De Kapper nr6-2020 Online

D e K a p p e r n r 6 2 0 2 0 46 O n d e r n e m e n “WAT ZIJN DE cruciale factoren OM JE STAANDE TE HOUDEN IN CRISISTIJD?” ER KOMT HEEL WAT BIJ KIJKEN OM ALS ONDERNEMER SUCCESVOL TE ZIJN IN EEN SECTOR DIE ZO COMPETITIEF IS ALS DE KAPPERSBRANCHE. JE MOET ‘BIJBLIJVEN’ OP HET GEBIED VAN NIEUWE TRENDS, COUPES EN KNIPMETHODES, JE KENNISNIVEAU UP-TO-DATE HOUDEN, JE TEAM MOTIVEREN EN AANSTUREN, TARGETS HALEN, JE ADMINISTRATIE OP ORDE HEBBEN, BESTAANDE EN NIEUWE KLANTEN AAN DE SALON BINDEN, ACTIEF ZIJN OP SOCIAL MEDIA, BEREIKBAAR ZIJN VOOR JE KLANTEN EN GA ZO MAAR DOOR. TER ONDERSTEUNING GEVEN DE PANELLEDEN IN DE RUBRIEK ‘ONDERNEMEN’ STEEDS HUN VISIE OP EEN STELLING DIE VERBAND HOUDT MET EEN BEPAALD ASPECT VAN HET ONDERNEMERSCHAP. DOMINIC VLEER “Zie het als een kans of een mogelijkheid om ruimte te creëren om je doelen te bereiken. Het leven loopt altijd anders dan je van te voren bedacht had, ook in tijden van crisis. Als we spreken over een crisis, creëert het vaak kansen en letterlijk ruimte. Pak die kansen met beide handen aan om toch hetgeen waar jij je visie op richt te kunnen realiseren. Door je uitgaven en kosten goed in de gaten te houden, je team en jezelf te blijven ontwikkelen op het gebied van educatie en je horizon te verruimen, kan je iedere kans aangrijpen, om in tijden van cri- sis alsnog je doelen te bereiken. Stel jezelf doelen voor de lange en korte termijn. De doelen hoeven niet groot te zijn, begin klein. Zo blijft het beheersbaar en kun je sneller schakelen.” “Raak ook niet in paniek. In 2009 opende ik midden in de financiële crisis mijn eerste salon. Heel spannend vond ik het, maar na tien jaar had ik een enorm succesvolle salon opge- bouwd met een goede omzet en een leuk team. Afgelopen jaar (2019) besloot ik de salon te verkopen en terug te verhuizen naar mijn geboortestad Rotterdam. Daar opende ik in de week van de corona-lockdown mijn nieuwe concept Atelier DMNC. Ik moest direct zeven weken dicht en ik was nog niet eens open geweest. Hoe moest dit verder? Ik besloot mij te richten op mijn toekomstige klant en werkte achter de schermen aan mijn bedrijf. Met als resultaat dat ik na ruim zes maanden mijn omzetdoel al had bereikt, wat ik eigenlijk in twaalf maanden wilde bereiken.” “Mijn tip is dan ook om dicht bij jezelf te blijven, scherp om je heen te blijven kijken en kri- tisch te blijven. Dan kan je in tijden van crisis jezelf en je bedrijf heruitvinden om je doelen te realiseren!” Dominic Vleer heeft een prijzenkast vol Coiffure Awards. Jarenlang runde hij een salon in Den Bosch met een team van vijf. Begin 2020 verruilde hij Den Bosch voor een compleet nieuw concept in Rotterdam, genaamd Atelier DMNC. Ook geeft Dominic voor L’Oréal Professionnel Masterclasses in binnen- en buitenland en heeft hij zijn eigen educatie platform Dominic Vleer Education. Het einde van een veelbewogen jaar komt langzaamaan in zicht. Ook de kappersbranche is hard geraakt. Een tijd lang moesten de salons hun deuren sluiten, wat tot ingrijpende gevolgen heeft geleid. En ook nu de salons alweer enige tijd geopend zijn, zijn er zorgen over de toekomst. Saloneigenaren vra- gen zich af hoe en hoelang zij het hoofd boven water kunnen houden. Wij legden onze panelleden daarom de volgende vraag voor: Wat zijn de cruciale factoren om je staande te houden in crisistijd?

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4