De Opticien nr 2 2024 Online

INTERVIEW BAUSCH + LOMB VERWELKOMT NIEUWE PRODUCT MARKETING MANAGER Dat Hana ooit in de optiekbranche zou belanden, had ze naar eigen zeggen niet verwacht. “Ik heb Spaanse Taal en Cultuur gestudeerd als bachelor en een master Literatuurwetenschappen afgerond. Later ontdekte ik ook mijn interesse in marketing en communicatie, en daarom heb ik verschillende stages in dat veld gevolgd. Uiteindelijk kon ik via via aan de slag bij een Kunststichting, waar ik veel heb geleerd op het gebied van marketing en communicatie. Dit opende de deur naar andere projecten waar ik als freelancer aan de slag ging. Na verloop van tijd besloot ik een vaste baan te zoeken, omdat ik graag in een team wilde werken. Zo ben ik uiteindelijk terechtgekomen bij een marketingbureau en sindsdien weet ik echt dat mijn passie op het gebied van marketing ligt.” Haar enthousiasme voor marketing bracht haar vorig jaar naar Bausch + Lomb. Op de vraag naar de reden voor haar overstap naar dit bedrijf, antwoordt ze: “Het eerste gesprek voelde meteen goed. Het internationale karakter van het bedrijf, waar innovatie centraal staat, sprak me direct aan. Ik geloof dat je veel kunt leren van elkaar in een internationale omgeving, waar de dynamiek tussen collega’s anders is. Het is ontzettend leerzaam om met andere marketingprofessionals uit verschillende landen te sparren over hun aanpak in een specifieke markt en te zien hoe we van elkaar kunnen leren. Een andere motivatie voor mijn overstap is de groeipotentie die er nog is op het gebied van marketing in de optiekwinkels. Hier wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.” Ervaring in andere vakgebieden biedt voordelen Hana omschrijft haar ontvangst in de branche als een warm bad, hoewel ze ook moet toegeven dat het wennen is dat vrijwel iedereen elkaar kent én ervaring heeft in de optiek. “Het viel me direct op dat veel mensen in het vakgebied al jarenlange ervaring hebben, inclusief degenen die zich bezighouden met marketing. In tegenstelling tot hen, kom ik niet uit deze specifieke branche. Of ik dat als een belemmering zie? Absoluut niet. Ik geloof juist dat het een meerwaarde kan bieden om een frisse blik te hebben van buiten de optieksector. Mijn ervaring in marketing voor verschillende retailmerken heeft me laten zien dat verschillende branches anders kijken naar bepaalde aspecten. Dat betekent niet dat het ene goed is en het andere fout. Maar ik ben ervan overtuigd dat we van andere sectoren kunnen leren. Ik vind het geweldig om mijn ervaring hier toe te passen en te combineren met de ervaringen van anderen die wel uit de optiekbranche komen. We vullen elkaar perfect aan.” Het afgelopen jaar heeft Bausch + Lomb Hana Fogl verwelkomd als Product Marketing Manager, met als doel zich nog sterker te concentreren op gerichte marketinginspanningen om optiekwinkels verder te ondersteunen. Ondanks haar niet-oorspronkelijke achtergrond in de branche voelde Hana zich al snel thuis in deze wereld. “Ik begreep direct waarom mensen zich tot dit vakgebied aangetrokken voelen. De waardering van consumenten is van onschatbare waarde voor opticiens, en dat is voelbaar. Ik vind het geweldig dat ik via marketing indirect kan bijdragen aan zowel helder zicht als een positieve klantbeleving.” We gaan met Hana in gesprek over haar rol en haar doelstellingen binnen het bedrijf. DE OPTICIEN NR 2 2024 26 Hana Fogl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4