De Opticien nr 2 2019 online

Voor u ligt de tweede editie van Vaktijdschrift De Opticien van dit jaar. Dit is de eerste editie zonder Else als hoofdredacteur. Maar wees gerust, de volgende uitgave is ze weer terug! In de afgelopen maanden heb ik de eer gehad om te schrijven voor dit inspirerende vakblad. Ik ben positief verrast over deze veelzijdige branche. Er is in deze uitgave dan ook weer genoeg nieuws te vertellen. Zo vonden de afgelopen maanden opti München, Hall of Frames, Centrop Sales, Bold Optical Fair, het OVN Congres én Mido plaats. Dat er genoeg te zien, te beleven en te vertellen was op deze vakbeurzen was wel duidelijk. De bezoekersaantallen tonen aan dat er kan worden gesproken over een geslaagd beursseizoen. Opti München verwelkomde ongeveer 28.000 bezoekers. De beurs vond deze editie plaats in maar liefst zes hallen van het beursterrein in München. Ook de beurzen Centrop Sales en Hall of Frames trok een groot aantal bezoekers. Bijna 1300 opticiens, verdeeld over twee dagen, konden onder andere genieten van de nieuwste collecties, de laatste trends en verschillende presentaties. Tijdens het OVN Congres werden verschillende lezingen gegeven over nieuwe ontwikkelingen, producten, behandelingen en commerciële mogelijkheden. Het beursseizoen werd afgesloten met Mido, dat ongeveer 59.500 professionals uit de industrie uit 159 verschillende landen aantrok. Kortom, een goede start van 2019! In deze uitgave vindt u uiteraard uitgebreide fotoverslagen van al deze beurzen. Ook bij mark’ennovy zijn ze het jaar goed gestart. Begin maart heeft het bedrijf een nieuwe lens voor presbyopen gelanceerd: de EDOF Presbyopia. Met deze lens brengt mark’ennovy een geheel nieuwe lens op de markt, waardoor het bedrijf voorloopt op zijn concurrenten. We spraken met Mariëlle van Goor, Group Professional Affairs Director, onder andere over deze nieuwe lens. Verder spraken we met Steven van den Brink en Sanne van de Wiel van J.F. Rey Eyewear Holland over de ontwikkelingen binnen J.F. Rey. De afgelopen tijd hebben er behoorlijk wat veranderingen plaatsgevonden binnen het bedrijf. Zo heeft de Nederlandse vestiging onlangs Sanne van de Wiel mogen verwelkomen, is er flink geïnvesteerd in extra designers en wordt Steven steeds meer betrokken bij de ontwikkeling van de merken. Steven benadrukt het belang van betrokkenheid bij ontwikkelingsprocessen en is ervan overtuigd dat de lijntjes tussen het merk, de leverancier en de opticien veel korter moeten zijn. Ze moeten niet als aparte spelers worden gezien. Het merk, de leverancier en de opticien zullen in de toekomst meer en meer een geheel gaan vormen. Twee weken terug waren we aanwezig bij één van de indrukwekkende Eyezen events van Essilor. In de Verkade Fabriek in Den Bosch werd alles verteld over de nieuwe innovatieve Eyezen producten en de strategie voor de enkelvoudige producten. Essilor speelt met deze nieuwe producten in op de digitale levensstijl van brildragers. Verder komt in deze uitgave uiteraard ook al het andere nieuws uit de branche aan bod en schenken we speciale aandacht aan lenzen en brillenglazen. Veel lees- en kijkplezier gewenst! C o l o f o n e n D e V i s i e D e O p t i c i e n n r 2 2 0 1 9 3 Vaktijdschrift voor de optiek- en contactlenzenbranche Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.deopticien.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Else Witten (hoofdredacteur) e.witten@gpmedia.nl Guusje Arts (redacteur) g.arts@gpmedia.nl Advertentieverkoop: GPmedia BV Accountmanager: Gerdo van de Peppel (verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Lisan van den Bosch (media-adviseur) l.bosch@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. Vaktijdschrift De Opticien heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246140 www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2019 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. De Opticien besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. “HET MERK, DE LEVERANCIER EN DE OPTICIEN ZULLEN IN DE TOEKOMST MEER EN MEER EEN GEHEEL GAAN VORMEN” De Visie Redacteur De Opticien g.arts@gpmedia.nl Guusje Arts

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4