De Kapper nr6-2022 Online

DE KAPPER NR 6 2022 11 Richard is van mening dat er in de branche dan ook meer bewustwording moet worden gecreëerd rondom chemische haarproducten en de alternatieven. “Naar mijn mening moeten kappers meer handvaten krijgen over de duurzame en gezondere mogelijkheden die er nu en voor de toekomst zijn. Dat betekent dat de toekomstige kapper beter en eerlijker geïnformeerd moet worden over alle risico’s van het vak, voor zowel zichzelf als voor de consument. De kapper werkt immers met chemie en is zich vaak onvoldoende bewust van de risico’s met betrekking tot de chemische haarkleuringen. Na de kappersopleiding zou de kapper alles behoren te weten over chemische haarkleuringen, natuurlijke plantenkleuring, semi-natuurlijke minerale kleuring en ingrediënten, zodat hij of zij zelf een bewuste keuze kan maken.” INNOVATIES In datzelfde artikel in Trouw wordt gesteld dat er nauwelijks innovaties plaatsvinden rondom duurzaamheid. Daar is Richard het absoluut niet mee eens. “Ik ervaar het juist anders, ik zie heel veel nieuwkomers, vooral kleine merken, die juist vooruitstrevend zijn en langzaam terrein winnen. Het zijn de nieuwe merken die met een echt ‘groen’ hart een product hebben ontwikkeld. Ze produceren producten om een echte verandering teweeg te brengen en zijn transparant over hun ingrediëntenlijsten. Achter deze kleine merken zitten vaak de deskundige mensen die uit gezondheids- en milieuoverwegingen een nieuw product op de markt brengen. Er wordt geproduceerd vanuit een ander uitgangspunt dan de merken die twintig á dertig jaar geleden met chemie gestart zijn en nu volledig moeten gaan omdenken. Nieuwe regelgevingen en maatschappelijke druk wordt uitgevoerd en dwingen deze merken anders te gaan denke. Dat is totaal anders dan vertrokken zijn vanuit een ‘groene’ overtuiging.” CONVENTIONELE CHEMISCHE HAARKLEURINGEN De meeste merken werken nog conventioneel, dus met de klassieke chemische haarkleuringen. “Zolang het kleurproces bestaat uit het openen van het haar (cuticula) met Ammonia of Mea en het verbreken van de verbindingen om bij de cortex te komen om vervolgens het natuurlijk pigment te kunnen oplichten, is er sprake van chemie. Maar laten we daar dan duidelijk en vooral eerlijk over zijn en de chemische haarkleuring niet als een ‘groene’ haarkleuring verkopen. 1 Het artikel in Trouw is te lezen via: https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/ waar-bl i j f t-de-groene-kapper-omzet-en-winst-zi jn-de-hei l ige-graal -mens-en-mi l ieuondergeschikt~bd9b79da/ Over goed of fout wordt hier niet gesproken, maar het is zéker niet ‘groen’. Een duidelijke verbetering biedt het innoverende kleursysteem MINERAL Colors van het merk Rodolphe & Co, de ‘tussenstap’ van conventioneel kleuren naar plantaardig kleuren met minimale belastende chemische ingrediënten. Wil je de ultieme ‘groene’ stap nemen, dan kies je voor de INFUSED 100% plantenkleuring van Rodolphe & Co.” REVOLUTIE In de afgelopen jaren zijn de kapsalons door verschillende instanties onder de loep genomen wat betreft de impact die ze maken op het milieu. Wat de conclusie was? Dat er miljoenen haarkleurbehandelingen per jaar door het afvoerputje verdwijnen. Richard: “Gemiddeld wordt er ongeveer zestig gram haarverf aangebracht op de hoofden van de klanten van de kappers. Deze zestig gram verdwijnt na veertig minuten volledig in het afvoerputje. Wanneer je beseft dat meer dan vijf miljoen mensen in Nederland elke zes weken hun haar laten kleuren, dan hebben we het over meer dan twee miljoen liter chemische haarverf die in het riool wordt gedumpt. Dat betekent overigens niet dat we kappers direct weg moeten zetten als milieucriminelen, maar hen juist bewust moeten maken van de vervuiling en motiveren om te verduurzamen. Ik weet namelijk zeker dat kappers openstaan voor verduurzaming, maar daarbij is het wel van belang dat ze juist worden geïnformeerd over de mogelijkheden. Ook neemt de vraag vanuit de consument naar ‘groene’ kappers steeds verder toe, wat enorm veel kansen biedt voor onze sector. Kortom, de duurzame revolutie binnen de kappersbranche is van start gegaan!” Voor meer informatie over minerale kleuringen, plantaardige kleuringen en het nemen van duurzame stappen en enorme kostenbesparingen, kan je jazelf aanmelden via info@chapter.green of een kijkje nemen op de website van www.chapter.green.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4