Previous Page  17 / 76 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 76 Next Page
Page Background

D

E

O

P T I C I E N

N R

3 2 0 1 6 17

C

O L U M N

Al jaren ben ik betrokken bij bij het reilen en zeilen van vele (internationale)

organisaties die zich bezighouden met contactlens- promotie en educaties.

Nu is het enorm moeilijk om landen met elkaar te vergelijken, maar een soort

van algemene tendens is wel dat het steeds lastiger is vakgenoten enthousiast

te krijgen voor evenementen en nascholing (kennis vergroting en verbreding).

De regelgeving verschilt in ons verenigd Europa van land tot land, wat het

dus ook lastiger maakt om te vergelijken. Des te leuker is het om vast te stel-

len dat het NCC steeds groter aan het worden is. Indirect is de groeiende

aandacht voor het NCC ook het gevolg van de afnemende belangstelling in

landen om ons heen. Zo nam de BCLA in 2014 het besluit om hun clinical

conference, net als het NCC, eens per 2 jaar te gaan houden in tegenstelling

tot elk jaar tot op dat moment. Een direct gevolg hiervan was het verzoek om

het NCC open te stellen voor free papers en enorme aandacht vanuit de hele

wereld voor het congres.

Zonder in detail te treden kan ik zeggen dat deze aandacht shift een geheel

andere dynamiek oplevert. Eens te meer wordt duidelijk dat het internationale

contactlens speelveld veel gelijkenis vertoont maar dat er ook enorme (cul-

turele) verschillen zijn. Je ziet dit terug in presentaties, de manier van kijken

naar de contactlens “aanpassing” en vakgenoten. De Dutch Way is voor veel

internationale gasten even wennen, maar leuk vinden ze het allemaal. Voor

ons als Nederlanders is het ook een geweldige kans om onze horizon te ver-

breden. Tot zover over de verschillen die er zijn. Net als zovele vakgebieden

is ook ons vak misschien wel heel simpel in te delen in twee groepen: de

probleem denkers en de oplossing denkers. In elke discussie kunnen we deze

groepen vaststellen (uiteraard). Een nieuw initiatief wordt gelanceerd zoals de

nationale contactlens bon en heel mooi is te zien dat de ene groep (probleem

benadering) denkt in termen van een upgrade poging van internetaanbieders

en de andere groep (oplossing denkers) in termen van een kans om nieuwe

klanten te winnen. Echt fantastisch om dit te zien gebeuren.

Uiteraard hebben we het hier over hetzelfde principe als half volle en half

lege glazen en hier is ook niets mis mee. Dit zal altijd zo blijven, maar een

kanttekening mag hier wel bij geplaatst worden naar mijn mening. Er wordt

door vele experts al tijden aangegeven dat de branche gaat veranderen. Het

tempo, de richting is niet goed te voorspellen behalve het gegeven dat de

verandering gaat komen. De verandering die aanstaande zijn betreffen de

manier waarop lenzen worden verkocht, de technologie en ook onze rol

in het geheel. De probleemdenkers hebben dit al lang zien aankomen, het

complot waarin grote partijen de macht gaan overnemen met als enig doel

de kleine zelfstandige uit de markt te drukken. Het antwoord van deze groep

is het focussen op de specialere toepassingen van contactlenzen, maatwerk

lenzen etc. Geen probleem natuurlijk, maar vraagt de consument hierom? De

oplossing denkers gaan nu helemaal los met hun creativiteit en zien hierin de

uitgelezen kans om eindelijk dat gewaagde idee eens uit te gaan voeren.

Ik heb het al eerder aangehaald, en heb het ook in de markt al meermalen

genoemd zien worden, onze rol (de specialist) gaat veranderen. In de toe-

komst zal de rol van de specialist vooral in de richting van het leveren en bie-

den van oogzorg verschuiven. Niet omdat de distributie van contactlenzen is

verschoven naar andere kanalen, maar vooral omdat veel (zo niet bijna alles)

van het “aanmeten” is achterhaald door technologie. Technologie is overal

om ons heen. In de toekomst zitten we waarschijnlijk allemaal in een auto

die ons simpel van A naar B brengt zonder dat we zelf sturen. Technologie in

de contactlenzen (meet technologie en de vertaling naar lensdesigns) kan in

de zeer nabije toekomst een contactlens opleveren die doet wat het hoort te

doen. De productietechnologie biedt nu al lenzen met een nauwkeurigheid

die wij bijvoorbeeld in de refractie niet kunnen nabootsen. Aberrometrie zal

in de toekomst een vast onderdeel worden van de correctie en individueel

ontworpen daglenzen zullen net zo gewoon zijn als maandlenzen op dit

moment.

Fantastisch zal de oplossingdenker nu denken. Kan ik mij richten op het bie-

den van oogzorg aan mijn klanten, de persoonlijke benadering en de totale

klantbeleving. Ik kan mijn tent wel sluiten, die lenzen worden onbetaalbaar

en iedere jan doedel kan die lenzen aanmeten met zo’n apparaat in de zaak;

denkt de probleemdenker.

Het maakt eigenlijk niet uit of je nu denkt in problemen of denkt in oplossin-

gen. Belangrijk is te beseffen dat je eigen toekomst, of misschien moeten we

het groter maken: de toekomst van de ons vak en de contactlensspecialist, in

onze eigen handen ligt. Wij bepalen hoe we zelf omgaan met onze toekomst.

Wij zijn zelf de enige die invloed hebben op onze eigen toekomst, ons eigen

handelen, onze eigen ontwikkeling. Niemand kan dat voor ons doen, het

is iets wat ieder van ons zelf zal moeten aanpakken. Onze omgeving heeft

slechts invloed op de kaders, maar wij bepalen zelf hoe we binnen deze

kaders onze eigen plek invullen.

Of het nu een natte of zonnige zomer wordt, ik wens u allemaal een fantasti-

sche zomer!

DE VORIGE EDITIE VAN DE OPTICIEN LUKT HET NIET OM DE DEADLINE TE HALEN, MET NET EEN NCC ACHTER DE RUG. HET ZAT ER GEWOON

EVEN NIET MEER IN ZULLEN WE MAAR ZEGGEN. ZONDER NU EEN PERSOONLIJKE TERUGBLIK TE GAAN SCHRIJVEN WIL IK WEL EVEN KWIJT DAT

WE MET ELKAAR ENORM TROTS MOGEN ZIJN MET HET ENORM GROOTTE AANTAL DEELNEMERS, HET ENTHOUSIASME EN DE GEDREVENHEID.

Denken in problemen of oplossingen

Marco van Beusekom