De Opticien nr 3 2019 Online

4 D e O p t i c i e n n r 3 2 0 1 9 I n h o u d P. 48 MYOPIE MANAGEMENT Dansende letters op het schoolbord, moeite hebben met lezen en snel moe. Kinderen staan hier zelf nauwelijks bij stil en houden het soms liever voor zichzelf als ze moeite hebben om scherp te zien. Toch zijn dit regelmatig gehoorde klachten bij kinderen en kunnen we er niet langer omheen: myopie is de snelst toenemende oogafwijking wereldwijd. Daarmee is myopie management een belangrijk thema voor nu en voor de toekomst. Tijd dus om dieper in te gaan op myopie en verschillende experts uit de optiekindustrie te vragen naar de huidige stand van zaken rondom myopie P. 10 INTERVIEW Maurits Noordman lanceert op 23 mei officieel Noordman Instruments. Een gloednieuw bedrijf binnen de instrumentenbranche, maar met de twintig jaar ervaring, kennis en expertise van Maurits. Met Noordman Instruments wil hij opticiens blij maken door ‘more value’ te bieden. De redactie van De Opticien spreekt af met Maurits in zijn showroom in Reeuwijk, waar het complete portfolio aan instrumenten te zien is. We vragen hem naar zijn plannen en ambities met Noordman Instruments. P. 14 COVERSTORY Op 5 april werden de nieuwe Eyezen producten van Essilor officieel geïntroduceerd op de Nederlandse markt. Met Eyezen speelt Essilor in op de vraag en behoefte van de consument, die steeds meer een digitale levensstijl heeft. “De consument heeft nieuwe kijkbehoefte waar Essilor een nieuwe kijkoplossing voor heeft ontwikkeld.” Twee maanden na de introductie van de nieuwe Eyezen producten blikken we met Bram Gardien, Product Manager bij Essilor, terug op de eerste periode. Wat zijn de eerste reacties uit de markt? En welke toegevoegde waarde heeft Eyezen voor de zelfstandige opticien in de praktijk? P. 30 MEER INZICHT IN CIJFERS EN ADMINISTRATIEF ONTZORGEN MET OPTITRADE BETAALSERVICES 2.0 Optitrade ontwikkelde Optitrade betaalservices, het centrale betaalsysteem, om klanten een uiterst veilig systeem te kunnen bieden, met meer gemak, flexibiliteit en toegevoegde waarde. Dankzij de geplande uitbreiding van de betaalservices, genaamd Optitrade betaalservices 2.0, hebben ondernemers binnenkort geen omkijken meer naar facturen en pakbonnen. Daarnaast hebben ze snel zicht op marges, voorraden en benchmarking. Het team van vaktijdschrift De Opticien sprak met Pim Föster en Pascal Deklerck over de voordelen van deze uitbreiding voor zowel opticiens als leveranciers. 14 10 48

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4