De Opticien nr 2 2024 Online

DE OPTICIEN NR 2 2024 27 Resultaatgericht Een van de aspecten waar Hana zeker haar bijdrage aan zal leveren, is resultaatgerichte marketing. “In de afgelopen jaren heeft Bausch + Lomb verschillende prachtige campagnes gelanceerd via diverse kanalen en methoden. Echter zijn de resultaten nooit echt concreet gemeten. Sinds mijn aanstelling ben ik hier volop mee bezig. Het is ontzettend interessant om te kunnen meten wat wel en niet effectief is. Dit geldt niet alleen voor ons als bedrijf, maar vooral ook voor de optiekwinkels. Kortom, we zullen een meer KPI-gedreven aanpak hanteren, zodat we concrete resultaten kunnen laten zien en op basis daarvan onze volgende marketingstrategieën voor optiekwinkels kunnen ontwikkelen, testen, optimaliseren en aanpassen. Het is een circulair proces.” Lokale vrijheid, maar een nauwe samenwerking Hana benadrukt het belang van de lokale vrijheid in marketingactiviteiten, maar onderstreept tegelijkertijd de nauwe samenwerking met andere landen. Ze verduidelijkt: “Onze impact op de Nederlandse markt is significant, en we hebben veel vrijheid bij het vormgeven van onze marketingcampagnes. Dit betekent echter niet dat we volledig af kunnen wijken van de richtlijnen van het hoofdkantoor. Het beeldmateriaal wordt bijvoorbeeld uniform toegepast in alle landen volgens de merkrichtlijnen. Echter, de manier waarop we onze producten positioneren en opticiens ondersteunen, verschilt per land, en we hebben de mogelijkheid om dit aan te passen aan lokale behoeften. We hebben regelmatig overleg met collega’s uit andere landen om ervaringen uit te wisselen. Hoewel we zelf verantwoordelijk zijn voor onze campagnes, profiteren we van een gedeelde kennisuitwisseling binnen onze internationale samenwerking.” Contactlenzen onder de aandacht brengen in de winkels Het monitoren van marketingcampagnes heeft als doel om optiekondernemers uiteindelijk nog beter te ondersteunen bij het promoten van contactlenzen. Hana legt uit: “In een optiekwinkel vereist het promoten van contactlenzen een andere aanpak dan het verkopen van monturen. Hoe wij hen daarbij helpen? Door de wensen en behoeften van onze klanten in kaart te brengen. Ik onderhoud daarom nauw contact met onze Account Managers. Zij kennen onze klanten goed, gaan het gesprek met hen aan, en weten waar ze behoefte aan hebben. We verzamelen al deze informatie om opticiens te ondersteunen op het gebied van marketing. Het is belangrijk dat we de eindklant bewust maken van de toegevoegde waarde van onze producten.” Hana monitort vervolgens de campagnes om te zien wat effectief is en wat niet. “We kunnen de verschillen zien tussen landen, maar ook tussen individuele winkels. Eenmaal per maand hebben we een vergadering met alle marketingmanagers uit alle landen om te bespreken wat wel en niet werkt. Het analyseren van de resultaten stelt de accountmanagers vervolgens in staat om de ondernemers goed en persoonlijk te begeleiden op het gebied van marketing. Uiteindelijk is ons ultieme doel om zoveel mogelijk consumenten blij te maken met onze producten, en data-analyse draagt daar absoluut aan bij.” HOEWEL WE ZELF VERANTWOORDELIJK ZIJN VOOR ONZE CAMPAGNES, PROFITEREN WE VAN EEN GEDEELDE KENNISUITWISSELING BINNEN ONZE INTERNATIONALE SAMENWERKING “ “ FitBetterTM App Het doel is uiteindelijk om het ondernemers makkelijker te maken om de producten onder de aandacht te brengen en vervolgens ook te verkopen. Onlangs is daarom ook de FitBetter app geïntroduceerd. “Naast marketing spelen andere aspecten een cruciale rol bij het succesvol verkopen van een product, en de FitBetter app is daar een uitstekend voorbeeld van. Deze app biedt ondersteuning aan contactlensspecialisten bij het aanpassen van contactlenzen. Niet alleen vereenvoudigt de app het selectieproces van de juiste lens, maar ook verbetert het de precisie van de aanpassing. Door refractiegegevens in te voeren, genereert de app de beste paslenzen voor de klant. Met de ingebouwde lenscalculator kunnen alle noodzakelijke berekeningen en bijbehorende aanpassingsrichtlijnen en productinformatie worden verkregen. Het uiteindelijke doel? Opticiens ontzorgen door het proces van het aanpassen en dus ook verkopen van contactlenzen te vereenvoudigen.” WE GAAN EEN NIEUWE LENS INTRODUCEREN. HET IS MIJN TAAK, SAMEN MET DE REST VAN HET MARKETINGTEAM BINNEN BAUSCH + LOMB, OM ERVOOR TE ZORGEN DAT DEZE LENS ZO EFFECTIEF MOGELIJK ONDER DE AANDACHT WORDT GEBRACHT IN DE OPTIEKWINKELS “ “ Toekomstplannen Hana geeft ons ook al een tipje van de sluier over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van marketingcampagnes. “We gaan een nieuwe lens introduceren. Het is mijn taak, samen met de rest van het marketingteam binnen Bausch + Lomb, om ervoor te zorgen dat deze lens zo effectief mogelijk onder de aandacht wordt gebracht in de optiekwinkels. Daar kijken we nu al enorm naar uit!” Meer informatie: Bausch + Lomb Tel. +31 (0)20 6554500 www.bausch.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4