De Kapper nr6-2022 Online

DE KAPPER NR 6 2022 48 ONDERNEMEN ER KOMT HEEL WAT BIJ KIJKEN OM ALS ONDERNEMER SUCCESVOL TE ZIJN IN EEN SECTOR DIE ZO COMPETITIEF IS ALS DE KAPPERSBRANCHE. JE MOET ‘BIJBLIJVEN’ OP HET GEBIED VAN NIEUWE TRENDS, COUPES EN KNIPMETHODES, JE KENNISNIVEAU UP-TO-DATE HOUDEN, JE TEAM MOTIVEREN EN AANSTUREN, TARGETS HALEN, JE ADMINISTRATIE OP ORDE HEBBEN, BESTAANDE EN NIEUWE KLANTEN AAN DE SALON BINDEN, ACTIEF ZIJN OP SOCIAL MEDIA, BEREIKBAAR ZIJN VOOR JE KLANTEN EN GA ZO MAAR DOOR. TER ONDERSTEUNING GEVEN DE PANELLEDEN IN DE RUBRIEK ‘ONDERNEMEN’ HUN VISIE OP EEN STELLING OF VRAAG DIE VERBAND HOUDT MET EEN BEPAALD ASPECT VAN HET ONDERNEMERSCHAP. IN DEZE EDITIE LUIDT DE VRAAG: “HOE GA JE ALS ONDERNEMER OM MET DE STIJGENDE (ENERGIE)PRIJZEN?” HUUB EN SHARON EYSINK Wij zitten gevestigd in een monumentaal pand, waardoor verduurzamen een lastige kwestie is. Gelukkig denkt onze huurbaas met ons mee en zijn er wel wat mogelijkheden, maar we moeten ook naar andere mogelijkheden kijken om onze kosten te beperken. Zo letten we vooral op de ‘kleine’ dingen, zoals de voordeur dichtlaten en de verwarming wat lager zetten en hebben we er bij de verbouwing voor gekozen om overal Ledlampen te implementeren. Al die kleine dingen zijn goed voor het milieu en maken je ervan bewust dat we onze milieu impact moeten verminderen, maar compenseren uiteraard niet alle stijgende kosten. Om die reden kiezen we ervoor om, net als andere jaren, onze prijzen te verhogen per 1 december. Alleen is de prijsverhoging dit jaar forser dan andere jaren. Of we bang zijn om daardoor klanten te verliezen? Eerlijk gezegd niet. Kwaliteit overleeft altijd, denken wij. En als we wel klanten verliezen, dan is dat zo, maar anders kunnen wij onze kwaliteit en persoonlijke aandacht niet garanderen, en dát is juist waar wij voor staan. Ook is het van essentieel belang om goed te communiceren met je personeel, in goede én slechte tijden. Ook zij hebben op dit moment last van de inflatie. Logisch dat je personeel om loonsverhoging vraagt, en het is ook logisch dat je personeel kan groeien, ook qua salaris. Maar wij communiceren wel duidelijk over wat er wel en niet mogelijk is. Ook wij, de ondernemers, hebben namelijk last van de stijgende kosten. In goede tijden kunnen we uiteraard iets extra’s bieden, in slechte tijden verwachten we dan echter wel van ons personeel dat ze ook met ons meedenken. En dat doen ze ook, dus we zijn ontzettend blij met en trots op ons team. Want ook dat is de kracht van onze salon: alle neuzen wijzen dezelfde kant op en we staan altijd voor elkaar klaar. Kortom, ons advies is om de kosten te beperken, maar ook om de omzet te vergroten. En dat bereik je niet alleen door de prijzen te verhogen, maar ook door de doorverkoop te stimuleren. In onze salon worden standaard de gebruikte producten geadviseerd, simpelweg omdat je wilt dat de klant niet alleen na de behandeling tevreden is, maar dat ook blijft tot het volgende bezoek. Daarbij zijn de juiste producten van belang. Durf dat ook te adviseren, daar ben je een professional voor. Je gaat toch ook niet naar de dokter om zelf aan te geven welke medicijnen je nodig hebt? Of naar de tandarts om aan te geven waar een gaatje moet worden gevuld? Ook bij jou komt de consument voor advies, dus durf dat te geven, daar is zóveel uit te halen. Huub Eysink is internationaal tophairstylist en geeft over de hele wereld workshops, presentaties en haarshows. Daarnaast runt hij samen met zijn vrouw Sharon de salon Hair Plaza in Zwolle. “HOE GA JE ALS ONDERNEMER OM MET DE STIJGENDE (ENERGIE)PRIJZEN?”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4