De Opticien nr 3 2019 Online

D e O p t i c i e n n r 3 2 0 1 9 51 CONCLUSIE Alle sprekers zijn het erover eens dat het tijd is om over te gaan tot actie. Volgens Eef van der Worp is het geven van voorlichting en het creëren van bewustwording een belangrijke stap. Hij vertelt: “Allereerst is het belangrijk dat er – gefundeerd – goede voorlichting wordt gegeven, zonder mensen bang te maken.” Clair Enthoven is het met Eef van der Worp eens. “Ik denk dat op dit moment de belangrijkste stap is om bewustwording te creëren bij iedereen die direct of indirect met opgroeiende kinderen te maken heeft. Het wegdenken van computers en smartphones zal niet realistisch zijn in de huidige maatschappij. Wel kan de focus gelegd worden op meer naar buiten gaan.” Petra de Wal benadrukt eveneens het belang van bewustwording. “Door de juiste voorlichting en bewustwording kunnen we toekomstige generaties ‘opvoeden’ goed voor de ogen te zorgen. Leerkrachten, ouders en huisartsen kunnen (leren) de signalen van bijziendheid bij kinderen goed te interpreteren en op de juiste manier actie te ondernemen.” Daarnaast is Petra de Wal ervan overtuigd dat samenwerken de sleutel is tot succes. Ze vertelt: “Maatschappelijk breed de krachten bundelen en een eenduidige boodschap naar buiten brengen, dat is van groot belang.” Karin Teuben benadrukt eveneens het belang van samenwerken. Ze legt uit: “Waar we vooral behoefte aan hebben, is meer multidisciplinaire samenwerking tussen oogartsen, optometristen, orthoptisten en contactlens specialisten. Meer dialoog, zodat we met zijn allen tot consensus kunnen komen over hoe we de toename van myopie het beste kunnen aanpakken.” Ook Gabi Steenbekkers en Elien Janssen benadrukken het belang van samenwerken. Volgens beide zullen de optiekbranche en oogheelkunde een nauwere samenwerking moeten gaan zoeken om samen dit probleem aan te pakken. “Als je alleen naar de optiekbranche kijkt zullen alle optiekmedewerkers op de hoogte moeten zijn van de diversen Myopie Management opties die er op dit moment zijn, waardoor zij het verschil mee kunnen maken voor de ogen van de kinderen.” Marco van Beusekom vindt dat het verplicht moet zijn voor professionals om zich te verdiepen in myopie management. “Uiteraard is het belangrijk dat we met alle disciplines in de oogzorg de samenwerking zoeken en uitbouwen, maar misschien ligt het belangrijkste wel bij onszelf. Iedere professional die serieus met myopie management aan de gang wil is in mijn ogen verplicht zich goed te verdiepen in de achtergronden en de juiste manier van handelen; Evidence based Practice noemen we dat. Verdiep je in de wetenschappelijke literatuur en vorm je EIGEN mening over waar we staan en wat de beste methoden zijn. Praat met je collega’s en wissel ervaringen over wat werkt en niet werkt. En wees helder en duidelijk in de communicatie naar klanten toe.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4