De Kapper nr 5 2023 Online

DE KAPPER NR 5 2023 33 Nico Niessink Nico is oprichter en eigenaar van Ministry of Beauty in Apeldoorn. Ministry of Beauty is producent van het merk KIS Haircare en distribiteur van L’ANZA. Voor mij zijn middensegment kapsalons gevestigd op een redelijke locatie met 3-4 medewerkers, een relatief eenvoudig interieur en een gemiddeld prijsniveau. Hoewel deze salons zeker hun bestaansrecht hebben, zullen ze aanvankelijk voornamelijk bestaan uit ketens. Met de huidige prijsstructuur en wet- en regelgeving is het voor zelfstandige salons met 3-4 medewerkers bijna onmogelijk om op een manier te opereren waarbij ze een gezond inkomen kunnen genereren dat de werklast en risico's rechtvaardigt. Er hoeft maar een medewerker langdurig ziek te zijn en er blijft niets meer over van het verdienmodel. Ketens hebben het voordeel dat ze bepaalde risico's beter kunnen verdelen, doordat ze bijvoorbeeld makkelijker met personeel kunnen schuiven. De belangrijkste factor hierbij is echter de prijsstelling. Sinds de afschaffing van de vestigingswet in de jaren ‘90 is er een explosieve groei van zelfstandige kappers geweest. Hoewel deze groep nu professionaliseert, bestond ze aanvankelijk voornamelijk uit ambulante stylisten die goedkope diensten aanboden bij klanten thuis. In die begintijd waren traditionele kapsalons bang om klanten aan deze groep te verliezen, waardoor ze aarzelden om de prijzen te hanteren die nodig zijn voor een gezonde bedrijfsvoering met toekomstperspectief. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat sommige salons na de coronapandemie hun deuren hebben moeten sluiten, omdat er simpelweg te weinig winst overbleef. Tel daarbij de huidige krapte op de arbeidsmarkt en het gebrek aan nieuwe leerlingen op, en je komt uit op een situatie van schaarste. Het resultaat van deze schaarste is dat consumenten nu al merken dat het steeds langer duurt voordat ze een afspraak kunnen maken. Door deze schaarste zullen salons in het middensegment het weer aandurven de prijzen te vragen die echt nodig zijn om weer in de salon en medewerkers te kunnen investeren. Als dat gebeurt, zie ik de toekomst voor de middenklasse salons positief tegemoet. Misschien in aantal minder, maar zakelijk gezien gezonder. en zie dat salons in het middensegment vaak hun prijzen verhogen, maar willekeurige prijsverhogingen worden niet langer geaccepteerd. Groei in kennis en kunde is noodzakelijk om prijsverhogingen te rechtvaardigen. Ietswat hetmiddensegment kanonderscheidenvanZZP’ers, is demogelijkheid om mensen op te leiden, een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de nieuwe generatie. Het is naar mijn mening overigens geen mogelijkheid, maar een verplichting. Als ondernemer in het middensegment kun je het stokje overdragen aan de nieuwe generatie en hen verder helpen, dat is toch fantastisch? Maar deze functie moet je ook waarmaken, je moet investeren in je medewerkers, als individu, maar ook als team. En daarvoor is het van belang om in jezelf te investeren. Hoe kun je anders andere mensen verder helpen? En begrijp me niet verkeerd: ik zeg dit niet om het middensegment enkel te bekritiseren, maar juist om deze saloneigenaren te motiveren om deze kans aan te grijpen. En dat hoef je absoluut niet alleen te doen. Ik adviseer om de samenwerking met leveranciers of andere opleiders aan te gaan om jezelf én je team naar een hoger niveau te tillen. Dat zorgt niet alleen voor meer kennis, ervaring en kwaliteit, maar ook voor nieuwe, positieve energie, daar ben ik van overtuigd. Over energie gesproken, het is ook goed om af en toe eens terug te denken aan de eerste keer dat je de sleutel in het slot stak van jouw winkel. Hoe voelde dat? Fantastisch, toch? Ik weet zeker dat je toen boordevol energie zat om aan de slag te gaan. Het is niet gek dat je datzelfde gevoel niet meer iedere dag ervaart, maar het helpt wel om dat vurige enthousiasme van toen weer aan te wakkeren. Ook dat hoef je niet altijd alleen te doen. Ga hierover het gesprek aan met andere ondernemers of ga eens in gesprek met een business coach. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden, toch? Kortom, het is de hoogste tijd om actie te ondernemen en je aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Wie ben je, op wie wil jij je focussen en hoe zorg je ervoor dat je voor die doelgroep ook écht onderscheidend bent? Dát moeten saloneigenaren zichzelf afvragen. Dit geldt voor elke salon, maar zeker voor de salons in het middensegment. De tijd van passief ondernemen is definitief voorbij. Wanneer saloneigenaren dit beseffen en kritisch naar zichzelf kijken en de juiste passie en energie terugvinden, zie ik de toekomst voor deze salons absoluut positief in.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4