De Opticien nr 3 2019 Online

D e O p t i c i e n n r 3 2 0 1 9 50 MYO P I E De groep Myopie Management contactlenzen bestaat tegenwoordig uit een daglens, Ortho-K en Custom Made variant. Bij deze groep is er gemiddeld een reductie van de progressie van 50% of meer. Net zoals bij de Multifocale brillenglazen wordt er ook nog vaak in de praktijk een reguliere multifocale contactlens aangeboden (met een hoge additie) als zijnde Myopie Management. Het grote nadeel hiervan is dat je eigenlijk niet weet hoe en of je genoeg myope perifere defocus creëert om de groei van het oog te remmen! Die myope perifere defocus is op dit moment de fundering van Myopie Management. Myope perifere defocus zorgt voor minder snelle groei van de lengte van het oog en daar in tegen geeft hypermetrope defocus juist een stimulans van de groei van het oog. Gelukkig is er bij de speciaal ontwikkelde contactlenzen voor Myopie Management aangetoond dat zij juist het wel goed doen om de myope defocus creëren en dus klinisch significante resultaten geven. De groep van farmacologische middelen bestond uit diversen oogdruppels, maar Atropine (in diversen doseringen, variërend van 0.01% tot en met 1%) is op dit moment de meest gebruikte. Op dit moment is nog steeds in onderzoek welke concentratie de beste resultaten geeft, zonder al teveel bijwerkingen. Ook bij deze optie voor Myopie Management is er nog veel onbekend.” Bij lifestyle advies moet je volgens Gabi Steenbekkers denken aan het buiten zijn, maar ook aan niet te lang kijken op korte afstand (20-20-2 regel). “Dit moet je, of men nu met optische of farmacologische interventie de myopie progressie probeert te reduceren, steevast noemen. De theorie er achter is dat het zonlicht ervoor zorgt dat er dopamine wordt aangemaakt en dat zorgt er weer voor dat de sclera sneller “stugger” wordt en dan minder plooibaar wordt. Waardoor het oog dus minder snel in lengte verandert. Al met al zijn er diversen opties om Myopie Management te bedrijven, maar kijk vooral naar de situatie van het kind en ouders welke optie de beste is!” CONTACTLENZEN BIJ KINDEREN, IS DAT VERANTWOORD? Regelmatig speelt de discussie op of contactlenzen bij kinderen verantwoord is. Volgens Karin Teuben is de vraag die we ons moeten stellen niet: "Is dat verantwoord?" maar: "Hoe doen we dit verantwoord?" Daarbij is er volgens haar een belangrijke tweede vraag: “Wie heeft hierin welke verantwoordelijkheid?”. Karin stelt dat verantwoord contactlenzen dragen voor iedereen kan, zowel bij volwassenen als kinderen. “Dan moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Als aanpasser moet je beschikken over de juiste kennis en kunde en dien je het product te adviseren dat het beste past bij de klant. Dit betekent dus dat alle myope kinderen niet zomaar myopie remmende lenzen nodig hebben. Wees als professional kritisch over het beschikbare wetenschappelijke onderzoek en over de beschikbare producten. Laat je niet leiden door marketing of door de myopie “hype”. Daarnaast ben je als aanpasser verantwoordelijk voor het informeren over de risico’s en hygiëneregels, en te controleren of de klant zich hieraan houdt. De klant is zelf verantwoordelijk voor de juiste verzorging van de lenzen en het op tijd vervangen. Wist je trouwens dat kinderen vaak beter met hun lenzen om gaan dan (jong) volwassenen, en er dus minder vaak complicaties optreden? 1 ” 1 Bullimore, M. A. (2017). The Safety of Soft Contact Lenses in Children. Optometry and Vision Science, 94(6), 638-646. doi:1040-5488/17/9406-0638/0 HOE BEREIKEN WE OUDER EN KIND? Door meer bewustwording te creëren bij het algemene publiek bereik je volgens Elien Janssen ouder en kind. “Vertel het aan iedereen die het horen wil. Denk hierbij aan ouders (al dan niet myoop), grootouders, ooms en tantes, maar ook GGD, consultatie bureau’s, BSO’s, scholen, sportclubs, huisartsen etc. etc. Eigenlijk overal waar kinderen komen/zijn. En vergeet ook zeker niet Social Media (FB & Instagram) en de website van je winkel; er zijn genoeg promotie filmpjes die je daar kunt posten. Zo kun je in een korte tijd een grote groep mensen bereiken! De optiek kan dus op meerdere manieren de ouder(s) en kind(eren) bereiken op lokaal of regionaal niveau. Haak, als optiek, in op de actualiteiten, zoals recent een artikel in het AD/ de Gelderlander 1 van de GGD, die signalen heeft op gepikt dat het (overmatige) gebruik van beeldschermen impact heeft op het lichaam van een kind dat in de groei is. Organiseer een screeningsdag speciaal voor kinderen.” “Kijk in je klantenbestand wie je (potentiële) kandidaten zijn en benader ze met Direct Mailing, zo bouw je een goede fundering voor je Myopie Management praktijk. Vraag naar de Marketing mogelijkheden bij je fabrikant, ook zij kunnen je helpen en ondersteunen om het verhaal van “the Myopic Boom” te vertellen. Schets een realistisch verhaal over de situatie van progressieve myopie naar ouder en kind. Laat horen dat je niet alleen met zien bezig bent, maar ook dat je preventieve oogzorg aan het verlenen bent. En dat JIJ, als specialist, een verschil wilt maken voor hun kind!” 1 https://www.ad.nl/binnenland/schoolplan-tegen-ziekmakend-beeldscherm~aedea261/ HOE ZIET DE TOEKOMST ER OP HET GEBIED VAN MYOPIE UIT? Hoe de toekomst er op het gebied van myopie uit ziet, is volgens Marco van Beusekom een interessante vraag, aangezien we eigenlijk nog maar net bezig zijn met myopie management en eigenlijk nog niet weten wat de juiste manier is om in te grijpen en te managen en in hoeverre we dit wel of niet kunnen doen (met welk effect). Hij legt uit: “De komende jaren (5-10 jaar?) zullen we echt nog bezig zijn met het bestuderen van verschillende methodieken al dan niet in combinatie met elkaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de eerste onderzoeken die zijn gestart om te bekijken wat de effecten op axiale lengtegroei remming is bij gebruik van orthokeratologie gecombineerd met atropine. Dergelijk onderzoeken zullen ook gestart worden (of gestart zijn) met andere interventie middelen. Wat we zeker kunnen verwachten dat we in de komende jaren meer contactlenzen en andere optische devices zullen gaan zien op de markt, wat overigens de vraag naar een duidelijke richtlijn welk device wanneer in te zetten zal doen toenemen. Verder zullen we op de iets langere termijn mogelijk ook contactlenzen gaan zien die werkzame stoffen bevatten die op het oog afgegeven worden, zodat je een optische interventie combineert met een therapeutische interventie, zeg maar een anti-myopie lens met ‘atropine’.” Eef van der Worp Gabi Steenbekkers Clair Enthoven Elien Janssen Karin Teuben Petra de Wal Marco van Beusekom

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4