De Opticien nr 1 2024 Online

DE OPTICIEN NR 1 2024 93 De waarde van een optiekwinkel is redelijk goed te bepalen. Vanuit Be-Smart Optiekmakelaars hebben we al meer dan honderd waardebepalingen opgesteld in de laatste jaren. Een winkelwaarde wordt bepaald door de activa (de bezittingen van de winkel), de voorraad (na afschrijving) en door de goodwill. En van die drie onderdelen is de goodwill het meeste waard. Een pand kan je huren, een interieur kan je kopen en apparatuur ook, maar klanten (lees: omzet) zijn niet zomaar te koop. Dus ondanks dat er wel eens geroepen wordt dat goodwill geen waarde heeft of niet te financieren is, blijkt in de praktijk juist het tegenovergestelde. Een loyaal klantenbestand zorgt voor een stabiele omzet en resultaat, en dat is precies wat de goodwill de waarde geeft. Dus wees zuinig op uw klanten en bind uw klanten zoveel mogelijk aan uw bedrijf. Het is immers de basis van uw onderneming. Martijn is zakelijk risicoadviseur bij Zicht. Verzekeren is - net als het aanmeten van de juiste bril – maatwerk, waarbij een periodieke controle essentieel is. Hij is gespecialiseerd in verzekeringen voor de optiekbranche. Kijk voor meer informatie op www.zichtadviseurs.nl/optiek. Martijn van Zantvoort Bestaat klantloyaliteit nog, zeker in een tijd waarin online concurrentie en prijsdruk steeds groter worden? Kunt u zich als opticien onderscheiden en uw klanten binden voor de lange termijn? Het antwoord is simpel: dat kan absoluut als u persoonlijke dienstverlening en advies op maat biedt. Net als zelfstandig opticiens, hebben wij als assurantietussenpersoon ook te maken met een veranderende markt en veranderende klantbehoeften. Wij merken hoe belangrijk het is om een vertrouwensband op te bouwen met onze klanten en hen te voorzien van de beste oplossingen voor hun situatie. Als zakelijke adviseur ben ik een partner die meedenkt, adviseert en ondersteunt. Hierbij ken ik de markt, volg de trends en zie de mogelijkheden. Als partner kijk ik niet alleen naar de prijs, maar ook naar de kwaliteit, de service en de garantie. Ik verdiep me in de wensen en behoeften van mijn klanten en speel daarop in met passende producten en diensten. In mijn optiek is de zelfstandig opticien ook een partner voor zijn klanten. Het streven is niet enkel het verkopen van een bril of lenzen, maar vooral het aanbieden van een optimale kijkervaring. Niet alleen assisteren bij een oogmeting, maar ook zorgdragen voor de ooggezondheid van de klant. U wilt hen niet alleen een klant maken, maar vooral ook een fan. Klantloyaliteit bestaat nog, maar u moet er wel wat voor doen. U moet uw klanten laten zien dat u meer bent dan een opticien. U dient zichzelf te profileren als een expert op het gebied van oogzorg. Daarnaast moet u laten zien dat i hen waardeert en respecteert. Voor nu, maar vooral ook op de lange termijn. Het is cruciaal om te investeren in een langdurige klantrelatie. “BESTAAT KLANTLOYALITEIT NOG?” Deze klantenbinding begint natuurlijk gewoon met de aandacht en vakmanschap die u uw klanten kan bieden, dit zodat uw klant elke keer als eerste aan u en uw bedrijf denkt op het moment dan zijn of haar zicht minder wordt. Als u daarin een soort vanzelfsprekendheid in kunt creëren, dan blijft die klant voor jaren. Uiteraard kan uw vakmanschap en oprechte interesse in de klant ook vorm gegeven worden in uw marketing activiteiten, daar zijn verschillende bedrijven voor om u daarin te ondersteunen. Besef goed dat een up-to-date digitaal klantenbestand hierbij ook waarde verhogend kan zijn. Uw loyale klanten brengen u niet alleen uw huidige resultaat, maar bepalen ook een groot stuk van de waarde indien u uw onderneming wilt verkopen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4