De Opticien nr 2 2024 Online

DE OPTICIEN NR 2 2024 25 ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK Wie zijn deze vertegenwoordigers? Hoe hebben zij hun weg gevonden naar de optiekbranche? Wat zijn de hoogtepunten en uitdagingen geweest tijdens hun carrière? En, misschien wel het belangrijkste, wat drijft hen elke dag om het beste te bieden aan de zelfstandige opticiens en hoe doen zij dat in de huidige, snel veranderende branche? Eén ding is zeker: al deze individuen delen een passie voor optiek, maar bovenal voor mensen. Deze keer gaan we in gesprek met Gerben van Wakeren, Sales & Key Accountmanager bij Menicon. Wie ben je en hoe ben je in de branche terechtgekomen? In 2013 heb ik voor het eerst kennisgemaakt met Menicon, toen nog NKL Contactlenzen. Vanaf het moment dat ik aan de Weerdingerstraat in Emmen binnenstapte, was ik verkocht. Bij datzelfde bedrijf, nu ruim tien jaar later, met nog meer collega’s, nog meer producten, in een nieuw pand en met een nieuwe naam, voel ik me nog steeds thuis. Menicon is wereldwijd een grote speler en alhoewel we inmiddels in Nederland ook op het disposable gebied behoorlijk compleet zijn, zit de combinatie met RGP en maatwerk lenzen toch nog echt in onze genen. Ik denk dat we altijd wel dat beetje oude vertrouwde NKL blijven behouden. Wat spreekt je aan in je functie en wat in het bijzonder in deze functie bij het bedrijf waar je werkzaam bent? Als Sales & Key Accountmanager ben ik verantwoordelijk voor het salesteam en voor een aantal van onze klanten. Dat betekent dat ik me een aantal dagen in de week bezighoud met ons salesproces en de bijbehorende interne overleggen. We hebben korte lijnen dus ook intern is er veel ruimte voor eigen initiatief. De andere dagen reis ik met collega’s mee of zit ik bij mijn eigen klanten aan tafel. Voor mij is het juist de combinatie van deze twee onderdelen die mij enorm aanspreekt en het klantencontact zou ik ook voor geen goud willen missen! Wat zijn de uitdagingen in jouw functie en hoe ga je daarmee om? Personeelsgebrek is in de hele branche een pijnpunt, Menicon is daarop geen uitzondering. Als ik kijk naar de verschuivingen in ons salesteam is er de afgelopen twee jaar heel veel gebeurd. We hebben periodes gehad dat er in een regio geen accountmanager aanwezig was en dat we in onze zoektocht de juiste persoon maar niet konden vinden. Bij Menicon werken de afdelingen veel samen en proberen we elkaar te helpen waar nodig. Om toch het contact te behouden met de klanten in deze regio’s hebben mijn collega’s van Customer en Professional Services in deze periodes veel telefonisch contact gezocht met onze klanten. Dat was niet ideaal, maar omdat de meeste winkels zelf ook bekend zijn met personeelsgebrek begrepen ze onze situatie en werden deze contacten zeker gewaardeerd. Gelukkig hebben we momenteel ons team weer helemaal op orde en kunnen we in alle regio’s iedereen weer persoonlijk te woord staan. Is de rol van de vertegenwoordiger in de afgelopen jaren veranderd? En zo ja, op welke manier? Zeker! Als ik tien jaar terug kijk, dan ging ik destijds op pad met ons hele assortiment op een A4’tje. Dan ging het vaak over Nachtlenzen aantallen of bijvoorbeeld het materiaal van onze Genius lens. Inmiddels hebben we een dynamisch rapport waarbij we onze klant inzicht kunnen geven in de verschillen per product, omzet of aantallen van de afgelopen jaren. Door de cijfers te combineren met onze kennis van de markt staan we tegenwoordig veel vaker naast de specialist of de ondernemer. Met deze kennis kunnen we steeds beter samen bepalen welke van onze producten het beste passen bij de lensstrategie van de winkel. Als Menicon zijn we inmiddels totaalleverancier en dat maakt dat we over de hele breedte mee kunnen denken. Er is een grote verscheidenheid aan merken verkrijgbaar op de Nederlandse optiekmarkt. Hoe zorg je ervoor dat je jouw merk bij de opticien onder de aandacht brengt? Menicon Nederland bestaat dit jaar vijftig jaar! In een behoorlijk veranderend speelveld is de basis van Menicon altijd overeind gebleven. Wij maken goede, innovatieve producten en combineren dat met een uitstekende persoonlijke service. Ons salesteam bestaat uit vijf personen die elke dag op pad zijn om onze klanten te spreken. Mijn marketing collega’s creëren niet alleen hele mooie landelijke campagnes, maar denken ook graag mee met een individuele klant. Onze zeven(!) collega’s van Professional Services hebben gemiddeld 70-80 klantcontacten op een dag en als je ons belt krijg je gewoon iemand van Customer Services aan de telefoon. Wat wil je nog meer? In de rubriek ‘In gesprek met…’ richten wij een schijnwerper op de gezichten achter de bedrijven en merken binnen de optiekbranche en geven we een uniek inzicht in het leven en de ervaringen van de professionals die dagelijks de deuren van zelfstandige opticienzaken binnentreden. IN GESPREK MET… GERBEN VAN WAKEREN, SALES & KEY ACCOUNTMANAGER MENICON

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4