D
E
K
A P P E R
N R
6 2 0 1 5
50
B
E D R I J F S N I E U W S
“De twee hoekstenen van Yes!
zijn kwaliteit en klantvriendelijk-
heid”, vertelt Mareno. “Alle salon-
medewerkers hebben een inten-
sief extern en intern trainings-
programma van meer dan een
week gevolgd. Dit programma
is opgezet in samenwerking met
Wella. Alleen kappers die een 7
of hoger scoren, mogen aan het
werk in een Yes! salon.”
“Om de kwaliteit van het per-
soneel op peil te houden, zijn
er periodieke trainingssessies van
meerdere uren. Daarnaast vol-
gen de medewerkers vele Wella-
trainingen. Zo heeft iedere salon
tegenwoordig een Sebastian-
expert. Hetzelfde gaat gebeuren
met kleurexperts en Nioxin-experts. Alle salonmanagers hebben een extra,
tweedaagse managementtraining gehad van Richard Koffijberg.”
“Door dit soort trainingen kan Yes! aan de klanten een kwaliteitsgarantie van
veertien dagen bieden. Dit doen we overigens niet alleen op de diensten, maar
ook op de producten die het verkoopt. Ook dit is redelijk uniek in de sector.”
Klant als koning
Mareno vervolgt: “De medewerkers van Yes! nemen alle tijd voor de klant. Zo
wordt er bijvoorbeeld pas na een intensief gesprek een voorstel aan de klant
gedaan. Het buitengewoon persoonlijke contact tussen kapper en klant is iets
dat klanten erg waarderen. Net zo persoonlijk is de saloninrichting met een
knusse wachtkamer, die nog het meest van een huiskamer wegheeft. Er is hier
Wi-Fi, oplaadkabels voor iPhone of iPad en kwaliteitskoffie beschikbaar. De
koffie mag na een bezoek ook meegenomen worden. Dat klinkt misschien als
een onbelangrijk detail, maar is het in mijn ogen niet. Klanten laten met grote
regelmaat merken dat ze dit waarderen.”
Keuze
“Een andere bijzonderheid betreft het aanbod aan salonservices en producten
dat Yes! aanbiedt. Zo zijn er twee verschillende soorten hoofdmassages en is er
in iedere salon een groot productassortiment op voorraad, waardoor we klan-
ten altijd meerdere opties kunnen bieden. Hierover wordt de klant natuurlijk
goed geadviseerd.”
Prijsniveau
“De prijsstelling van Yes! is voor een luxe kwaliteitsconcept zeer scherp te noe-
men. Bovendien zijn prijzen all-in en worden ze zeer goed gecommuniceerd,
zodat er nooit vervelende verrassingen bij de kassa zijn. Bovendien zijn er elke
dag interessante aanbiedingen voor thuisgebruik.”
Toegankelijkheid
“De toegankelijkheid van de Yes!-salons is groot: deze zijn ’s avonds open tot
21.00 uur en het is voor klanten mogelijk om binnen te lopen zonder afspraak.
Al met al is het niet zo vreemd dat Yes! een hoog kleurpercentage scoort, zeer
hoge OTC-cijfers heeft en dat er al meer dan 250.000 tevreden klanten zijn
in de Benelux. Voor klanten en medewerkers is het dan ook alsof de kapsalon
opnieuw is uitgevonden en we zijn er nog niet, want binnenkort gaat er nog
meer gebeuren om de consument nog mooier en blijer te maken!”
Meer informatie:
Yes! Worldwide Salons,
www.yes-salons.comSoms is het handig om het perspectief van een buitenstaander te gebruiken,
zo bewijst Yes! Worldwide Salons. Dit bedrijf is namelijk opgezet door Mari,
Martijn en Mareno de Kort, die van oorsprong alle drie niet uit de kappers-
branche komen. Wel zijn zij kritische consumenten, die werken en denken
volgens het motto ‘Why pay more for luxury?’. Deze attitude bepaalt de
kern van het Yes!-concept, dat zich in de praktijk inmiddels ruimschoots
heeft bewezen. Zo heeft Yes! op dit moment al vijftig salons in de Benelux,
ruim 250.000 tevreden klanten en is Yes! de snelstgroeiende kwaliteitsketen
in de Benelux. We praten hierover met Mareno de Kort, die als directeur
expansie verantwoordelijk is voor deze razendsnelle groei.
Yes!
vindt de kapsalon opnieuw uit
Mareno de Kort
Sinds de oprichting is Yes! gegroeid naar vijftig vestigingen in de Benelux
◀
Bij Yes! is zowel het contact met de klant als de saloninrichting zeer persoonlijk