De Kapper nr 6 2019

D e K a p p e r n r 6 2 0 1 9 20 C o v e r s t o r y Ministry of Beaut y DOET ER ALLES AAN OM KIS SALONFÄHIG TE MAKEN ONEERLIJKE CONCURRENTIE VAN DE WEBSHOPS IS OP DIT MOMENT EEN VEELBESPROKEN ONDERWERP IN KAPPERSLAND. DE PRODUCTVERKOOP VIA WEBSHOPS HEEFT NADELIGE GEVOLGEN VOOR DE VERKOOPOMZET IN KAPSALONS, WAARDOOR STEEDS VAKER GEKOZEN WORDT VOOR EEN MERK DAT ER ÉCHT IS VOOR DE KAPPER EN NIET TEGEN DE INKOOPPRIJS WORDT AANGEBODEN OP HET INTERNET. MINISTRY OF BEAUTY DOET ER ALLES AAN OM DE BELANGEN VAN KAPPERS VOOROP TE STELLEN. MET HET EXCLUSIEVE MERK L’ANZA IS DAT GEEN PROBLEEM, MAAR MET EEN BREED IN DE MARKT INGEVOERD MERK ALS KIS, IS HET EEN HELE UITDAGING. HOE HET BEDRIJF DAT DOET, VERTELT NICO NIESSINK, EIGENAAR VAN MINISTRY OF BEAUTY, IN EEN GESPREK MET DE REDACTIE VAN VAKTIJDSCHRIFT DE KAPPER. OOK VERTELT NICO ONS ALLES OVER DE NIEUWE LANCERINGEN VAN ROYAL KIS. Met KIS wil Ministry of Beauty voor alle kappers toegankelijk zijn. Om die reden is 24 jaar geleden gekozen voor de groothandelaar als KIS-distributeur. Destijds was niet te voorzien dat webshops zo’n belangrijke rol zouden gaan spelen. Nico vertelt: “Het hele webshop gebeuren is sluipend tot stand gekomen waarbij het overwegend kappers met computer affiniteit waren die de producten uit hun salon op het internet aanboden. De top drie webshops in onze branche zijn nog steeds in handen van kappers. Die zijn nu zo professioneel dat ze gelukkig niet meer enkel op prijs concurreren, maar steeds meer op service. Met de meeste webshops kun je tegenwoordig goede afspraken maken en is goedkoop zijn op het internet niet meer iets wat je als merk overkomt, maar een keuze.” KIS SALONFÄHIG MAKEN Een jaar geleden hebben alle distributeurs van de KIS-merken een overeen- komst moeten tekenen als ze de samenwerking met de merken wilden voort- zetten. “In die overeenkomst staat onder andere dat er een duidelijk verschil moet zijn tussen de kappersinkoopprijs en de prijs die op het internet wordt aangeboden voor de consument, indien de desbetreffende distributeur over een webshop beschikt. De inkoopprijs voor de kapper mag daarbij niet zichtbaar zijn voor de consument. Verder mag je van de wet niet gaan.” Met de distri- buteurs die geen overeenkomst hebben ondertekend, heeft Ministry of Beauty de samenwerking stopgezet. Een keuze met financiële gevolgen. Toch is Nico ervan overtuigd dat het de juiste keuze is. “Het stopzetten van verschillende samenwerkingen kost ons veel omzet, maar dat is een bewuste keuze. KIS is op internet ook opeens van een goedkoop merk voor de consument, een duur merk geworden. Vooral in vergelijking met de grote en bekende merken die nog steeds voor kappersprijzen op het internet verkrijgbaar zijn. Het is nog steeds een hele strijd om alles onder controle te houden, maar als wij beloven de be- langen van kappers voorop te stellen, dan moeten we daar ook naar handelen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4