte manier beheren. De prijs-kwaliteitverhouding moet naadloos aansluiten bij hun visie en de behoeften van hun doelgroep. Ik hoor WIE BEN JE, OP WIE WIL JIJ JE FOCUSSEN EN HOE ZORG JE ERVOOR DAT JE VOOR DIE DOELGROEP OOK ÉCHT ONDERSCHEIDEND BENT?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4