De Opticien nr2-2023 Online

DE OPTICIEN NR 2 2023 17 ALS JE BELOOFT ZONNEBRILLEN OP MAAT TE KUNNEN MAKEN, MOET HET OOK ÉCHT OP MAAT ZIJN. DAAR HOREN OOK ALLE KLEUREN VAN DE REGENBOOG BIJ KLEURUITBREIDING De nieuwste innovatie van OptiClip, is de kleuruitbreiding. Hans legt uit: “OptiClip was voorheen verkrijgbaar in tien randkleuren en meerdere kleuren en soorten glas. Toch was ik daar nog niet helemaal tevreden over. Als je belooft zonnebrillen op maat te kunnen maken, moet het ook écht op maat zijn. Daar horen ook alle kleuren van de regenboog bij. Door te investeren in een state of the art computergestuurde verfmengmachine, kunnen we alle kleuren van de regenboog ontwikkelen. Dit heeft geleid tot The 232 Color Collection. De collectie bestaat uit 213 RAL kleuren, negen fluorkleuren en tien standaardkleuren. Voor de zonneclips in RAL- en fluorkleuren berekenen we een bescheiden meerprijs.” Dat er behoefte bleek te zijn aan de kleuruitbreiding, blijkt uit het aantal bestellingen dat binnenstroomt. “Ik had niet verwacht dat het zo hard zou gaan”, glimlacht Hans. Op de vraag wat de volgende innovatie wordt, antwoord hij: “We zijn op dit moment bezig met zelf goud en zilver galvaniseren, een proces wat we eerst tot in de puntjes willen uitwerken voordat we deze optie mogelijk maken om het in-huis te doen. Ik vind het geweldig om nieuwe dingen te bedenken en ontwikkelen om onze klanten en de eindconsument te verrassen, maar bij alles wat we doen, staat de kwaliteit voorop. Jullie moeten dus nog even geduld hebben”, besluit Hans. Meer informatie: OptiClip Tel. +31 (0)76 5208844 www.opticlip.nl “Mijn doel met het ontwikkelen van zonneclips op maat was om op de wensen en behoeften van mijn klanten in te kunnen spelen. Echter kreeg ik van collegaopticiens steeds vaker de vraag of ik de clips ook voor hen kon maken. Vanaf dat moment ben ik me steeds verder gaan verdiepen in de verschillende technieken en processen achter het ontwikkelen van zonneclips op maat”, vertelt Hans. STREVEN NAAR PERFECTIE De moeilijkheid bij het ontwikkelen van de zonneclips zit volgens Hans vooral in het lakproces. “Het heeft veel tijd en energie gekost om het juiste systeem en de juiste techniek te ontwikkelen om de hoogste lakkwaliteit te kunnen garanderen. Inmiddels durf ik wel te stellen dat we daarin zijn geslaagd.” Waar OptiClip in de afgelopen jaren ook veel in heeft geïnvesteerd, is het optimaliseren van de logistiek. Hans legt uit: “Je kunt wel een leuk idee hebben en een mooi product ontwikkelen, maar dan ben je er nog niet.” “Het is ontzettend belangrijk dat alle randzaken op orde zijn, anders kun je geen samenwerking opbouwen met je klanten. Om die reden hebben we de afgelopen periode veel geïnvesteerd in het optimaliseren van de logistiek. Dat heeft zich geuit in duidelijke bestelformulieren – binnenkort ook online te bestellen – en een strakke planning van het productieproces. Ook blijven we ons focussen op de heldere communicatie naar de afnemers, waardoor we de snelheid en kwaliteit van onze leveringen kunnen garanderen. Wij beloven in minder dan één week tijd de bestelde OptiClips uit te leveren; indien de order vóór een bepaalde dag door ons wordt ontvangen. Daarvoor is het van belang dat alle communicatielijnen op orde zijn.” Kortom, service staat bij OptiClip centraal. Onderdeel van de service is volgens Hans ook persoonlijke ondersteuning. “Wij leveren onze clips enkel aan opticiens, zij zijn onze partners. Bij een partnerschap hoort naar ons idee ook de juiste ondersteuning, onder meer op het gebied van marketing. De zonneclips kunnen een aantrekkelijke additionele omzet genereren, maar dan is het wel van belang dat de klant, oftewel de consument, van het bestaan afweet. Daar helpen wij de opticiens bij door onder andere displays te leveren om de clips zichtbaar te maken in de winkel. Verder bieden we ook de mogelijkheid om een persoonlijk etui te laten maken om een echte beleving rondom het product te creëren.” BLIJVEN INNOVEREN Uit ons gesprek met Hans blijkt dat OptiClip continu bezig is met innoveren. Dat het bedrijf al jarenlang marktleider in de productie en levering van zonneclips op maat is, wil volgens Hans namelijk niet zeggen dat ze achterover kunnen leunen. “Ook als marktleider is het van belang dat je blijft innoveren. We kijken continu naar de behoeften in de markt en zijn ook kritisch naar onszelf toe. Van iedere nieuwe ontwikkeling, of het een minimale optimalisatie is of een geheel nieuwe innovatie, krijg ik enorm veel energie. Uiteindelijk draait het erom dat onze klanten, de opticiens, en de dragers 100% tevreden zijn, daar doen we alles voor.” Hans Zwijsen “ “

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4